Skaffa hund?

CoNo

Trådstartare
Vår familj är lite inne på att skaffa hund nu när vår gamle vän Sixten katt avlidit.
Blir det så kommer vi att ha en hund av rasen lagotto, troligsvis hane. Kanske kommer vi skaffa en kisse samtidigt.
Jag letar runt på internet efter info och tips och råd. Men jag tänkte att jag kunde ta till lite hjälp från buke också!
Jag har en del frågor, och dessa är;
1. Hur mycket äter en hund av rasen lagotto? Kostnad/månad?
2. Ska vi skaffa valp eller en lite äldre hund? Jag och min bror kommer hem mellan 13.00 och 16.00 på vardagar. Det kommer att bli mest mitt ansvar att gå ut med hunden osv. Är det aktuellt att skaffa en valp, eller kräver det för mycket tid och jobb? Kan man lämna en valp hos dagmamma?
3. Hur mycket kostar en lagotto från uppfödare?
4. Jag kostar försäkrin och vilken ska man ha?
5. Om man ska gå valpkurs, måste det vara en vuxen som förare då?
6. Andra för och nackdelar?
7. Ungefär vad kostar en hund i månaden?

TACK
/ Norah

Sv: Skaffa hund?

5. Jag var 13år när jag gick på valpkurs med min hund, så jag tror inte att man måste vara vuxen;)

Okej, tack så mkt :D

Någon som har lust att svara på de andra frågorna? :)

Tyvärr så kan jag inte svara så mkt på de andra frågorna:( jag kan inte så mkt om lagotto..hoppas du får mer hjälp än vad jag kan ge dig:) Lycka till!

Putt :D

Skulle behöva veta fråga 2. nu, mamma undrar frågorna och hon är mest kritisk, så all info om hur det är att ha hund och spec. lagotto välkomnas med kyssar och kramar :rofl: :banana:

2. Ska vi skaffa valp eller en lite äldre hund? Jag och min bror kommer hem mellan 13.00 och 16.00 på vardagar. Det kommer att bli mest mitt ansvar att gå ut med hunden osv. Är det aktuellt att skaffa en valp, eller kräver det för mycket tid och jobb? Kan man lämna en valp hos dagmamma?
En valp kan absolut inte vara ensam mellan tex 8-13.
Det är väl vad som är absolut längst acceptabla ensamtid som vuxen tycker jag, skulle inte lämna längre än 5 timmar.
Dessutom tar ensamträningen lång tid om den ska bli lyckad, det behövs mkt träning och korta korta stunder i början. Lämna hos dagmatte skulle jag nog inte gjort första veckorna iallafall, jag skulle vilja att valpen kände sig trygg med mig först.
Kanske är det lättare för er att skaffa en lite äldre hund? valptiden är underbar men väldigt jobbig, man behöver gott om tid.

Jag tror en valp ligger på 10-12000 när det gäller lagotton.

nej du måste inte vara vuxen, men såpass stor att du tillgodogör dig undervisningen iaf :). Det är ju bra om föräldrar är med och tittar iallafall om det går, det är mycket som är nyttigt att veta!

Okej, TACK för dina svar!

Har funderat ett tag nu, en hund på ex. 1 eller 2 år kanske vore bättre?
Mvh
Norah

Vår familj är lite inne på att skaffa hund nu när vår gamle vän Sixten katt avlidit.
Blir det så kommer vi att ha en hund av rasen lagotto, troligsvis hane. Kanske kommer vi skaffa en kisse samtidigt.
Viktigt är att ni verkligen vet vad ni ger er in på när ni skaffar hund och denna ras. Det är ingen huskey men det är en arbetande ras som kräver mycket stimuland - dagligen.

Svårt att veta. Det är individuellt och kan vara olika olika årstider. Dessutom är det olika med olika foder. Men med tanke på dess storlek och rasens egenskaper så är den troligen inte svårfödd men äter ju som en stor hund. Jag vet inte ens i måttenheter vad min egen hund äter. :D Men jag köper en ny säck med kanske ca 1,5 månads mellanrum - 10kg. Fri tillgång - stor BC-korsning.

Nr 1. Hundar är flockdjur och oroligt beroende av sin flock och sin ledare ffa. Man lämnar INTE en hund 6 timmar varje vardag i hela hundens liv. Då ska man inte ha hund. Dagmatte är ett alternativ men inte ultimat efter som att hunden behöver SIN flock och SIN ledare. Därför är det heller ingen ide att ha 2 hundar för att sällskapa varandra - de väntar ändå bara på ledarens hemkomst. Ska man ha hund så ska man HA hund. En hund behöver inte gås ut med den behöver en flock. Och stimulans.

Valpar kräver mycket jobb. Man kan inte lämna bort dem hur som helst, de behöver en trygg grund och har ju ett lika stort behov av en flock. En omplaceringshund behöver också tid i början ofta när den flyttat till en ny familj. Det du slipper med en stor hund det evinerliga kissandet/bajsandet förstås.

