skaffa föl och barn samtidigt?

L

lakristrollet

Jag vill skaffa barn och hade tänkt passa på att låta min häst bli dräktig samtidigt.
Men funderar lite på hur tätt man kan riskera att få "nedkomsterna";)?
Är det optimistiskt att räkna med att man orkar fölvaka (med övervakningskamera, så jag tänker göra det så smidigt som möjligt)om man är i 8 månaden eller när man har en 1 månaders bäbis?
Det går ju inte att planera exakt men man kan ju hoppa över så att det inte blir precis samma månad?
Hästen är redan iväg på betäckning men hon har inte tagit sig på de första försöken så det verkar som att fölisen inte blir så tidig som jag hade hoppats....

Sv: skaffa föl och barn samtidigt?

Jag vill skaffa barn och hade tänkt passa på att låta min häst bli dräktig samtidigt.
Men funderar lite på hur tätt man kan riskera att få "nedkomsterna";)?
Är det optimistiskt att räkna med att man orkar fölvaka (med övervakningskamera, så jag tänker göra det så smidigt som möjligt)om man är i 8 månaden eller när man har en 1 månaders bäbis?
Det går ju inte att planera exakt men man kan ju hoppa över så att det inte blir precis samma månad?
Hästen är redan iväg på betäckning men hon har inte tagit sig på de första försöken så det verkar som att fölisen inte blir så tidig som jag hade hoppats....

:eek: Jag skulle nog vänta o försöka få tid till en sak i taget...
Inte så praktiskt hantera fölunge med bebis på armen precis..

Jag lyckades med båda bebis till mig själv och föl till ena stoet. Dock var inte min bebis speciellt planerad (men väldigt efterlängtad ändå).
Stoet ska föla ca 25juli och jag har BF 20 augusti. Är evigt tacksam för det inte var tvärt om.

Men det blir nog bra :)

Då gäller det att man har back-up. Det kan ju faktiskt vara så att man föder för tidigt (födde själv i v. 34) med sjukhusvistelse till följd. Sedan är väl frågan hur smidig man är med att orka dra ut en fölis om man själv är höggravid. Att hantera ett föl som kanske måste lyftas en bit när man själv ev. är nysnittad är väl inte heller någon höjdare.
Men har man hjälp omkring sig så ordnar det sig säkert till det bästa!

Jag rättade ett felläge halv fyra på morgonen och drog ut en fölunge efter flera veckors vak med liten bebis i dunsovsäck i kall bil i hagen.

Fick lämna bebin ensam i sovsäcken när det aktuella rutinerade stoet behövde hjälp för första gången på över tio förlossningar.

Efter det bestämde jag att det blir ingen mer avel om man inte kan ha hästarna utanför sovrumsfönster och back up på vakandet. (dvs efter att jag gått i pension, typ)

Man har liksom sömnbrist nog ändå som småbarnsförälder :crazy:

Kan du planera så planera fölet i god tid innan bebin.

Jag ångrar att jag inte hade några ston att låta betäcka när jag blev gravid(ja när det upptäcktes var i november så det hade ju ändå varit försent), annars tycker jag det är en smart lösning att betäcka hästarna samtidigt, då gör de lite nytta istället för att bara stå.

Mitt sto fölade 20 maj -05 och jag födde vår son 20 juli -05:) och det gick alldeles utmärkt att fölvaka och hantera föl som gravid.

Nu har ju jag hästarna hemma, annars hade jag nog rekomenderat att hyra in stoet på stuteri med erfaret folk om förlossningarna krockar.

Visst går det, om du har hästen hemma, och din man närvarande.
I år har vi haft fölningar samtidigt med att vår bebis har varit 7-9 månader. Det har funkat, tack vare att min man har kunnat vara hemma då märrarna har verkat vara på gång. Då ett av stona hade kvarbliven efterbörd, satt jag utanför boxen och ammade, medan min man assisterade veterinären. När jag jobbade med att få liv i en väldigt slö fölunge, hade jag sådan tur att bebisen somnade i vagnen.
Med andra ord, det är jobbigt, och inte idealiskt. Men det mesta går ju att lösa.
En kompis till mig stod med fem minuter mellan värkarna och drog ut en fölunge under årets värsta åsknatt. Fölet fick heta Tora, och bebisen Tor.:D

Jag var precis i början på min graviditet när mitt sto fölade. Det gick bra, mådde pyton hela vakan som allaandra dagar :D

Problemen kom väl sen, fölmönstring med egen kula på magen. Höst och vinter med uppfostring av hingstunge kändes sådär när man var så rädd om sig själv...

För ossfunkade det, men jag stod inhyrd hos världens bästa familj och fick mkt hjälp!

Min häst fölade ca en månad innan Matilda föddes. Tyckte det gick jättebra. Men jag hade henne hemma så det var nära och bra att kolla till henne både före och efter fölning.

Jag betäckte stoet i juni och blev själv gravid jan-feb så jag var i 4-5 månaden när hon fölade 20 maj -07.

Som tur var valde stoet att föla på en söndag (1:a dagen på länge som det inte blåste stormvindar) när både jag, sambon, syrran & våra föräldrar var hemma. Visserligen hade våra föräldrar gäster men de verkade inte så besvikna över att behöva se en fölunge komma till världen;)

Jag har tänkt så att det vore bra att passa på att ta föl eftersom jag ändå inte kan hålla igång stoet ordentligt när jag är gravid.

Jag har hästen uppstallad hos en familj som jag vet kommer hjälpa mig lite, de är införstådda i mina fölplaner och tyckte "det löser sig" när jag sa att jag ville ta föl och var orolig eftersom jag inte bor på plats, det finns ju dessutom kameraövervakning så jag hoppas på att kunna hålla koll på stoet mycket hemifrån.

Det jag är mest orolig för är ju min egna graviditet och hur man kommer känna sig när man är höggravid resp. nyförlöst. I vanliga fall har jag hög stresströskel och är van att vara igång jämt, sover inte så mycket heller, men jag vet ju inte hur kroppen reagerar när det är barn på gång.
Jag tänker i vilket fall se till att jag inte blir gravid så att blir nedkomst samma månad (så har jag lite till godo på sena resp tidiga födslar), men frågan är ju om det räcker med detta och om jag ska "hålla mig" så att bebis säkert kommer efter föl?

Sen är det ju bara att hålla tummarna att man kan bli gravid, kan ju bli så att barn blir lång tid efter föl om det inte vill sig...:crazy:

Jag tänker i vilket fall se till att jag inte blir gravid så att blir nedkomst samma månad (så har jag lite till godo på sena resp tidiga födslar), men frågan är ju om det räcker med detta och om jag ska "hålla mig" så att bebis säkert kommer efter föl?

Sen är det ju bara att hålla tummarna att man kan bli gravid, kan ju bli så att barn blir lång tid efter föl om det inte vill sig...:crazy:

Vi hade försökt bli gravida i nästan 2 år innan det tog sig denna ggn.
(1:a ungen blev till när vi hade vart ihop i endast 3 månader:crazy: )
Om du vill vara 100% säker på att din bebisverkstad och hästens inte ska krocka så får du nästan vänta med nån av dem.
Men om du känner att du har omgivningens stöd & hjälp så kan du nog köra på som planerat.

Själv var jag tvungen att höggravid sköta om benet på fölungen som hon hade lyckats trassla in i elrepet.
Inte det lättaste när man får sammandragningar (mer än normalt) för minsta lilla och man måste böja sig och försöka fixa spralliga fölben:grin:

Kort o gott...Inget jag rek dig! Men har du back up om det skulle behövas. Så kanske det går? :confused: Men bebis är klart du ska skaffa ;) Lycka till!

En kompis till mig hade föl och nyfödd samtidigt. Hon tykte att det fungerade jättebra! Men det beror nog väldigt mycket på vad man har för situation hemma och som många andra skrivt: vilket stöd man får runt omkring. Jag hade aldrig orkat det med min kolikunge, men sånt kan man ju aldrig veta, hur det blir! :laugh:

Så glad jag är att ni har startat denna tråd, då detta eventuellt kommer att hända mig.....?

Det beror på vad för slags barn du får. Jag han knappt dricka ett glas vatten de första veckorna och jag förstår inte hur jag skulle hunnit ut till ett stall. Han hatade att åka vagn och bara gallskrek och sov totalt ca 1½ h per dag. Då vaknade han 8 och var vaken till 23. Direkt jag lade honom ifrån mig så gastade han och det är inte roligt att göra alla sysslor till gråt.

Nu sover han lite mer och kan sitta och titta på. Men mycket tid över till annat än mig själv och sköta hemmet hinner jag inte med. Gör jag nåot så sticker vi ut och träffar folk för det gillar vi båda två :)

Min kusins barn sover hela tiden och hon har dödstråkigt på dagarna utan något att göra(hon borde skaffa sig en hobby vettja!) Hennes barn älskar att sova och åka vagn och hon skulle kunna bo i stallet...

KL
Beror på ditt eget skick med. Jag hade inte haft något problem med fölvaka i 8e månaden, om jag inte jobbat heltid med. Var trött de sista månaderna och sov förutom när jag jobbade. Men om jag inte jobbat så hade det inte varit något problem.

Däremot kunde jag inte gå ordentligt på några månader efter förlossninge och hade aldrig kunnat ta hand om ett föl då. Dessutom fick jag en "icke-sovare" så det hade blivit svårt.

Jag hade inte rekommenderat det. Men det beror mycket på omständigheterna och man kan aldrig planera för allt!:grin:

När jag fick mitt första barn, skulle mina 2 ston föla ca en månad innan jag skulle få.
Sen började stona gå över tiden, den ena nästan en månad och den andre lite kortare. Jag var rädd att allt skulle komma sammtidigt, men stona föla ena helgen och två veckor senare föddes min dotter (2 veckor över tiden). I och med att jag endå var vaken på nätterna (jobbigt att sova som gravid) såg jag inte fölvakandet som nått jätte problem, men sen gick jag hemma med havandeskapspenning oxå och kunnde sova på dagarna.
Nu med barn nummer två så föddes han två månader innan fölet föddes. Denna gång var det lite jobbigare då man samtidigt hade två barn + ett föl som skulle få imprinting.
Jag tycker det var ok att få föl och barn samtidigt då man endå är hemma mycket då. Jag och min man har hjälpts åt med fölvakandet på så sätt att han är kvällspigg och ser på tv på kvällen med kamera övervakaren brevid sig, medans jag sov och när han ville sova satte jag väckarklockan att ringa varje timme så jag kunne hålla koll, men då hade jag ju redan fått några timmars djupsömn.

Vad bra att få höra lite åsikter och erfarenheter kring det här. Jag har väl bestämt mig för att låta fölet komma innan barnet ialla fall. Även om man kanske lite tröttare och inte kan ta i fysiskt på samma sätt så verkar det bättre eftersom man slipper vara distraherad och kanske lida av sömnbrist m.m.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
G
Övr. Barn Sedan ni tagit beslutet att skaffa barn, var ni helt lugna då? Åren har gått och jag och maken inser att vi har kommit en bra bit över...
Svar
14
· Visningar
1 634
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 811
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar