Sv: Skaffa raskatt!
Kolla med närmsta kattklubb och med rasringen. Birma är en så vanlig ras så det borde vara ganska lätt. När du har en liten lista med uppfödare att kontakta kan du börja sålla: Är du ute efter något specifikt (avel, utställning?) eller en specifik färg? Då blir det petigare. Annars: vad finns i form av hälsoarbete? Delar uppfödaren din syn på djurhållning någorlunda? Följer uppfödaren de hälsorekommendationer som rasen har?
Ofta presenterar man sådant på sin hemsida numera, men annars är det inte fel att fråga. Jag skriver på hemsidan att jag gärna vill ha första kontakt via mail, men det varierar. För mig är det lättare om jag får en beskrivning av vem köparen är (katterfarenhet, översiktligt boende/familjesituation, vad man är ute efter för katt) och kontaktuppgifter samlat så att jag kan ha det framför mig när jag sitter med telefonen eller försöker pussla ihop vilka potentiella köpare jag har sen.
Oavsett kontaktväg så vill nog uppfödaren vet vem du är, vad du kan erbjuda för hem och vad du letar efter hos en katt. Nu är birman inte extremfall men jag har tex gett en del spekulanter rådet att titta på andra raser när jag känt att de egentligen inte skulle trivas med min typ av katt.
Var ärlig, med hur du ser på saker och vad du kan erbjuda. Det är bättre att få ett nej eller förslag på vad som behöver ändras innan om du mot förmodan är helt ute och cyklar, än att ni blir osams efteråt. (Jag har köpare som idag inte alls håller katt på det sättet jag helst hade sett, men enda gången jag blivit uppriktigt arg på någon är människan som rakt upp och ner ljög om hur katten skulle ha det. Som säljare har man inget att säga till om när katten väl är såld, och det gör ont i hjärtat att ens "bebis" hamnar i fel hem.)
I övrigt: prioritera inte pris eller tid. Du ska leva med katten länge, och ett felköp kan bli både dyrt och väldigt jobbigt för alla inblandade. Det är guld värt med en bra kontakt så vårda den, och var inte rädd för att kolla runt hos olika uppfödare om du har möjligheten.
Du ska absolut inte köpa katt där du inte får hälsa på, eller där pappren inte är i ordning. Om stamtavlan är sen ska man få med ett intyg från klubben på att katten är under registrering (gäller sverak, i andra förbund kan man få andra typer av papper), färskt besiktningsintyg ska vara med vid alla typer av försäljningar.
Själv har jag en så ovanlig ras att jag bara kan välja på katt/stam (som uppfödare får man ju ibland prioritera annorlunda än om man "bara" ska ha en sällskapskatt) men framförallt som förstagångsköpare har man mycket att vinna på att ha någon att ringa om något strular (även om hjälp förstås finns mer tillgängligt på nätet än det gjorde när jag skaffade min första...).