Sv: Skaffa en till?
Svår fråga då det nog är högst individuellt
Har din katt träffat andra katter och hur har den reagerat då?
Jag har två hanar,kastrater var av den andra bara dök upp här som kattunge och den förste blev mäkta glad och stolt att ha fått en liten att ta hand om vägleda. Så det blev en lyckoträff och första katten som är av en överaktiv sort blev dessutom lugnare och mer harmonisk av att få en kamrat.
Däremot så när mina föräldrar skaffade sig två honkatter och vi var där och hälsa på så blev samme katt riktigt upprörd och ville inte veta av honora och verkade känna sig superhotad på ett rent rasande vis. Inte så att han gav sig på dem men han satt i ett annat rum och ilvrålade.
När honorna blev kastrerade så gjorde vi ett nytt besök och då gick det bättre. Inte så att min katt verkar vilja umgås med dem, inte som med sin egna kompis men att han accepterar dem.
Sen fick vi oväntat besök av en honkatt en oväders natt som båda mina katter tyckte var en härlig dam medan i somras när jag var med och fångade en irrande kattungehona på en parkering och tog hem den innan den skulle vidare till ett jourhem så reagerade min äldsta katt åter med att bli rasande upprörd.
Så jag ANTAR att han inte gillar fertila honkatter även om de så är ungar. Kanske beror de på att de fertila brukar vara ranghögre . Jag vet faktiskt inte. Men du kanske kan ta kontakt med ett katthem och förklara din situation så kanske de kan hjälpa dig att få prova en lämplig sort.
Mina katter är VÄLDIGT olika i temperamentet men det är nog bara en fördel för då utgör de ingen konkurrens till varandra men leker ibland och tvättar varandra ofta och sover gärna tätt ihopslingrade och den äldste tar fortfarande hand om den yngre som om den vore en unge och den yngre är också en aning regrederad i sin personlighet och älskar att bli omhändertagen och börjar mjölktrampa och spinna och det ser rätt lustigt ut då han är mycket större än den "förste" katten.
Ursäkta mitt svamliga svar.