Skaffa en till katt

Mirre

Trådstartare
Har tänkt skaffa en till katt som sällskap till min och tänkte då ta en från katthemmet:) Men är katterna vaccinerade och avmaskade när de kommer därifrån? Hur ska jag göra när den kommer hem för att undvika bråk mellan katterna? Kira som jag har nu är ca fem månader gammal och jag har haft henne i en månad snart. (ja hon togs för tidigt från mamman)

Tips? Tänkte ju skaffa en yngre katt som kan hänga med i hennes tempo:D

Vill ha en rumsren katt eftersom jag är i skolan hela dagarna och inte har möjlighet att vara hemma och passa.

Sv: Skaffa en till katt

Har tänkt skaffa en till katt som sällskap till min och tänkte då ta en från katthemmet:) Men är katterna vaccinerade och avmaskade när de kommer därifrån?

Det är kanske olika från katthem till katthem, men min kattunge var både vaccinerad (första sprutan) och avmaskad när jag hämtade honom på ett katthem. Hade han varit äldre hade han varit kastrerad också. Är katthemmet seriöst tycker jag det är en självklarhet att katterna vaccineras etc.

Jag har haft katt och skaffat en till då som sällskap. Det brukar inte vara några större problem att släppa ihop dom.

Visst, det blir lite spott och fräs men det brukar lugna ner sej rätt så snabbt.
Den du hade hemma nu var visst bara 5 månader?
Då blir den nog bara glad över att få sällskap. :D

Det brukar vara värre med äldre katter. :mad:
Vaccinerade och avmaskade brukar dom vara. Jag har tagit katt från Kattkommando Syd och dom är även kastrerade/steriliserade oxå.

Så lycka till med kisse nummer två! Skriv gärna och tala om hur det gick. :bow:

Hej!

När man tar en katt från ett katthem är de vaccinerade avmaskade och kastrerade. Där jag bor tar de betalt för de kostnaderna så ca 950 kronor får man betala för katten, det är vad de betalt hos en veterinär. Antar att priserna varierar.

Man kan spärra av med tex ett galler in till ett rum så de kan bekanta sig genom gallret till att börja med. Katter är som oss människor man gillar inte alla, men oftast brukar det ge sig efter ett tag.
Att ta en katt från ett katthem är en god gärning, tänk bara på att man inte vet vad den stackarn varit med om tidigare och kanske behöver lite tid att få känna sig trygg. Men den kommer nog bli dig tacksam och tillgiven när den känner sig hemma.
Lycka till!!!

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 414
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
440
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka