Nej, min Hugo bar in en levade råtta som han släppte på sovrumsgolvet efter han först uppmärksammat mig på sin fångst. Det slutade med att jag fångade den i en hink och slängde ut den innan den hann försvinna i huset.Mina har varit innekatter på heltid, även om när jag varit ute på landet så får de vara ute på sommaren när jag är ute och har koll, eg, visslar och kollar var de är. Så fort det blir skymning åker de in. Koppelpromenader är också jättekul, tyvärr med Megara är det själva på och av med selen som är hopplös. Vissa klickar sina katter. Någon här på Katt kör agility. Klätterträd, prasseltunnel, aktivitetsleksaker, det finns massor av saker som gör innekatter glada och nöjda. Om man bor så man kan ha en kattgård är det ännu bättre.
Sedan kräver olika katter olika mycket aktiviteter. Vissa lite äldre eller lugnare raser är nöjda med att sova på soffan eller i sängen. Andra, som en del korthåringar, behöver mer stimulans.
Att notera, om man skaffar katt för att få ner musbeståndet inomhus så icke att förglömma, en hel del utekatter kommer in med möss (och annat) som de antingen äter upp och lämnar resterna på diverse ställen, eller ännu värre tar in levande och sedan tappar bort så summan av kardemumman är fler möss inne än förut
@Mia_R försökte en av hennes katter generöst att lära sig jaga eftersom hon uppenbarligen var så usel på det. Så där blev det en levande mus i sängen.
Enda gången jag har haft en levande mus i sängen var när min Tjalle fångat en som han tog med sig i sängen och var arg på lille Pip som inte var året och var intresserad av den. Efter andra besöket inom ett par minuter lyckades jag stänga ute katt och mus i vardagsrummet där den senare låg död i soffan dagen efter. De brukade äta upp sina rov men jag såg helst att de gjorde det utomhus eller helt, det är inte så kul att hitta halvätna möss på köksgolvet när jag kliver upp och det är mörkt eller fjädrar och blod i sängen när jag ska sova.
Inga av mössen eller råttorna de tagit inomhus har hamnat i sängen, förutom den första Tjalle smög sig upp i sängen med. Hade det inte varit för hans morranden, med munnen full, hade jag inte tänt lampan och sett musen. Jag hade nog märkt det om han och Pip hade börjat jaga den i sängen däremot.