Smaksak och priset är beroende av vad man vill ha. Jag tror att vi har folksam. Under 100:-/månaden betalar vi - typ 70:-.

Nej det tror jag inte. Men de vill säkert att man inte byter mellan olika förare och att föraren är stor nog att förstå och jobba på ett fungerande sätt. En 3-åring är nog svårt.

Det beror ju på jättemycket. Vi har billig mat av mkt bra råvaror och försäkringen är ju inte så farligt dyr men ca 200:- för det/mån iaf. Sen är det ju vaccinationer, ev avmaskning, inköp av reflexer, kammar, koppel, utrustning. Veterinärbesök, och sen köper man ju en del färskfoder (dvs kött etc) även ben och annat. Ränka med iaf 500:-/mån och sen får du lägga till vid större utgifter eller ev. får du lite över om din hund håller sig frisk och kry. :) Sen är jag en sån person som inte avmaskar stup i kvarten och liknande, man kan säkert göra det dyrare för sig, och billigare också.

Kan tillägga att jag har en BC-korsning som är ganska aktiv. Vi går på promenader kanske 2-3 ggr i månaden. Däremot är han med ute hela dagarna på sambons jobb, han är med i stallet, till vänner och bekanta, till affären, även om det bara handlar om att sitta i bilen. Han mår mycket bättre nu än förr när han hade ett "normalt hundliv" så som de flesta hundar har i vanliga familjer. Promenader flera ggr om dagen får han inte ut ngt av - ffa inte om det handlar om 10 minuter ibland. Han får ut ngt av en 2-timmarspromenad. Inte egentligen för att han är aktiv utan för att resten av dagen gick ut på att bara ligga still på ett golv eller liknande. Konstant väntan... De behöver fylla sin dag som alla andra. Sova gör man på natten, på dagen behöver de göra saker precis som oss. Så även om vår hund inte får promenader så ofta så får han hela tiden vara med, få nya intryck, åka nånstans, träffa folk, se nya miljöer, vara MED. ´Tusen promenader är ingenting i jämförelse.

Det kan vara bra att veta. En hund är en del av familjen och behöver minst lika mycket uppmärksamhet och stimulans som er andra. Med undantag förstås. Svärföräldrarnas gamling går helst inte ens på promenad utan ligger gärna bara frmför tv:n hela dagarna. ;) Men nu talar vi om unga, friska, pigga hundar i allmänhet.

TACK för ditt svar, sådana svar gillar jag :D
Jag ska svara på ditt inlägg bit för bit, om jag kan ;)

Jag är hemma flera timmar om dagen (vilka jag nu spenderar framför datorn :angel:), istället tänkte jag ta med hunden ut i skogen, vara ute och träna, leka, osv. Vi har en liten skog, egentligen inte större än en stor dunge (150 m i diameter ung) men det är berg och grejor på den, jag tänkte vara ute och greja där lite. Sedan skulle vovven få följa med till vårt stall, förhoppningsvis varje dag och eftersom jag inte alls är mycket i padocken så får hunden istället förlja med på härliga promenader.
Skulle detta vara nog för en lagotto tror du? När det är årstid tänkte jag lära den leta kantarell, eftersom de är tryffelletare.

Hund är ju ett vanligt husdjur. Hur gör alla personer som har hund, som jobbar osv? Jag ifrågasätter verkligen inte dig, jag håller med dig om att man inte ska lämna dem, men det verkar lite konstigt om alla hundar har någon som är hemma hos dom varje dag? (Ta detta verkligen inte på fel sätt, jag är bara inte bra på att formulera mig utan att låta.. otrevlig och bessewisser-aktig :D :angel:)

Jag tror att jag har lämnat ideén med valp och jag tror vi, om vi köper hund, kommer köpa en 1-2åring.

Mvh
Norah

Det är helt rätt att du frågar. :bow: Man ska ifrågasätta folk. :devil:

Tyvärr så verkar människan tro att det som är vanligt är bra/rätt. Det är inte bra att aga barn trots att det förekom i alla hus förr. Detsamma gäller hundar. De hålls i regel inte alls så som de bör hållas i de flesta fall. Ffa skaffar folk sig fel hundar - alltså fel ras.

Hos en del hundar skapar detta tydliga problem, hos andra är det inte synligt att de mår dåligt för den som är van att se hunden just så. Vi tyckte inte att vår hund verkade må dåligt, men du ska se honom idag. ;)

Den som skaffar sig en hund med ett vardagsliv med flera timmar av ensamhet som grund tycker jag är otroligt egooistisk och dum. Korkad, kallhjärtat eller okunnig. För vi vet idag att de flesta hundar inte mår bra av en sån livssituation.

