Skaffa häst

R

Riverbridge

Hej!
Jag är en 15 årig tjej som har ridit sedan jag var 5 år gammal. Jag funderar på att köpa min medryttarhäst och flytta honom till ett stall ca 10 promenad från där jag bor. Det ända jag är lite osäker på är om jag verkligen skulle hinna eftersom jag ska börja 9:an på gymnasiet.

Vet flera i min ålder som har häst, jag vet sådana som till och med har flera hästar och klarar skolan utan problem.

Men vad tror ni? Jag är väldigt ansvarsfull och noggran. Jag lämnar inget åt slumpen och har räknat ut den ungefärliga kostnaden per måndag och år. Jag har åkt runt till olika hästaffärer och kollat upp foderkostnad. Jag har kollat upp försäkring, hovslagar mm.

Ni som är i min ålder och har häst, vad tycker ni? Är det värt det? Hinner man? Har man ork? :)

Sv: Skaffa häst

Hej!

Jag är själv 15, ska börja 9an och nybliven hästägare sedan början av sommaren!
Hur många gånger i veckan hade du hand om hästen som medryttare? Hann du med skolan utan problem då? Tyckte du att det var kul att åka till stallet varje gång och slapp du vara stressad med läxor osv? Hur mycket hjälp kan du få av föräldrar med tex mockning medan du rider de dagar du har mycket i skolan? Och 10 minuters promenad till stallet, ta cykeln så halverar du tiden! :)
Men är du ansvarsfull och noggrann som du säger, och därtill är beredd på att behöva planera din tid väldigt noga och offra fritiden skulle jag säga
GO FOR IT!:D

Jag är visserligen inte i din ålder men tar mig friheten att svara ändå...
Om dina föräldrar (eller någon annan) betalar för hästen så att du inte behöver jobba också för att ha råd till den så ser jag inte att det skulle vara några problem. Vi är nog många som har gått igenom gymnasiet och haft häst på heltid och ändå lyckats få bra betyg. Har man bara viljan och diciplinen så går det. Själv tycker jag att det var skönt att det var någon som gjorde att jag fick lite frisk luft varje dag.

Min mamma och pappa har lovat att ställa upp och betala alla kostnader. Jag har tidigare haft min medryttarhäst 2 - 3 dagar i veckan, men stället är 2 mil bort och jag har därför tyckt att det har varit jobbigt med att åka buss och allt vad det innebär med passning av busstider osv.

Jag vill verkligen detta av hela mitt hjärta och jag blir oerhört trygg när jag hör era kommentarer om att det borde gå galant!

Tack underbara ni! :bow:

Jag köpte häst när jag gick i sexan,och hade henne både på högstadiet och gymnasiet! :D

I "värsta" fall kan du ju alltid skaffa medryttare nån dag i veckan!

Jag fick min första häst när jag var 11. Funkade, men skolan gick i andra hand, tyvärr. SÅ glöm inte bort att plugga;)

Nu har jag bestämt mig för att ta honom på helfoder i något år innan jag bestämmer mig. På så sätt hinner jag känna om jag orkar och har intresse nog att leva med häst i flera år framöver. Tycker ni detta låter som en bra lösning? :)

Hej vilken bra lösning!!själv är jag 16år har precis köpt häst...har tidigare ägt häst gått på ridskola varit skötare m.m:)har nu ett äldre halvblod o än så länge har de funkat bra !har tidigare haft häst när ja gick på högstadiet ..nej ja pluggade inte mkt alls de får ja sota för nu ..men brinner man för hästar o kan tänka sig att offra tid och pengar så e de värt de!min mamma o pappa stöttar mig 100%när ja verkligen inte kan så åker nån av dom upp vilket känns bra:)iaf lycka till nu me hästen

Jag är själv 16 år. Dvs gick ut åk 9 nu, och ska om någon vecka börja 1'an på gymnasiet. Jag fick min ponny ungefär samtidigt som jag började 8'an, och har haft häst sedan dess. Skolan har aldrig varit något problem, gick nu ut med 305 poäng ( dvs MVG i alla ämnen utom SO, där hade jag VG). Jag har aldrig haft någon medryttare och har inga planer på att skaffa någon.

Så skola och häst - inga problem! Man får se till att vara effektiv under lektionstid och skoltid så att man inte behöver göra så mycket hemma. Tex om det är håltimma är det alltid smart att sätta sig och göra läxor - då har du ju en timma mer i stallet! ;)..

Lycka till, du kommer klara det galant! :D

Grattis till ett bra beslut :)
Sen måste jag ge dig en stor eloge för ditt tänk, och att du inte bara kasta dig in i det för att du vill ha häst.
Mycket klokt!

Hej TS.

Jag är själv 16 år och har haft häst genom hela åttan och nian. Kan berätta att det stundvis kan vara väldigt stressigt om man väljer att vara i stallet mycket och ibland åsidosätter skolan. Däremot är det också väldigt roligt att vara i stallet och allt folk som är där.

Men just med skolan så handlar allt om prioritera och planera och inte åsidosätta skolan allt för mycket. Skriver som personen över mig, en eloge till ditt tänkande och resonemang. Häst är inte bara något man skaffar, det är ett stort ansvar också. Lycka till med framtida pållen :D

Tack allihopa för förslag, tips och för berömmet! :)

Det betyder mer än ni kan ana! :bow: :love:

Jag tror absolut att det går! Jag fick min ponny när jag var 11. Det har aldrig varit några svåra problem;)även om det kan vara tuffare vissa perioder och lättare andra (som med allt annat). man hinner bara man har lite självdiciplin:)

;)*kl*

går går det nog men du måste vara medveten om vad du offrar. jag sålde min häst till en tjej på 14 år och nu börjar hon gymnasiet och pållan är till salu.:cry:
det låter som ett bra beslut att ta på foder och känna på hur mycket tid det faktiskt tar att ha egen häst. jag vet ju vad som drar när man blir 15 +

Lycka till!

Jag är jätte nöjd med mitt val och jag tror att jag kommer klara det. :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 055
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka