Sv: Skaffa häst?
Hmm... har väl ridit i 12 år, men inte helt regelbundet. Provat de flesta dicipliner lite grann.
Gått ut hästhållningslinjen på gymnasiet. Kan jag tillräckligt för att ha egen häst? Absolut inte! Speciellt inte rida. Ändå har jag två hästar under mitt ansvar (min och pappas, pappa är intresserad men kan inte jättemycket men lär sig fort). Till råga på det var min egen häst en oinriden, stressad travare och även om jag känner folk som kan häst, är det inga som jag träffar varje dag.
Men jag är bättre på sån't runt omkring ridning (hantering m.m.) och det tycker jag är viktigast att ha koll på.
Trots en del missöden pga min otålighet och dumhet (krossad handled som aldrig kommer läka rätt, en väldigt avmagrad häst första sommaren som tack och lov har gått upp i en fin vikt igen) så har det ändå gått bra. Vi har två glada, väluppfostrade hästar. Travaren har börjat ridas igen nu med hjälp från tränare, och det går utmärkt. Han lugnade sig väldigt snabbt när han kommit hem.
Det jag saknat har varit någon att ta stöd från, men det har jag fått iom min tränare. Det behövs inte alltför ofta men det är bra att veta att hon hjälper mig
om det behövs.
Så jag anser att man lär sig på vägen. Ridningen är inte så viktig (bara du kan alla gångarter inklusive ''springa fort som fasen-gallop
, svänga, stoppa och starta så kan du lära dig resten) men se till att din första häst är van vid ryttare, snäll och sammarbetsvillig. Jag rekommenderar faktiskt en inriden, lugn vbl travare som första häst just för att de brukar vara välhanterade och sammarbetsvilliga, men det viktigaste är att du och hästen trivs ihop, oavsett ras. Och vill du tävla högre klasser i dressyr kan det bli svårt med travare eftersom de rör sig annorlunda än halvblod, även när de bär sig rätt och samlat. :P
Så se till att ha folk omkring dig som du litar på har en bra hästhantering, rid för tränare ibland, det ger så mycket mer än man tror, var öppen för andras åsikter (men sluta inte tänka själv) och våga prova!