Jag ska erkänna att jag inte själv har erfarenhet av rasen i sig, jag har mest läst och hört och kan ju jämföra med andra liknande hundar. Men detta är, vad jag förstår, inte en "golden-hund" (som fö också kräver viss stimulans vilket få verkar veta) utan en arbetande hund som ska söka. Den är också avlad att kunna ha med sig vid vatten. Har du läst om rasen? En slutsats man kan göra där är att den troligen kräver att få vara ute mycket och stimulera både huvud och fysik.

Min hund är aktiv men vi "tränar" eg inte mycket. Han stimuleras dagligen med att det hela tiden händer saker, han åker med och ser nya platser, kan springer lös hela tiden och får "uppleva" allt runt ikring sig. På arbetstid träffar han mycket folk, de byter miljö ofta, han går i regel lös, fritt på området, leker med gubbarna, får sig lite mat, promeneras ibland, åker grävmaskin etc.

Sen är ridning mycket stimulans. Han är ju lös, måste hänga med i svängarna och vara MYCKET lydig vilket jag varje gång måste repetera för att vara säker på att allt ska fungera. Så fot, sitt, stanmna, inkallning, "nej".. Det kan vara mycket att tänka på när allt man vill är att bara rusa fram till alla man möter, spåra harar och hoppa runt i skogen. ;)

Detta är tilräckligt för min ganska aktiva BC-korsning. Men han försljer alltså med överallt, helatiden. Vi är mkt sällan hemma så det är ju sällan han får "vila".

Lagotton kanske skulle klara detta, men jag tror att det är en hund som måste jobba mer själv. Det är så olika och jag har som sagt inte själv haft denna ras. Fråga uppfödaren.

Hur stor del av dagen kommer hunden att vara "passiv", alltså utan stimulans och utan något annat att se förutom husets insida? Och hur intensivt och krävande kommer stimulansen att vara de gånger han inte är passiv?

Senast ändrad:

Hittar inget att ifrågasätta eller fråga om i ditt inlägg, så jag svarar, okej :D jag har tagit in det du skrivit!

Ja, somsagt, vi skulle ju vara borta från 8 till 13-16. Hos den ev. dagmatten skulle han alltså vara undetiden. Där har vi som krav promenader, och då lägger man till lite lek oc träning.
När jag kommer hem (min bror kommer inte göra mycket ;)) så blir det ju det jag skrivit upp som han får göra. Sök, lek osv!

Mvh
Norah

Jag håller tummarna för att ni ser till att ni skaffar en hund med rätt förutsättningar.

10000 - 15000 kr
Läs noga igenom olika försäkringsformer/bolag, se vilket som passar er. Kostnaden är inte jättestor, men den skiljer beroende på bolag och ras av hund
Brukshundsklubben hade en rekommenderad lägsta ålder på 12 år, men min dotter gick med sin hund nu i höstas, hon är bara 8 år
En kompis har en lagotta, hon säger att den rasen kan bli väldgt jobbiga runt 6-10 månaders ålder. Men när man kommit över den biten så blir de underbara. Stämmer givetvis inte in på alla... Lagottan är en hund som vill arbeta och älskar att gräva. Kompisen får duscha/skölja av sin dagligen . de nöjer sig inte med stilla promenader.

Senast ändrad:

Vill också vara med och svara :).

Det beror på vilken mat man köper, men det är ju en relativt liten ras och kräver därför mindre mängd

En valp går inte att lämna ensam alls första tiden (utom minutrar för övning då). Jag skulle vilja ta vara på valptiden själv och inte lämna det till någon annan.
Kanske skulle en vuxen hund vara bättre i detta fall.

Mellan 12000 till 15000

Jag har liv- och veterinärvård. Vilket bolag man vill ha är upp till vara och en. Bästa är att kolla upp de olika.

Nej, men man måste ju vara vuxen nog att kunna ta in vad instruktören säger

En otroligt pigg och glad hund som är arbetsvillig.
Nackdelar man ska veta om redan när man letar hund är att rasen har problem med HD, ögon samt mentalitet. Man ska vara noga att kolla upp föräldrar och övriga släktingar.

Beror på vad man vill göra. Kurser och tävlingar kan göra att månadskostnaden blir högre än annars.

Hejsan igen ;)

Tack för alla era svar! :)
Jag pratade med mamma, och hon tyckte att valp var bättre. Hon undrade om den inte var präglad på nån annan om man fick den som unghund? Sedan så pratade jag med min kompis som är uppvuxen med schäfrar. Hon sa att man måste vara hemma med valpen i ungefär ett år, är det så lång tid det handlar om?
Man vill ju inte göra fel :crazy:

Mvh
Norah

En hund blir inte präglad på någon på det viset.
Om du är intresserad av en omplaceringslagotto så kontakta SLRK (lagottoklubben).

Man behöver inte vara hemma heltid med en valp i ett år, däremot de första veckorna.
Sen måste man succesivt träna den att vara ensam, ett par minuter i början för att sedan ta ett par timmar. Det tar ett tag att träna in.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka