Skaffa katt?

Ceta

Trådstartare
Skall snart flytta till ny lägenhet, och har fått en liten idé att jag kanske skulle vilja ha en katt (eller två?). Har på grund av detta nu massor av dumma frågor!

lägenheten är en tvåa på 54kvadrat, och tror området inte direkt är lämpat för utekatt (krångligt vid in och utsläpp dessutom tänker jag...)

Om det är innekatt, "måste" jag skaffa två?

Funderar på omplacering/adoption, vilka sajter skall man akta sig för?

Jag har inte jätte mycket katt-vana, och kan bli lite osäker vid lek, är jag dum då som vill skaffa egen? Har dock mycket kunniga katt-människor i min närhet, och är inte rädd att be om råd :p

Jag kommer till våren skriva ex.jobb, och hoppas då på att kunna vara hemma en del, men sen när det blir jobb (osäkert när och på vilken ort) så vet jag ju inte hur mycket man är borta.. Bör jag vänta tills livet är stabilare?

Och slutligen, hur mycket kostar det/månad att ha katt? Inkluderat mat, omvårdnad, föräskring osv :) (ej raskatt..)

Om det nu blir katt kommer jag givetvis läsa på innan ang mat och sjukdomar osv. osv. :)

Tacksam för svar :) :bow:
 
Sv: Skaffa katt?

Ganska många som tittat, men ingen som vill ge råd eller åsikter?...
 
Sv: Skaffa katt?

Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men några. Skaffa gärna två katter eftersom de har sällskap av varandra. Kolla på raskatter som är avlade för det du är intresserad av, eller skaffa katt från något katthem.
Katter måste inte gå ut men det är klart att de oftast uppskattar det. Lär dem att gå i koppel. Bygg saker på höjden så att de kan klättra och ge dem en utkiksplats vid något fönster.
Har du möjlighet att stängsla in en balkong så blir du poppis. Har faktiskt ingen aning om vad en katt kostar i månaden, men leksaker kan du göra själv.
Lycka till!
 
Sv: Skaffa katt?

oh, tack :)

tänker att en vucen katt egentligen borde vara smart för mig. Dels för att man hjälper någon annan, och "räddar" en katt. Och dels för att då vet man ju redans personligheten lite mer = jag kan htta en katt som jag säkert kommer överens med :idea:

Egentligen tycker jag katter skall få gå ut, men börjar inse att katter faktiskt kan vara nöjda inne med :) bara de är vana så att säga :p Och tänker nog att blir det katt så är det inte så farligt avlägset att stängsla in balkongen :)
 
Sv: Skaffa katt?

Kan försöka svara på dina frågor. Först när det gäller antalet katter så är det betydligt mindre jobb med två katter än en katt eftersom dem har sällskap av och aktiverar varandra till viss del. Men varför inte börja med en och sen utöka om du känner att det vore lämpligt.

Sen när det gäller val av katt så tycker jag du borde fundera på vad du vill ha för någon katt och läsa på om vilken ras som skulle kunna passa dig. Att jag tycker du ska köpa raskatt beror mest på att det är större chans att den trivs som innekatt och det är större chans "att du vet vad du får".

Är du lite osäker på katter och deras särart så tycker jag du borde satsa på en kattunge så ni lär känna varandra från början. Jag köpte en ragdoll som första katt och lärde mig från när han var liten hur "katter fungerar" innan han blev stor och otäck ;)

Huruvida du bör vänta till livet är "stabilare" innan du skaffar katt får någon annan hjälpa dig med. Men är du borta hela dagarna skulle jag absolut skaffa två katter.

Har två huskatter just nu och kostnaderna ligger väl ungefär på;

Kattsand 200 kr
Mat 100-200 kr (har rätt dålig koll på den posten)
Försäkring 72 kr för båda

Utöver det så är det ju lite annat som kommer till, vaccineringar, leksaker, nya vattenfontäner och allt vad vi nu kostar på dem små liven :D
 
Sv: Skaffa katt?

Jag har inte jätte mycket katt-vana, och kan bli lite osäker vid lek, är jag dum då som vill skaffa egen?
Det är inte dumt att skaffa en egen!:) Det är inga svårigheter egentligen, man måste ju inte tex leka med händerna så att katten biter och river i en om du förstår vad jag menar. Studsbollar och råttor som dom kan springa med på golvet brukar vara uppskattat! Och leksaker man drar i snören.
Tycker katter är väldigt okomplicerade djur! Dom sover, äter, leker, går på låda och vill bli klappade typ;)

Har ingen koll på vad våra katter kostar i månaden... Dom har aldrig varit sjuka så den enda veterinärkostnaden har varit kastrering/sterilisering. Mat beror på om man har en katt med särskilda behov, tex har känslig mage osv.
 
Sv: Skaffa katt?

tack för svar :)

tycker egentligen kattungar är läskigare än de stora :o Då de små är busigare och mer lek-sugna :p smår buskatter som slängersig efter fötter och sånt fixar jag inte riktigt...

Men är det så stor skillnad på lynne i de olika raserna då alltså? Trodde det var mest utseendet :p (har som sagt lite dålig koll... :angel: )

Om det blir två katter så blir det självklart två katter som skall omplaceras som par tänkte jag. Så att de får lite trygghet av varandra :) Tänker att det är smartare än att försöka få in en ny katt i lägenheten när jag börjar jobba... Eftersom jag behöver "lära mig" katter först, så tror jag att en "inskolning" av ny katt är bättre att undvika ;)
 
Sv: Skaffa katt?

Det skiljer mycket på tempramentet på olika raser. Eftersom du vill slippa kattungebuset och därför vill köpa en vuxen så ska du tydligen ha en lugnare ras om du ska ha raskatt. Eller om du vill ta en från ett katthem är ju det förstås nästan ännu bättre.
 
Sv: Skaffa katt?

Man 'måste' inte skaffa två, men dom har mycket glädje av varann!

Det är både enklare och jobbigare med två katter, kostnaderna blir högre, mer mat, sand, en till försäkring, större buffert, två burar, fler leksaker, två selar. Rensa kattlådan oftare, kamma mer päls, klippa dubbelt antal klor. Och så vidare, samtidigt som dom har väldigt mycket glädje av varandra och till viss del aktiverar varandra.

Det kanske är en individfråga, men mina katter leker mycket med varandra men de kelar inte så mycket utan kelar nästan bara med mig och sambon, och då har vi alltså två katter som behöver kel, inte mig emot, men det blir ju mer än med en katt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att du är osäker vid lek? Men alla är ju nybörjare någon gång oavsett om det handlar om katter, hundar eller hästar. Jag kan inte rekommendera några bra böcker då de jag hittills läst varit himla ovärda, men kolla in utbudet på ditt bibliotek och sen finns det mycket vettigt på buke och andra sidor och forum.

Jag tycker inte man ska lämna katter ensam så mycket längre än dom flesta andra djur, men att lämna katt en arbetsdag skulle jag inte tveka att göra.

Försäkring, mat m.m. beror ju helt på.
Vi betalar ca 120 kr i månaden i försäkring för våra två katter,
runt 150 kr för kattsand, och runt 300-400 kr i matkostnader. En gång om året är det dags för vaccinering, runt 300 kr.

Vi köpte en liten klöspelare och ett medelstort katträd till våra katter, men det är ju en en gångs kostnad, och det finns billiga och dyra lösningar. Samma med leksaker, selar m.m.

Huskatter brukar ofta vara väldigt aktiva, och sen finns ju den stora nackdelen med oseriösa 'uppfödare'. Men om du köper en ung eller vuxen katt från katthem så vet du förmodligen vad du får också.

Annars kan jag tipsa om heliga birmor om du vill ha en kattunge. Min mamma har två stycken och dom är och har alltid varit väldigt, väldigt lugna, försiktiga och milda. De ligger och sover väldigt mycket, dom leker och busar morgon och kväll men få något ryck ibland på dagarna. De är ganska precis sex månader nu, men hade samma temperament som kattungar. Till och med när de leker leker dom fint och försiktigt.

Sen finns det andra lugna raser också men jag har inte så bra koll.
 
Sv: Skaffa katt?

Jag gjorde en uträkning för Pawpedskurs.
Kostnad år 1, exkl. inköp av katt: 9586 kr
Kostnad år 2, om inga leksaker etc köps in: 5271 kr

Detta är beräknad på devon rex med livförsäkring, som äter Eukanuba och Mjau, samt går på peeweelåda med bränslepellets.
 
Sv: Skaffa katt?

Ok, tack för jättebra svar!

Det jag menar med att jag är osäker vid lek, är att jag dels inte är så bra på katters signaler. Det var jag inte på hästar och hundar heller i början, men har lärt mig :p Men katter känns svårare, fast det är väl just iom att jag inte umgåts med dem på samma sätt än ;) Är dessutom lite rädd för tänder och klor :angel:

Tack för alla kostnadsuppskattningar! Engångskostnader och buffert är inga problem, men de löpande kostnaderna måsta jag ju få in i budgeten :angel:

helig birma låter intressant! Får läsa på lite mer om dem :) Men samtidigt tycker jag att en katthemskatt också kunde vara bra! En kompis till mig adopterade en katt, och det känns bra att ge dem en andra chans :idea:
 
Sv: Skaffa katt?

Haha, jo det är klart :p men jag är inte jätte sugen på en raskatt så... :angel:
 
Sv: Skaffa katt?

Eftersom du ändå är inne på katthemskatt skulle du kanske kunna börja med att vara jourhem åt en eller ett par katter i några månader, och på så sätt se om det fungerar med katt(er) i lägenheten, jobb, hantering o.s.v.? :)

Raskatt för temperamentets skull tycker jag personligen låter lite onödigt, för om du skaffar en vuxen katthemskatt borde det ju finnas flera som de vet har varit innekatter och som trivs med det.
 
Sv: Skaffa katt?

Joruhem var ju en jättebra idé! Att skaffa raskatt för temperamentets skull tycker inte jag är onödigt. Men är det en katt som bott en längre tid i ett jourhem så går ju det lika bra.
 
Sv: Skaffa katt?

Vi har två birmor, underbara katter.
De är omplaceringar som växt upp ihop.
Jag tycker det är jättebra att köpa vuxna katter då vet du att du får katter som fungerar inne o inte kommer riva hela lägenheten.
Sen om det är raskatt eller huskatt är ju upp till var och en.
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa katt?

Det finns många hemlösa katter i Göteborg som behöver hjälp.
Du kan t.ex. höra efter hos Göteborgs katthjälp eller Gothiakatten vad dom har för katter.
Det finns katter som har varit hemlösa som trivs väldigt bra som innekatter och inte vill gå ut igen.
En del katter har tidigare haft hem men har övergetts och har lyckats överleva på gatan,de kan ofta bli tillgivna och tacksamma att de får komma in i värmen.
Som jourhem kan man säga till vad man vill ha för katt-skygg,vuxen,kattungar
,endast sociala etc.
Men man kan också adoptera katter från ett jourhem som i sin tur kan ta in en andra katter.
 
Sv: Skaffa katt?

svarar alla :)

om man är Jourhem, kan man adoptera just de katterna om det passar tror ni? Läste på en sida igår att de gör så som standard (att man är jourhem till katten man vill ha först) och håller med om att det verkar vara en fantastisk bra idé :) Så länge de inte kräver att man har stor katt-vana för att få bli jourhem från början :p

bison: Precis :idea: Det var lite så jag tänkte :)

Majvi: Det jag är tveksam till gällande f.d. gatukatter är ju att jag vill ha en "stabil" katt, och är rädd att sånna katter kanske behöver rehabilitering jag inte kan ge?
 
Sv: Skaffa katt?

Går du till ett katthem kommer du få massor av hjälp där. :) När jag köpte katt från ett katthem sa jag vad jag sökte (en katt som trivs själv och ej behöver gå ut) och så visade dom mig vad dom hade att erbjuda! Dessutom hade dom ett nummersystem så man skulle veta hur pass tam/social katten var. När jag sedan beslutat mig för en katt (eller snarare när katten beslutat sig för mig) besökte jag henne flera gånger för att vara riktigt säker.
 
Sv: Skaffa katt?

Ahaa :idea: smart! Jag har mest tittat på nätet :p

Hur vet man vilket katthem man. skall välja? Känns ut som att inte alla är seriösa tyvärr...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp