Skaffa en till?

Dynah

Trådstartare
Har en kastrerad innekatt med några år på nacken. Funderar på att skaffa en till för att aktivera gamlingen och få ner "hullet" på denne.
Vad är bäst? En hane eller hona? Kan man låta den ena gå ut men inte den andra?

Sv: Skaffa en till?

För det första bör du tänka på om din katt är en ensamkatt eller klarar av att ha sällskap.
Katter är ensamdjur till skillnad mot hundar som är flockdjur. Katter har sitt revir och vissa vill inte släppa in någon annan i det. Då kan det snarare bli så att den äldre katten blir bortjagad av den nya katten som gör det till sitt revir och den äldre katten vägrar äta och svälter sig eller liknande...
Varför kan inte du aktivera katten så denne rör sig mer?

För det första bör du tänka på om din katt är en ensamkatt eller klarar av att ha sällskap.
Katter är ensamdjur till skillnad mot hundar som är flockdjur. Katter har sitt revir och vissa vill inte släppa in någon annan i det. Då kan det snarare bli så att den äldre katten blir bortjagad av den nya katten som gör det till sitt revir och den äldre katten vägrar äta och svälter sig eller liknande...
Varför kan inte du aktivera katten så denne rör sig mer?

Har du något förslag på hur? Favoritsysselsättning är att vila och äta...

Svår fråga då det nog är högst individuellt :)
Har din katt träffat andra katter och hur har den reagerat då?
Jag har två hanar,kastrater var av den andra bara dök upp här som kattunge och den förste blev mäkta glad och stolt att ha fått en liten att ta hand om vägleda. Så det blev en lyckoträff och första katten som är av en överaktiv sort blev dessutom lugnare och mer harmonisk av att få en kamrat.

Däremot så när mina föräldrar skaffade sig två honkatter och vi var där och hälsa på så blev samme katt riktigt upprörd och ville inte veta av honora och verkade känna sig superhotad på ett rent rasande vis. Inte så att han gav sig på dem men han satt i ett annat rum och ilvrålade.

När honorna blev kastrerade så gjorde vi ett nytt besök och då gick det bättre. Inte så att min katt verkar vilja umgås med dem, inte som med sin egna kompis men att han accepterar dem.

Sen fick vi oväntat besök av en honkatt en oväders natt som båda mina katter tyckte var en härlig dam medan i somras när jag var med och fångade en irrande kattungehona på en parkering och tog hem den innan den skulle vidare till ett jourhem så reagerade min äldsta katt åter med att bli rasande upprörd.

Så jag ANTAR att han inte gillar fertila honkatter även om de så är ungar. Kanske beror de på att de fertila brukar vara ranghögre . Jag vet faktiskt inte. Men du kanske kan ta kontakt med ett katthem och förklara din situation så kanske de kan hjälpa dig att få prova en lämplig sort.

Mina katter är VÄLDIGT olika i temperamentet men det är nog bara en fördel för då utgör de ingen konkurrens till varandra men leker ibland och tvättar varandra ofta och sover gärna tätt ihopslingrade och den äldste tar fortfarande hand om den yngre som om den vore en unge och den yngre är också en aning regrederad i sin personlighet och älskar att bli omhändertagen och börjar mjölktrampa och spinna och det ser rätt lustigt ut då han är mycket större än den "förste" katten.

Ursäkta mitt svamliga svar.

Jag tror det handlar om kattens personlighet, som de andra är inne på! Min katt är jättebusig och vill gärna leka, på ett sätt som andra katter ibland uppfattar som hotfullt... Nu bor hon i huset på en gård där det finns två stallkatter. Stallkatterna var väldigt reserverade i början, de har säkert varit med om att det kommit andra katter hit och då fått försvara sitt revir. Min katt däremot var helt öppen (uppvuxen inomhus, ensam), ville hälsa och leka direkt. Efter några månader så kunde min honkatt och hankatten leka lite, hon älskar att följa efter honom och se vad han gör. Den andra honkatten har däremot fortfarande svårt för min katt, men hon är inte lika arg längre när de möts. Alla är för övrigt kastrerade.

Dock håller jag med om att man kanske bör aktivera sin katt i första hand. Min måste aktiveras, annars klöser hon på möbler och lever rövare. Din katt måste aktiveras för att den är lat och överviktig. Man får hitta sånt dem gillar, min katt gillar inte alla lekar/leksaker bara för att hon är aktiv. :)

*Kl* Håller med om att det är väldigt individuellt. Mina katter genom åren har kunnat ta LÅNG tid på sig att acceptera en ny katt jag skaffat, men när en stackars övergiven utsvulten katt "följde med in" en dag var det stora famnen och de "adopterade" den på stört utan minsta fräs. Samma sak när jag räddade en stackars katt undan en snöstorm på jobbet och den fick följa med hem, hemmavarande katter tyckte mest "Jaha, välkommen, ska vi kela?".

Inte funnits någon direkt röd tråd att visst ålder, kön, kastreringsstatus etc varit det avgörande, utan det verkar just individuellt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 078
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama