Skaffa valp (whippet)

Sv: Skaffa valp (whippet)

Och angående det här med staket, jag har så sakteliga börjat min kampanj "övertyga föräldrar" så är fortfarande inne på spåret att stängsla in OM jag hittar lämpligt material.

Mätte häcken igår "bara-för-att" och mot vägen var den faktiskt mellan 110 och 130 cm hög! Så ett stängsel á 120< cm intill det hade ju knappast gjort någon större skillnad :D I utseende alltså, lättare att mosa sig igenom en häck än metalltrådar... 1-0 till mig i min övertalningskampanj antar jag :cool: Och min kompis som också ska skaffa whippet ska ju stängsla in sin trädgård och om jag hjälper henne kan hon hjälpa mig = föräldrar behöver inte hjälpa till! 2-0 till mig alltså!

Studerade också staketet mot ena grannen och det var sånt grönt "rutermönstrat" ca 180 cm högt. Ett sådant stängsel fast typ en halvmeter lägre hade ju varit awesome både för hund och trädgårdsharmoni men det hade ju tyvärr kostat en förmögenhet :( Några billigare tips? x)

Senast ändrad av en moderator:

Puttar upp tråden... Valparna är tre veckor och har börjat busa med varandra, supersöta! ^^ Längtar tills jag får träffa dem!:rofl:

Idag var jag och träffade valparna!!! :bump: Tiken var fantastiskt lugn och fin och alla valpar var ursöta! :love: Bara så himla svårt att välja... Av åtta valpar är fem hanar så där finns en begränsning. En är redan typ tingad, fyra kvar. Sedan synkade den troligen mest "framfusiga" valpen och jag inte riktigt energimässigt, tre kvar. Så det får bli sömntutan, busungen eller mammas favorit... :D

Idag! Faktiskt :D
Känns spännande men samtidigt så är det ju som sagt min första hund och jag vet ju inte vad som är normalt och inte normalt x) Men än så länge är det väl inget jag reagerat på förutom att han skäller en del när han blir lite väl lekgalen :o Men jag får väl anta att det är rätt normalt det med xP Känns bara så märkligt, plötsligt har man en liten grå duracellkanin här hemma liksom :P

En bild på sötnosen:
2lcsmyf.jpg

Vad kul! ^^

Jag känner att det är fyra saker jag funderar mest på just nu...

1. Hur mycket kan man "kräva" av en 8-veckorsvalp, alltså egentligen, vart ska man lägga sitt "träningsfokus"? Jag vet att man inte kan kräva kräva någonting men hur mycket regler är lagom just nu? Vill inte det ska bli för mycket för då blir det ju ingen bra start på relationen, sen vill jag samtidigt inte att han ska fara runt som ett yrväder och göra både det ena och andra som inte är lämpligt.. :/

2. Som det är nu gnyr han när han ska sova i sin bädd för han vill ligga i sängen med mig :angel: Men jag vill inte ha honom i sängen (då jag sover dåligt med djur i sängen) och hans bädd står preciiiiis intill huvudändan av sängen x/ Han gnyr även om han upplever att han inte "får vara med", tex som nu när jag sitter vid datorn och han är på golvet och inte kan hoppa upp till mig. Vill inte ta upp honom i sängen/soffan om det resulterar i att det blir svårare att lära honom sova själv sen men...vill inte "stöta bort" honom heller ju... Så ja, härda ut eller plocka upp?

3. Hur får jag bäst honom att ta mer kontakt och följa mig bättre när vi är ute och han är lös (inhägnat)? Har påbörjat koppelträning men han tycker det är lite tråkigt ibland att inte få springa som han vill. Med andra ord är det väl kontaktsök och inkallning som jag vill ha tips på!

4. Hur mycket är normalt för en whippetvalp att skälla? :s Han skäller när han försöker busa igång katterna och ibland när han busar igång sig själv. Antar att det är fullt normalt för en liten valp men vill ändå höra x) Jag är så ny på det här så bättre att fråga :idea:

jag har aldrig haft valp som var så galen o knäpp som min whippet när hon var liten=)) liksom extra krokodilvalp, mot de andra.....
så normalt är det nog att han låter mkt när han leker!;)
när jag haft valp så har jag haft de lösa så mkt det bara går o det ska alltid vara mkt o jätteroligt när den kommer fram til dig. en bra bok att läsa är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
har du inte möjlighet att ha han lös så mkt i näromrdet, så ha en lina eller fleikoppel på, men tänk på att lära ig själv hur du håller i den långa linan så han inte kommer åt att springa fram till andra människor och ffa hundar som kansek inte är snälla.
ang inte sova i sänge...härda ut och trötta ut honom innan ni går o lägger er så han redan är trött. sen får du nog ta några nätter med pip o gnäll....
sen kan man inte kräva att en valp ska kunna koncentrera sig nån längre stund, men visst kan du börja lära in sitt o ligg osånt, och gå i koppel locka med godis eller leksak

Vad kul! ^^

Jag känner att det är fyra saker jag funderar mest på just nu...

1. Hur mycket kan man "kräva" av en 8-veckorsvalp, alltså egentligen, vart ska man lägga sitt "träningsfokus"? Jag vet att man inte kan kräva kräva någonting men hur mycket regler är lagom just nu? Vill inte det ska bli för mycket för då blir det ju ingen bra start på relationen, sen vill jag samtidigt inte att han ska fara runt som ett yrväder och göra både det ena och andra som inte är lämpligt.. :/

2. Som det är nu gnyr han när han ska sova i sin bädd för han vill ligga i sängen med mig :angel: Men jag vill inte ha honom i sängen (då jag sover dåligt med djur i sängen) och hans bädd står preciiiiis intill huvudändan av sängen x/ Han gnyr även om han upplever att han inte "får vara med", tex som nu när jag sitter vid datorn och han är på golvet och inte kan hoppa upp till mig. Vill inte ta upp honom i sängen/soffan om det resulterar i att det blir svårare att lära honom sova själv sen men...vill inte "stöta bort" honom heller ju... Så ja, härda ut eller plocka upp?

3. Hur får jag bäst honom att ta mer kontakt och följa mig bättre när vi är ute och han är lös (inhägnat)? Har påbörjat koppelträning men han tycker det är lite tråkigt ibland att inte få springa som han vill. Med andra ord är det väl kontaktsök och inkallning som jag vill ha tips på!

4. Hur mycket är normalt för en whippetvalp att skälla? :s Han skäller när han försöker busa igång katterna och ibland när han busar igång sig själv. Antar att det är fullt normalt för en liten valp men vill ändå höra x) Jag är så ny på det här så bättre att fråga :idea:

1. Du kan inte kräva att hunden ska klara något den inte kan. Det är som att be om bråk. Däremot kan du träna, träna och träna på att vara lugn inne och busa ute. Vad är det han gör som inte är lämpligt? När det gäller all träning så tycker jag att det är bra om fokus ligger på att ha kul med ägaren, framförallt viktigt kanske det är med just svårmotiverade vinthundar som sticker iväg på egna äventyr så fort matte blir tråkig ;) Lek, lek massor. Träna på att det är du som bestämmer när ni avslutar leken så att det inte behöver gå längre än du vill. Lek med olika leksaker, lek utan leksaker. Försök ha så kul som möjligt ihop!

Punkt 2 kan jag inte ge något bra svar eftersom jag tycker det är jättekonstigt att sova utan hundarna i sängen :angel:

3. Åter till punkt 1. Lär valpis att du är hur otroligt jätterolig som helst! :D Försök hålla till i inhägnader och liknande nu i början när han är lös, så att han inte kan springa bort och försvinna eller råka springa ut på en väg, fram till otrevlig hund eller vad som helst. Sedan finns det två böcker som jag hört mycket gott om och är nyfiken på och det är "Kontaktkontraktet" och "Inkallning är så mycket mera". De hade jag bläddrat lite i om jag var du. En valpkurs kanske kunde vara bra också?

4. Det är fullständigt normalt att de låter på alla möjliga olika sätt när de vill ha igång någon för lek ;) Själv är jag inte förtjust i hundskall, så när hundarna blir så uppjagade att de börjar skälla så försöker jag oftast lugna dem (om de inte är ute och leker med annan hund då, då får de låta hur mycket de vill för mig).

Dina frågor 1 och 3 tycker jag hör ihop, eftersom steg ett i träningen är att träna på kontakten. Det är grunden för allt (håller med millis ocb R_C om boken Kontaktkontraktet. Ett bra sätt att börja tycker jag är följande. Sätt valpen mitt emot dig och ge en riktigt god godisbit. Håll sedan godiset i handen och låt valpen lukta. Förhoppningsvis vill han ha godiset och försöker att klura ut hur han ska få det. Så fort han vänder huvudet mot dig så ger du godis - målet ska vara att han tar ögonkontakt med dig. Öva korta stunder och belöna varje gång han tar kontakt med dig. I övrigt berömmer du all kontakt som han tar med dig.

I övrigt så är, som R_C skriver, även lek en grund till kontakt. Lek mycket, men avsluta när det är som roligast. Detta för att hunden ska vilja söka kontakt med dig.

Vad gäller 3:an så känner jag ingen som inte har sin whippet i sängen så jag kan inte svara på det.

När whippetvalpar blir för skälliga så är det oftast för att de är uppe i varv. Varvar han upp så ta upp honom i famnen och håll om tills han somnar. Även lugna famnen är bra att öva på redan från start.

Håller även med millis om att ha valpen lös så mycket som möjligt i början.

Tack!!! Känner mig lugnad! :bow: Inte lätt att ha koll när man aldrig haft valp förut, har känt mig som världens sämsta matte dessa första dagar x.x Vet du var man kan få tag på boken? Idag var min kanin ute i sin hage och oj vad skoj att busa längs staketet tyckte Ture :angel: Kaninen försvarade sig med tassarna men det bekom inte valpis märkbart x) Ska man låta honom hållas, undvika att situationen uppstår eller försöka betinga kaninen som något obehagligt? :/ Känns inte som så lätt att få honom "rädd för kaniner" eftersom kaninjakt sitter i generna....

Och sen hade jag kännt mig lugnad om det fanns någon här på forumet som bodde i skara så jag kunde ha en "kontaktperson" när jag flyttar dit x) Just nu känns det som att jag borde lämna tillbaka honom till uppfödaren eftersom jag känner mig så osäker på mig själv som hundägare plötsligt :/ Men tror att jag mest bara behöver någon som FYSISKT kan hjälpa mig på traven, och att veta att det finns någon som kan passa valpen sen när jag börjar skolan ifall ensamträningen inte skulle vara tillfredsställande...

1. Självklart är det träna jag menar, vad ska man träna på? Men svaret är kontakt och inkallning antar jag. Det olämpliga är att springa i rabatter och äta strunt ute, samt tugga på grejer inne. Då måste man väl ändå korrigera? o.O Säga nej och erbjuda tillåtet alternativ liksom :P

3. Jag har trädgård som är inhägnad och det är inga andra hundar eller folk här (y) Som det är nu tycker han det är rätt kul att springa till matte när hon ropar och "gulligullar" med ljus röst men finns det annat skojigt (som kaninen i hagen eller kattbajs i rabatten) spelar det ingen roll om hon så ropar och gullar och kallar och lockar med leksak eller rent av går in i huset igen :o

Ska gå valpkurs! Men vet inte riktigt var än :/

4. okej, hur lugnar man dem bäst då, tycker du? hålla i en stund och hindra vilda skutt eller ta bort det "utskällda" objektet? x)

okej, tack för svar! :)

Kan passa på att tillägga att han nästan inte gnytt någonting sedan igår kväll och i eftermiddags gick han själv och la sig i sin korg för att sova medan jag lagade mat! :p Så jag kunde både ta in stackars rädda katten och ge honom mat, äta och känna mig ledig :P sedan dök valpis upp igen och vi gick ut en sväng :)

Det olämpliga är att springa i rabatter och äta strunt ute, samt tugga på grejer inne. Då måste man väl ändå korrigera? o.O Säga nej och erbjuda tillåtet alternativ liksom :P

"Nej" är ju ingen idé att säga om valpen ännu inte har lärt sig vad det betyder. När de är så små så är det bästa att bara visa vad som är önskvärt beteende genom att lyfta bort valpen och sedan, som du själv skriver, erbjuda önskvärt alternativ.

här finns också en nybliven whippetägare. Till en tik f08. Kommer från kennel och inte privatperson. Hon är fantastiskt fin och har redan charmat hela familjen :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 556
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 357
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare