Sv: Skaffa hund?
Vår familj är lite inne på att skaffa hund nu när vår gamle vän Sixten katt avlidit.
Blir det så kommer vi att ha en hund av rasen lagotto, troligsvis hane. Kanske kommer vi skaffa en kisse samtidigt.
Viktigt är att ni verkligen vet vad ni ger er in på när ni skaffar hund och denna ras. Det är ingen huskey men det är en arbetande ras som kräver mycket stimuland -
dagligen.
1. Hur mycket äter en hund av rasen lagotto? Kostnad/månad?
Svårt att veta. Det är individuellt och kan vara olika olika årstider. Dessutom är det olika med olika foder. Men med tanke på dess storlek och rasens egenskaper så är den troligen inte svårfödd men äter ju som en stor hund. Jag vet inte ens i måttenheter vad min egen hund äter.
Men jag köper en ny säck med kanske ca 1,5 månads mellanrum - 10kg. Fri tillgång - stor BC-korsning.
2. Ska vi skaffa valp eller en lite äldre hund? Jag och min bror kommer hem mellan 13.00 och 16.00 på vardagar. Det kommer att bli mest mitt ansvar att gå ut med hunden osv. Är det aktuellt att skaffa en valp, eller kräver det för mycket tid och jobb? Kan man lämna en valp hos dagmamma?
Nr 1. Hundar är flockdjur och oroligt beroende av sin flock och sin ledare ffa. Man lämnar INTE en hund 6 timmar varje vardag i hela hundens liv. Då ska man inte ha hund. Dagmatte är ett alternativ men inte ultimat efter som att hunden behöver SIN flock och SIN ledare. Därför är det heller ingen ide att ha 2 hundar för att sällskapa varandra - de väntar ändå bara på ledarens hemkomst. Ska man ha hund så ska man HA hund. En hund behöver inte gås ut med den behöver en flock. Och stimulans.
Valpar kräver mycket jobb. Man kan inte lämna bort dem hur som helst, de behöver en trygg grund och har ju ett lika stort behov av en flock. En omplaceringshund behöver också tid i början ofta när den flyttat till en ny familj. Det du slipper med en stor hund det evinerliga kissandet/bajsandet förstås.
4. Jag kostar försäkrin och vilken ska man ha?
Smaksak och priset är beroende av vad man vill ha. Jag tror att vi har folksam. Under 100:-/månaden betalar vi - typ 70:-.
5. Om man ska gå valpkurs, måste det vara en vuxen som förare då?
Nej det tror jag inte. Men de vill säkert att man inte byter mellan olika förare och att föraren är stor nog att förstå och jobba på ett fungerande sätt. En 3-åring är nog svårt.
7. Ungefär vad kostar en hund i månaden?
Det beror ju på jättemycket. Vi har billig mat av mkt bra råvaror och försäkringen är ju inte så farligt dyr men ca 200:- för det/mån iaf. Sen är det ju vaccinationer, ev avmaskning, inköp av reflexer, kammar, koppel, utrustning. Veterinärbesök, och sen köper man ju en del färskfoder (dvs kött etc) även ben och annat. Ränka med iaf 500:-/mån och sen får du lägga till vid större utgifter eller ev. får du lite över om din hund håller sig frisk och kry.
Sen är jag en sån person som inte avmaskar stup i kvarten och liknande, man kan säkert göra det dyrare för sig, och billigare också.
Kan tillägga att jag har en BC-korsning som är ganska aktiv. Vi går på promenader kanske 2-3 ggr i månaden. Däremot är han med ute hela dagarna på sambons jobb, han är med i stallet, till vänner och bekanta, till affären, även om det bara handlar om att sitta i bilen. Han mår mycket bättre nu än förr när han hade ett "normalt hundliv" så som de flesta hundar har i vanliga familjer. Promenader flera ggr om dagen får han inte ut ngt av - ffa inte om det handlar om 10 minuter ibland. Han får ut ngt av en 2-timmarspromenad. Inte egentligen för att han är aktiv utan för att resten av dagen gick ut på att bara ligga still på ett golv eller liknande. Konstant väntan... De behöver fylla sin dag som alla andra. Sova gör man på natten, på dagen behöver de göra saker precis som oss. Så även om vår hund inte får promenader så ofta så får han hela tiden vara med, få nya intryck, åka nånstans, träffa folk, se nya miljöer, vara MED. ´Tusen promenader är ingenting i jämförelse.
Det kan vara bra att veta. En hund är en del av familjen och behöver minst lika mycket uppmärksamhet och stimulans som er andra. Med undantag förstås. Svärföräldrarnas gamling går helst inte ens på promenad utan ligger gärna bara frmför tv:n hela dagarna.
Men nu talar vi om unga, friska, pigga hundar i allmänhet.