Skaffa valp (whippet)

H

hgfy

Då har man alltså kontaktat uppfödare och om några veckor är det dags att hälsa på och välja valp.... :love:

Eftersom det är min första hund så tänkte jag att det kunde vara bra med lite support från er här på buke! Rasen är whippet och jag har slurpat i mig fakta som en svamp den senaste tiden xD Men det är ju en helt annan sak i verkligheten! plus att det finns tonvis med saker som jag inte vet än...

Så tja, jag har inga direkta frågor men ni får gärna dela med er av egna erfarenheter (gärna just med whippet eller liknande då) och poängtera det ni tycker är viktigast (y)

Sv: Skaffa valp (whippet)

Åh, berätta från vilken kennel! Du kan PM:a! :)

Det finns så mycket att skriva om vad man ska tänka på. Det viktiga tycker jag är att uppfödaren är seriös och vettig att ha att göra med - vilket de flesta whippetuppfödare är.

De viktigaste frågorna att ställa sig tycker jag är om hunden är uppfödd på ett vettigt sätt och om hunden sannolikt kan uppfylla mina förväntningar (utställning, race, osv.).

PM:at ;)

Ja uppfödaren har varit trevlig och svarat på alla mina frågor :) Bra och personlig hemsida med.

Jag har bara tänkt ha min hund till sällskap så det gör inget om den inte är superbra på LC eller ser ut som en typisk whip :P Hade dock tänkt prova på en del olika saker (utst, LC, agility, rallylydnad osv) för skojs skull men alltså inget prestationsfyllt ^^

whippet är så klart den bästa rsen som finns=)))

en tanke att ha med sig, de har ju ofta staark jaktinstink så om du vil ha den lös måste ni träna direkt från början.
jag har haft whippet o greyhound i 9 år snart och vad jag märkt så är de på sitt eget vis envisa o svårmotiverade, tröttnar fort om man vill träna...fast det gäller ju o hitta rätt belöning=) de vill nog helst bbara springa fortfort o bädda mattes säng!
min whippa nu älskar agility o då räcker det med att man pratar sådär fånigt o klappar o fånar sig för att hon ska bli glad o vilja mer=)
men att träna mer lydnad på plan avskyr hon, då kan hon plötsligt ingenting!

Ja, inkallning och vardagslydnad kommer jag ha i tankarna från dag ett (y) Och det är just för att whippets är så olika som jag tänkte prova olika :idea: Men hade jag velat träna lydnad "på riktigt" hade jag nog skaffat mig en vallhund eller liknande... x)

Jag har bara funderat lite, alla säger olika i dessa frågorna. Vad säger ni?
* Blir hunden svårare att ha lös om man tränat viltspår?
* Om man tränat efter trasa (LC/race)?

Hur kan man bäst förebygga att den sticker (förutom att träna inkallning)? Och när man bor mitt i Skara som jag kommer göra sen, var rastar man sin turbo-hund?! :s

skara vet jag ej har alri vart där själv...=)

mina whippar har inte påverkats av viltspårsträning alls, snarare så att det är ngt bra o kul ihop med matte så de hållt sig bätttre med mer uppmärksamhet på mig. men som sagt, det finns de som säger att det är det värsta man kan göra om man har en jakthund för den kommer aldrig mer kunna gå lös utan bara ta upp spår o stikca...
tränar man mkt lc/race kan jag tnka mig att de lättare triggas igång av nåt som rör sig efterosm de använder sina ögon så pass...

Jag tänkte mer vilka typer av platser som är att rekommendera.. :/ Där jag kommer bo är den enda trafiken den till och från lägenheterna men man vet ju inte hur pass mycket det är x) Får väl utforska direkt när jag kommer dit! (i)

Ja okej :P Som sagt, alla verkar tycka olika x)

Idag fyller valparna två veckor! Jag har börjat fundera lite över vissa saker och tänkte slänga ut mina funderingar här ;P

Vi har en rätt stor trädgård (2000 m2 kanske?) och bor på landet, vägen utanför är en 70-väg men det kommer ganska sällan bilar och de flesta saktar in vid husen som ligger på ena sidan. Bakom husen är det, i år, rapsfält och på andra sidan vägen en "tom" åker. Mot grannarna har vi typ 150-200 cm staket så där är det ingen fara men jag funderar vad vi ska göra åt resten :confused: Vår infart är inhägnad med ganska lågt trästaket (tror det är ca 70-90 cm högt) men sedan är resten gles häck... :/ Finns ganska välfungerande hönsnät i/bakom/framför häcken längs stora delar och kan fräscha upp det. MEN är det tillräckligt? Häcken är väl ungefär en meter hög och hönsnätet typ 60 cm...

Jag kommer inte lämna vovve utan uppsyn men eftersom de gärna sticker efter vilt vet jag inte hur "bra instängsling" som krävs. Alla mina grannar har eller har haft hund och av dem är det bara en som har haft staket (bara ett tiotal kvardatmeter trädgård och staketet var max 80 cm till en schäfertik, hon var lite lömsk), de andra (labbe, jaktkorsningar, nån svart jaktliknande söt sak och schnauzer) har inte staket, iaf inte runt hela, och vissa har inte ens häck :s Deras hundar har aldrig sprungit bort x) Eller okej, jaktkorsningarna brukar vilja dra iväg bort över åkern när de är lösa men de är ju under uppsikt då så de blir genast tillbakakallade (y) Men nu är ju whippet en sighthound och fungerar lite annorlunda. Men vi har mest duvor i vår trädgård, och ibland en och annan fasan. När vi är ute håller sig såväl fågel som däggdjur undan och det enda jag stött på har varit igelkottar i häcken (ungar och mamma en gång :love:).

Så vad tror ni, hur löser man detta? Räcker det att fräscha upp hönsnätet eller måste det till ordentliga grejer?

Jag får inte riktigt grepp om hur nära vägen går och hur staketet/stängsket ser ut mot vägen. Mot vägen skulle jag i varje fall välja ett högt stängsel, minst 120 cm.

Angående att lös om man har tränat LC/race så tycker jag att de flesta jag har pratat med inte märker någon större skillnad på hundarna. De vill alltid jaga allt som rör sig, det spelar ingen roll om det är plastpåsar, löv eller kvitton som färdas med hjälp av vinden, eller om det är en LC-trasa eller en hare. :) Den ena är valp, men båda har velat jaga sedan "barnsben".

Vägen går en meter från häcken... :/ Den sida som är mot vägen är två bitar på 10-15 m (en på var sida om uppfarten som är "staketad" och som vi inte kommer ändra på, iaf inte vad jag förstått på mina föräldrar, då jag bara ska bo här två månader med valpen innan jag flyttar till egen lägenhet) och där är det en häck som är dryga metern plus hönsnät undre delen där det är glesare, allt som allt är det 0.5-1.5 m av häck och annan vegetation innan den extra metern innan vägen kommer. Så vägen går ganska nära.

Vad för typ av stängsel kan man använda? Mina fööräldrar är inte pigga på att ändra något överhuvudtaget så det kan inte bli något jätteprojekt utan gärna något jag kan fixa själv :/ Och ja, det behöver kanske inte sägs att min budget inte har plats för några dyra anordningar... Hur är det med typ fårstängsel? fast det är väl för lågt kan jag tänka...

Ja, men då så :) Tror du det till och med kan bli enklare om de får jaga trasa? Om man uppmuntrar trasjagandet men korrigerar annan jakt finns det kanske en liten chans att de hellre väljer trasan? En liten liten chans iaf xD

alltså bara delar av eran trädgård inhängnad???
det gör ju ingen hjälp faktiskt. vill hunden ut så springer de runt. ska ni ha staket så lär ni behöva ha hela tomten stängslad!
och skulle ni få hem en jaktidiot och en fasan går förbi eller en hare utanför så hoppar den definitivt över 70-80 cm ....

Ska du bara bo där i två månader med valpen så är det så klart inte motiverat att stängsla om. Ni får helt enkelt se till att den inte smiter ut obevakad. När valpen är riktigt liten så går det ju annars att täppa till delar med kompostgaller så att den inte smiter ut på vägen. Kompostgaller är inte så himla dyrt.

Jag har 80-väg utanför huset.
Av den anledningen måste jag ha ett säkert stängsel, inget som dom kan bryta sig ut igenom.

Köpte 100 sektioner 180 cm Troax det första jag gjorde när jag flyttade hit.
Innan det var på plats fick ingen hund gå ut utan koppel.

Men jag har å andra sidan full trafik mellan 0600 och ca 19 på kvällen så att inte ha ett säkert stängsel skulle automatiskt innebära att hundarna blev överkörda tämligen omgående.

Att bo so nära en trafikerad väg och förvänta sig att en vinthund håller sig på tomten fungerar inte, det är alldeles för stora risker.
Det gäller att antingen ha ett fungerande stängsel, (inte fårstängsel för det kan en mindre vinthund gå rakt igenom, dom töjer helt enkelt ut maskorna...) eller att ha hunden kopplad.

När jag är ute med mina hundar släpper jag dom inte förrän vi kommit en kilometer eller två från trafikerad väg, grusvägar inräknat.

Det är snabbt gjort för en vinthund att springa en kilometer i full fart men det är rätt sällan mina drar så totalt. Dom har normalt ett par hundra meters radie ifrån mig när dom är lösa på stora fält.

Men som sagt, lösspring i närheten av trafikerad väg blir det inte för mina.

Eum, i princip hela trädgården är instängsad :crazy: Dock inte tillräckligt, ÄN. Har pratat med mina föräldrar idag och vi ska försöka fixa en säker grind till uppfarten så gör det inget om hunden hoppar över det lägre staketet runt uppfarten :) Och vi ska låta häcken växa (den har dessutom börjat tjockna lite nu när allt slår ut, det är vår!) och ha nät längs den så vovve och bytesdjur inte kan passera utan att hoppa över eller gräva tunnlar. De få ställen där det inte är stängslat idag (vid uthuset, komposten och ett hål i häcken) ska vi göra något åt också. Och ja, som skrivet så ska vi bara bo här två månader (och sedan på somrar och över jul förmodligen) så några stora byggprojekt är inte det vi först och främst vill lägga tid och resurser på ;)

För övrigt var det väldigt längesen jag ens såg en endaste liten fasan häromkring, undrar om de gått och blivit påkörda och skjutna allihop :(

Jag känner också lite så... Och jag kommer att vara med valpen hela tiden (eller tvärt om kan man hoppas, men det beror på hur självständig busen är xD). Kompostgaller har vi redan till kaninhagen (och nej, vovve kommer inte tillåtas jaga kanin) och detta tänkte jag även ta med när jag flyttar också för att kunna skydda möbler och sånt från att bli söndertuggade :grin: Och som jag skrev i inlägget ovan ska vi fixa till de ställen som inte är stängslade.

Oj, med en så trafikerad väg förstår jag verkligen att du har ordentligt stängsel! Det hade jag också haft om jag ville ha hundar lösa, oavsett ras. Vår väg är dock ganska lugn, det kör bara några få bilar i timmen. Alltså bara ett tiotal per dag. Vår "rusningstid" är när det ibland kommer två eller tre bilar samtidigt och när de kommer med intervall kortare än 10-15 minuter.

Och nej, lös kommer min bara få vara efter att inkallning sitter (såklart) och långt ifrån vägar. Jag har egna erfarenheter av att långa avstånd snabbt blir korta om man springer på med god fart! Och jag kan säkert inte ens springa hälften så fort som en whippet :D Fast kanske hälften så fort ändå för när jag gick i typ femman mätte vi hastighet med bilen och då sprang jag drygt 20 km/h :idea: Lite ot men ja... x) Du ser ju vad jag svarat de andra :)

En till sak som dök upp, vilka klubbar ska man vara medlem i? D: Finns hur många som helst, jag vill bara vara med i den/de nödvändigaste till att börja med :s Har läst på SKKs hemsida men fattar typ nada ändå :crazy:

Grattis till ett bra rasval! Vi har vår andra whippet nu. De är underbara!

Haha, tack! :p

Förresten, har stämt träff med uppfödaren nu och fobisk som jag är har jag såklart redan börjat oroa mig... :( Min största farhåga är att uppfödaren ska uppfatta mig som allmänt osäker och okunnig och därmed inte vilja sälja till mig. Jag nekar inte till att jag är oerfaren med hundar, men någon måste ju vara den första, eller hur? ;) Det jag är rädd för är att jag kommer bli osäker i uppfödarens närhet. Det är första gången jag träffar denne, första gången jag träffar en uppfödare, första gången jag träffar valpar, första gången jag träffar whippets, första gången jag är i deras hus, första gången första gången första gången allting typ! D: Och första gången är alltid väldigt ångestfylld för mig, när det handlar om främmande människor som här dessutom ska bedöma mig, och jag ska interagera med främmande människors djur. Ja, jag har iaf sett en bild av uppf. så jag har kunnat förbereda mig lite :P

Om ni vet några moment som brukar ingå när man kollar valp får ni gärna får ni gärna hjälpa mig att förbereda mig för dem! Jag vill ju att uppf. ska få se mig som jag ÄR och inte tolka in min rädsla att göra fel med hennes "ägor" som att jag är allmänt instabil :crazy:

När jag var ute och red eller promenerade med min häst eller för den delen när vi var på tävling första gången och hon struttade runt och gnäggade som en idiot efter sin stallkamrat (som också var med) så var jag kolugn. Jag kände min häst och visste vad jag kunde kräva och inte kräva och sket fullständigt i om någon skulle haft några synpunkter på det. Det är bara i nya situationer med ANDRAS husdjur som jag blir osäker eftersom jag inte vill göra något som i deras ögon är FEL FEL FEL :(

Jaja, nog med negativa tankar, väldigt spännande och roligt ska det bli hur som helst! :D Och ska kolla på min första hundutställning dagen efter och spana in alla snygga hundar :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 556
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 357
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare