Skaffa valp när man redan har vuxen hund...

AnnaKarinA

Trådstartare
Hur gör man? Valpen är ju inte gammal nog för långpromenader, men den vuxna hunden behöver ju motion.
Köpa en skrinda som valpen får åka med i kanske? :)

Sv: Skaffa valp när man redan har vuxen hund...

Den allra första tiden hade jag valpvakt när de vuxna skulle motioneras. Sedan blev det lite då och då, valpen tränades ju också på att vara ensam hemma. När valpen var runt 5 månader hängde den med på alla turer som jag gick med de stora. Jag anpassade helt enkelt tempot till valpen och då var det inga problem att vara ute ett par timmar.

Jomenvisst! Det hade nog varit rätt sött ändå, jag kan ju sätta dottern i bilbarnstolen, och sätta henne och valpen i en skrinda. :) Sen har vi stor tomt att vara ute på i vilket fall, och den stora är en Boerboel, han dör liksom inte om det inte blir långisar varje dag. :)

Lite beroende på hur stor ras man köper så kan man iallafall under en period ha valpis i typ ryggsäck. Sen kan man ju också anpassa även den vuxna hundens motion så det blir lite mindre under en period, om man inte har tillgång till någon som kan ta hand om valpen när man är ute med den äldre.
En del jag känner skaffar någon typ av vagn att köra valpen i, funkar ju sålänge man håller sig till plana grusvägar och liknande :)

Själv har jag aldrig inte kört med ryggsäck eller vagn utan jag kombinerade med att dels dra ner lite på den vuxna hundens motion och lade istället tiden på väldigt lugna promenader i skogen där man anpassar sig till valpens tempo och behov. Växelvis har jag burit valp när det blivit trött.
Dessutom är vi två så vi har kunnat dela upp så att den ena tar valpen och den andra den vuxna hunden på promenad.

Jag gör det enkelt för mig och gör ensamhetstid till något roligt och det brukar gå väldigt kvickt.

Jag har oftast en vuxen hund när jag skaffat valp och den vuxna har behövt få komma ut - och jag har ingen annan som kan passa en valp, så den får helt enkelt vara hemma.

Valpen får sitt först - rastning, lek och mat. Sen lag lägger ut ett rejält ben (stort revben, märgben etc) på en filt och så går jag helt enkelt ut. Första dagen kanske 5 minuters pass, men redan efter 3 dagar så brukar valpen få glädjefnatt när ben-filten kommer fram och vet det vankas guldstund och eftersom den redan är trött efter att ha fått sitt före, så gnager den en stund och sover sen sött. Inom en vecka brukar jag kunna gå två en-timmas promenader med den vuxna utan problem och när vi kommer hem så brukar valpen sträcka lojt på sig och gäspa och börja vakna till liv. Aldrig märkt någon form av stress eller annat. Jag bor även på markplan, så jag kan både stå utanför och lyssna och även kika in genom fönstren för att se att det är lugnt och tryggt.

Endast senaste hunden behövde en extragrej som valp för att vara helt trygg och det var en av mina tröjor i sin bädd, så givetvis får man gå lite efter hur ens egna valp är.

Jag låter valpen vara själv en stund på morgonen när den vuxna får sin promenad, valpen får följa med ut tillsammans med mig och den vuxna en kortsväng på eftermiddagen där valpen får alternera traska lite själv och bli buren. På kvällen åter en ensamhetsstund när den vuxna får en promenad. Jag stänger endast dörren till vardagsrummet, så valpen har köket, hallen och mitt sovrum att vara i - men filten och en bädd står i köket och står under uppväxten alltid där så inget ska ändras bara för att vi går ut och valpen blir själv. Efter en tid brukar valpen själv välja att gå och lägga sig i bädden i sovrummet när den gnagt färdigt.

Just detta att låta ensamhetstiden bli en guldstund har gjort att mina 3 senaste valpar har fått gläjdefnatt när dom förstått dom ska vara själva och få sitt älskade ben. Dom har i stort sett kastat sig på sin ben-filt och hoppat jämfota medans jag satt på mig ytterkläderna :) Men jag börjar alltså redan andra dagen hemma med detta, för jag tycker att valpen mycket snabbare vänjer sig vid dessa rutiner än om man väntar - men det är min åsikt. Och när en valp är 8 veckor så sover den otroligt mycket, så att passa på när den vill sova är kanon. Dock smyger jag aldrig ut, utan valpen är alltid medveten om att den ska blli själv och brukar väldigt snabbt bli trygg med det.

Senast ändrad:

Jag körde en kombination:

- Valpen i ryggsäck när hon blev trött.
- Lite kortare promenader för den vuxna hunden.
- Långpromenader när husse var hemma från jobbet (och passade valpen).
- Längre promenader för valpen än vad jag gick med den äldre hunden när han var valp.
- Anpassa tempot efter valpen; man kan vara ute länge utan att gå massor.

Mina valpar får hänga på i våra vanliga rutiner. Ibland får man bära en stund så de får vila, och jag anpassar miljöval/tempo så att det inte blir ensidigt. De är inte gjorda av glas, det är skillnad på att röra sig och att motionera!

Lika viktigt att valpen lär sej gå i koppel som att vara själv.

Att lära sej varva ner och sova i bur är himla viktigt hos oss som åker otroligt mycket med hundarna under jaktsäsongen och den träningen börjar redan när valpen kommer hem. Att känna sej trygg i buren och att buren är en positiv plats.

Upplever också att det himla snabbt blir rumsrena när de har ett begränsat utrymme. Där vill de inte kissa.
Nu är våran valp 5½ månad. Rumsren sen en bra tid tillbaka. När de vuxna ska motioneras så får hon stanna hemma i köket där vi har en grind. Visst hittar hon på en del satyg ibland som att tugga på nån lådknopp. Men oftast går hon direkt och lägger sej på en filt och passar på att sova.

Min valp åkte i ryggsäck eller var med husse det allra första. Ganska snart lämnade jag honom ensam hemma med sällskap av en hund medan jag motionerade dom andra, och sedan fick han gå med på vardagsrundorna från 3 månader ungefär.

En bekant till mig använde sig av barnvagn och kopplade valpen i sele i den. Folk hon mötte måste ju trott det var en barnlängtande galning :rofl:

Min är med ute lös och springer tillsammans med de vuxna, hon är 3,5 mån gammal och våra promenader är ca. 1,5-2h dagligen. Så har jag alltid gjort med mina valpar oavsett storlek på ras. Vissa dagar går vi hela denna tid, andra dagar sätter jag mig mitt i parken och låter de kuta runt själva bäst de vill, då får hon nosa, upptäcka och jaga de äldre när de springer runt. Jag försöker variera underlagen och vissa få gånger bär jag valpen om jag ser att hon blir trött. Så får de vuxna sin extra aktivering på träning några dar i veckan.

Valpar måste få röra sig, jag tror man gör betydligt mer skada om man tar det för lugnt. Kroppen måste belastas för att skelettet ska vänja sig och växa optimalt. Och framförallt tror jag att de måste få utveckla sina muskler samt lära sig sin kropps begränsningar för att inte slita ut den. Jag undviker dock saker som att kasta pinnar och bollar, ryckiga lekar ger statistiskt större risk för att utveckla HD och ED. Allt ska göras med måtta men jag tror det har blivit någon hysteri kring att vara så försiktig försiktig med sin valp. Sunt förnuft, titta noga på vad din valp verkar klara av och undvik för mycket repetitivt - olika underlag och gärna lös så de får själva bestämma takten.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 918
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka