Sv: Skaffa valp när man redan har vuxen hund...
Jag gör det enkelt för mig och gör ensamhetstid till något roligt och det brukar gå väldigt kvickt.
Jag har oftast en vuxen hund när jag skaffat valp och den vuxna har behövt få komma ut - och jag har ingen annan som kan passa en valp, så den får helt enkelt vara hemma.
Valpen får sitt först - rastning, lek och mat. Sen lag lägger ut ett rejält ben (stort revben, märgben etc) på en filt och så går jag helt enkelt ut. Första dagen kanske 5 minuters pass, men redan efter 3 dagar så brukar valpen få glädjefnatt när ben-filten kommer fram och vet det vankas guldstund och eftersom den redan är trött efter att ha fått sitt före, så gnager den en stund och sover sen sött. Inom en vecka brukar jag kunna gå två en-timmas promenader med den vuxna utan problem och när vi kommer hem så brukar valpen sträcka lojt på sig och gäspa och börja vakna till liv. Aldrig märkt någon form av stress eller annat. Jag bor även på markplan, så jag kan både stå utanför och lyssna och även kika in genom fönstren för att se att det är lugnt och tryggt.
Endast senaste hunden behövde en extragrej som valp för att vara helt trygg och det var en av mina tröjor i sin bädd, så givetvis får man gå lite efter hur ens egna valp är.
Jag låter valpen vara själv en stund på morgonen när den vuxna får sin promenad, valpen får följa med ut tillsammans med mig och den vuxna en kortsväng på eftermiddagen där valpen får alternera traska lite själv och bli buren. På kvällen åter en ensamhetsstund när den vuxna får en promenad. Jag stänger endast dörren till vardagsrummet, så valpen har köket, hallen och mitt sovrum att vara i - men filten och en bädd står i köket och står under uppväxten alltid där så inget ska ändras bara för att vi går ut och valpen blir själv. Efter en tid brukar valpen själv välja att gå och lägga sig i bädden i sovrummet när den gnagt färdigt.
Just detta att låta ensamhetstiden bli en guldstund har gjort att mina 3 senaste valpar har fått gläjdefnatt när dom förstått dom ska vara själva och få sitt älskade ben. Dom har i stort sett kastat sig på sin ben-filt och hoppat jämfota medans jag satt på mig ytterkläderna
Men jag börjar alltså redan andra dagen hemma med detta, för jag tycker att valpen mycket snabbare vänjer sig vid dessa rutiner än om man väntar - men det är min åsikt. Och när en valp är 8 veckor så sover den otroligt mycket, så att passa på när den vill sova är kanon. Dock smyger jag aldrig ut, utan valpen är alltid medveten om att den ska blli själv och brukar väldigt snabbt bli trygg med det.