skaffa hund - medlemsskap?

Fille

Trådstartare
Hej! Jag och min familj ska och kolla på hund på söndag hos en jack russel uppfödare. Det är två hundar vi ska kolla, båda är snart året och det är en tik och en hane. Vi ska alltså ha en hund inte två :P
Tanken är att jag mest ska ha den i stallet men ibland även träna/tävla agility samt ställa ut. För att träna agility samt träna lydnad för att kunna ställa ut så tänkte jag bli medlem i brukshundsklubben som ligger nära mig. Men måste jag bli medlem på något mer ställe för att få ställa ut? Eftersom jag aldrig haft hund på "heltid" förr har jag därför heller aldrig engagerat mig i utställning och sånt. Båda hundarna är reggade i Jack russel club of sweden eller vad den heter om det har någon betydelse för era svar:P
Hur går uställningarna till? Är det typ "lokal" "regional" eller liknande som på hästtävlingar eller är det annorlunda? Måste man ha någon licens/pass/vaccinationsintyg?

Berätta gärna allt för mig, jag är nybörjare:P

Fille:)

Sv: skaffa hund - medlemsskap?

Är det reggade i jackrusselclub of sweden och inte i skk så kan du inte ställa ut på skkutställningar.

är det mest skk tävlingar? vilka tävlingar kan man annars vara med på?

JRTC är en egen registreringsorganisation som inte är med i kennelklubben. Så en JRTC-reg hund får du ställa ut på JRTC:s utställningar, det anordnas ca 10 stycken om året, man får även ställa ut på SHK:s utställningar. Läs mer om JRTC här: http://www.jackrussell.nu/

Man får inte tävla i bruksgrenarna, annars finns det inga begränsningar för vad man får tävla med en JRTC-hund; agility, lydnad, viltspår, gryt osv.

Vad är SHK? Alltså var står det för? Svenska hund klubben? :P
Vilka är bruksgrenarna?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 600
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 618
Senast: Farao
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 513
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA