Skaffa Dvärgschnauzer?

aandreea

Trådstartare
Hej! :)
Jag och min familj fick avliva våran älskade Cavalier för ca två månader sedan. Det var vår första familjehund och Polly var nog den bästa första-hund man kunde ha. Vi har nu kunnat börja titta liiite på andra hundar, en gång hund - alltid hund. Vi har länge varit sugna på en DS, våra f.d grannar hade en sådan och de verkar vara härliga hundar. De bor tyvärr inte kvar nu och vi har inga vi kan fråga om "råd" runt om oss, många man pratat med runt om slår bort tanken på en DS pga att "de är ju SÅ skälliga!"... Vi har tittat på en kennel i Helsingborg som ska få valpar till våren och som sedan ska vara lev.klara till sommaren. Då har det nästan gått ett år sedan Polly gått bort och då känns det mer "okej" för oss.

Polly var som sagt en Cavalier King Charles Spaniel. Hur stor skillnad är det på en Cavalier och en DS? Jag har försökt att hitta så mycket information som möjligt och vill fortsätta, så därför vänder jag mig till er! Jag vill veta allt, både för- och nackdelar med rasen. :idea:

Så kom igen, ge mig allt ni har.

Tack så länge,
Andrea

Jag har en dvärgschnauzer. Han skäller när det kommer någon, men inte mycket i övrigt.

Det är en kille som älskar människor, inte kräver allt för mycket men gärna vill vara med. Min hänger med på långa promenader etc utan problem alls. Vi tränar en hel del också (har provat på agility, viltspår, freestyle, lydnad och rally och tävlat i två av grenarna), men jag har fått jobba mycket på hans motivation. Lite trickträning hemma älskar han.

Jag har ingen direkt erfarenhet av cavalierer men DS är väl lite friskare och kräver mer pälsvård då de trimmas och däremellan behöver ullkammas.

Det som kollas innan avel är ögonen. Utefter det är det rätt vanligt med urinsten och iaf för några år sedan avråddes det från att avla på sådana. Allergier ökar också (där är min drabbad tyvärr), men på de två sistnämnda kan man nog inte göra mer än att fråga.

Hej! :)
Jag och min familj fick avliva våran älskade Cavalier för ca två månader sedan. Det var vår första familjehund och Polly var nog den bästa första-hund man kunde ha. Vi har nu kunnat börja titta liiite på andra hundar, en gång hund - alltid hund. Vi har länge varit sugna på en DS, våra f.d grannar hade en sådan och de verkar vara härliga hundar. De bor tyvärr inte kvar nu och vi har inga vi kan fråga om "råd" runt om oss, många man pratat med runt om slår bort tanken på en DS pga att "de är ju SÅ skälliga!"... Vi har tittat på en kennel i Helsingborg som ska få valpar till våren och som sedan ska vara lev.klara till sommaren. Då har det nästan gått ett år sedan Polly gått bort och då känns det mer "okej" för oss.

Polly var som sagt en Cavalier King Charles Spaniel. Hur stor skillnad är det på en Cavalier och en DS? Jag har försökt att hitta så mycket information som möjligt och vill fortsätta, så därför vänder jag mig till er! Jag vill veta allt, både för- och nackdelar med rasen. :idea:

Så kom igen, ge mig allt ni har.

Tack så länge,
Andrea

Jag har en dvärgschnauzer som är 10,5 år. Hans motivation till samarbete är enormt! Han älskar att arbeta, men är lika nöjd som sällskapshund.

Han skäller i princip aldrig; inte ens när någon knackar på dörren, men tyvärr har han en ful ovana att skälla på andra hundar när vi är ute och går. Det är något jag kunde tränat bort mer när han var liten, men nu har vi lärt oss leva med det. Vår hund har jag ställt ut, haft med på MH, gjort korning, tränat lite spår och nu senast var han med på en kurs i rallylydnad med 11-åriga dottern.

Jag tycker du skall vara noggrann i val av uppfödare. Många föder upp rasen numera, men jag vet inte om alla är lika noga med sin avel, så kontrollera att uppfödaren följer Dvärgschnauzerringens riktlinjer.

@falukorw och @Grana här på forumet föder upp dvärgschnauzer (Grana har även schnauzer) och vi är ganska många som har rasen.

Vill du ha en hund att jobba med/träna, så vet jag att @falukorw har en fin kull på gång. (det stämmer väl?)

Jag föder upp dvärgschnauzer p/s och har tre tikar boende hos mig och ett gäng hundar boendes hos fodervärdar. Jobbar mycket i både specialklubben och rasklubben främst med mentalitet, tävling och PRA (ögonsjukdom).

Det är en liten men väldigt tålig ras eftersom de är så kraftfulla. Pälsen behöver skötas och ska man ha vardagsfrisyr kräver den trimning var 10:e vecka, ska man hålla på med utställning behöver den skötas minst var tredje vecka för att alltid vara i utställningskondition. Man kan lära sig det själv (iaf att vardagstrimma) eller lämna bort och få det gjort. De flesta uppfödare brukar trimma de hundar de fött upp, iaf första tiden.
Det är en varnande vakthund och de flesta skäller när det ringer på dörren men tystnar så fort besökaren kommit in. Sen finns det individer som skäller mer än andra och det finns en stor ärftlighet på detta.

Mentalt ska det vara en stabil ras men tyvärr tycker jag mig se att i och med rasen stora populäritet har dykt upp många individer med diverse rädslor så som ljud, golv och människor. Tycker även man ser fler dvärgschnauzrar som är nervösa, vilket man inte alls såg för några år sedan. Med det sagt så var mycket noga när du väljer uppfödare och föräldrardjur. Det går att få tag på en riktigt bra dvärgschnauzer om man letar lite och är beredd att åka en bit. Försök köpa från föräldrar som är mentalbeskrivna så vet du iaf lite mer vad du får.

Om du vill ha en hund att jobba med så var även här nog med valet av föräldrardjur. Det finns dvärgschnauzrar som absolut inte vill göra något annat än att ligga hemma och sova och gå på promenader, och så finns det de som vill och kräver att få jobba för att må bra. Även här finns mycket stor ärftlighet och det finns ett fåtal uppfödare som inriktat sig på mentalitet och arbetsglada hundar.

Sedan bör man veta att det finns skillnad i mentaliteten mellan färgerna, man brukar säga att p/s är mjukast medan de svarta är vassas och det tycker jag stämmer bland mina vänner.

Ska du köpa så se till att göra det från en uppfödare som är med i dvärgschnauzerringen och uppfyller deras krav på valphänvisning.

@Miao har haft cavalier och har nu dvärgschnauzer så hon är perfekt att svara i den här tråden.
Fråga gärna om det är något du undrar över! Kolla även in i schnauzertråden här på forumet.

Jag glömde skriva att många dvärgschnauzrar är "pratiga". Vår hund älskar att annonsera när han kommer in efter en promenad med att "ohhh hooo:a" och berätta för alla att han är hemma nu. Han kan också svara oss när vi pratar med honom genom att "ohhh hoo:a" eller grymta och fnysa.

Över huvud taget så är dvärgschnauzern är mycket interaktiv ras som gillar umgänge och vara med där det händer.

Nu hade jag en rottweiler innan vi skaffade vår dvärgschauzer och kanske haltar därför jämförelsen något, men jag har tyckt att vår hund i princip "fostrat sig själv". Jag har aldrig behövt ta i, utan hunden har varit följsam och samarbetsvillig sedan dag ett.

Men, kanske skall du detta med en nypa salt eftersom jag jämförde mycket med den förra hunden som krävde en fast hand. Kanske har jag varit bestämd utan att jag ens tänkt på det?

Oavsett - det är ingen hund att bara ha som prydnad, utan en bra dvärgschnazer är alert, aktiv och lekfull. Vår hund leker ännu väldigt gärna och visar inga tecken på att vara en gammal hund.

Säger såhär, vi har DS i familjen och har även en kompis som har en; båda tikarna jag träffat har varit väldigt på. Jag vet inte om det har med uppfostran att göra men den ena är en valp som kan naffsa/bita när hon blir för lekfull och det kan man väl förvänta sig lite, men den andra är ca 3 år och kan enkelt börja bita på händer. Tycker det blir lite obehagligt när de skäller på andra hundar, när man plingar på dörren, de kommer rusande med världens vaktskall osv. Min familjs hundar är lugnare än min kompis (som sagt uppfostring) och hanen är verkligen jättetrevlig. De leker väldigt gärna och är med på nästan allt du vill hitta på, men som sagt; Uppfostran verkar vara en väldigt viktig del (ja, jag är nästan rädd för min kompis DS och tiken som min farbror äger när de blir lekfulla. Säger bara aj aj).

Jag tycker skillnad i lynnet är stor mellan Cavalier och Dvärgschnauzer.
Cavalierer är lugna, milda, glada hundar som gillar alla.
En Dvärgschnauzer är en tuff, käck, robust hund med integritet.

Jag föder upp dvärgschnauzer p/s och har tre tikar boende hos mig och ett gäng hundar boendes hos fodervärdar. Jobbar mycket i både specialklubben och rasklubben främst med mentalitet, tävling och PRA (ögonsjukdom).

Det är en liten men väldigt tålig ras eftersom de är så kraftfulla. Pälsen behöver skötas och ska man ha vardagsfrisyr kräver den trimning var 10:e vecka, ska man hålla på med utställning behöver den skötas minst var tredje vecka för att alltid vara i utställningskondition. Man kan lära sig det själv (iaf att vardagstrimma) eller lämna bort och få det gjort. De flesta uppfödare brukar trimma de hundar de fött upp, iaf första tiden.
Det är en varnande vakthund och de flesta skäller när det ringer på dörren men tystnar så fort besökaren kommit in. Sen finns det individer som skäller mer än andra och det finns en stor ärftlighet på detta.

Mentalt ska det vara en stabil ras men tyvärr tycker jag mig se att i och med rasen stora populäritet har dykt upp många individer med diverse rädslor så som ljud, golv och människor. Tycker även man ser fler dvärgschnauzrar som är nervösa, vilket man inte alls såg för några år sedan. Med det sagt så var mycket noga när du väljer uppfödare och föräldrardjur. Det går att få tag på en riktigt bra dvärgschnauzer om man letar lite och är beredd att åka en bit. Försök köpa från föräldrar som är mentalbeskrivna så vet du iaf lite mer vad du får.

Om du vill ha en hund att jobba med så var även här nog med valet av föräldrardjur. Det finns dvärgschnauzrar som absolut inte vill göra något annat än att ligga hemma och sova och gå på promenader, och så finns det de som vill och kräver att få jobba för att må bra. Även här finns mycket stor ärftlighet och det finns ett fåtal uppfödare som inriktat sig på mentalitet och arbetsglada hundar.

Sedan bör man veta att det finns skillnad i mentaliteten mellan färgerna, man brukar säga att p/s är mjukast medan de svarta är vassas och det tycker jag stämmer bland mina vänner.

Ska du köpa så se till att göra det från en uppfödare som är med i dvärgschnauzerringen och uppfyller deras krav på valphänvisning.

@Miao har haft cavalier och har nu dvärgschnauzer så hon är perfekt att svara i den här tråden.
Fråga gärna om det är något du undrar över! Kolla även in i schnauzertråden här på forumet.

Jag tycker skillnad i lynnet är stor mellan Cavalier och Dvärgschnauzer.
Cavalierer är lugna, milda, glada hundar som gillar alla.
En Dvärgschnauzer är en tuff, käck, robust hund med integritet.

Det som @falukorw och @Malibu_Stacy säger skriver jag under på! Tycker att sammanfattningen som Malibu skrivit stämmer väldigt bra med min uppfattning av de bägge raserna.

Det är en väsentlig skillnad i lynnet på de bägge raserna, vilket ABSOLUT inte betyder att någon är "sämre", men det bör man vara medveten om när man går från Cavalier till Dvärgschnauzer. Jag hade cavalierer mellan 1989-2010 och har haft dvärgschnauzer sen 2007. Jag har just nu 3 dvärgschnauzerhanar, varav 2 (far och son) är riktiga arbetsschnauzrar som både vill och behöver träna rätt mycket för att de ska vara nöjda (vilket passar mig rätt så bra ;) ) och den tredje är en aktiv sällskapshund som alltid hänger med på allt, långpromenader, joggingturer, tränar rallylydnad och viltspår med glädje, men som inte MÅSTE göra något för att vara glad och nöjd.

Vad vill ni ha hunden till? Och vad för personlighet trivs ni med på hunden? Är det en cavaliers milda sätt ni är ute efter, så blir det nog rätt troligt ett rätt stort hopp till en DS :D! De är som sagt (eller ja, ska vara... finns alltid dåliga exemplar) framåt, tuffa, robusta, påhittiga med integritet. De är överlag lite mer brötiga på "påflugna" än cavalierer i stort :D! Men de är också sjukt roliga och charmiga :love:!

Här är en länk till den ovan nämnda schnauzertråden :) http://www.bukefalos.com/threads/schnauzertraden.1210738/

Säger såhär, vi har DS i familjen och har även en kompis som har en; båda tikarna jag träffat har varit väldigt på. Jag vet inte om det har med uppfostran att göra men den ena är en valp som kan naffsa/bita när hon blir för lekfull och det kan man väl förvänta sig lite, men den andra är ca 3 år och kan enkelt börja bita på händer. Tycker det blir lite obehagligt när de skäller på andra hundar, när man plingar på dörren, de kommer rusande med världens vaktskall osv. Min familjs hundar är lugnare än min kompis (som sagt uppfostring) och hanen är verkligen jättetrevlig. De leker väldigt gärna och är med på nästan allt du vill hitta på, men som sagt; Uppfostran verkar vara en väldigt viktig del (ja, jag är nästan rädd för min kompis DS och tiken som min farbror äger när de blir lekfulla. Säger bara aj aj).

Det du beskriver låter onekligen som om de är ouppfostrade. En vuxen hund som nafsar efter händerna har inte fått lära sig att man inte gör så.

Kanske har också de två tikarna hetsat varandra också. Ibland blir två hundar mer än två, när de är ihop.

Om ts är intresserad av att lära sig mer om hund så är en dvärgschnauzer ett bra första steg till "brukshundar". Det är lite utmaning men inte så mycket så att man inte med lite tid och intresse kan lära sig.

Nu har jag själv valt schnauzern som min favorit men det beror mest på storleken (jag gillar lite större hundar). Dvärgschnauzer är egentligen en lättare hund att hantera och skojig att träna med.

Men visst, som @falukorw och @Miao säger; så är det mer "hund" än en cavalier. En hundkurs eller två rekommenderas!
:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 702
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi går i valptankar, har varit hos olika uppfödare och rådfrågat samt väntat in "rätt" hund. Det vi har bestämt oss för är en welsh...
Svar
12
· Visningar
2 428
Hundavel & Ras Återigen har jag börjat fantisera om att jag kanske någon gång skulle kunna få bli hundägare. För några år sedan slog jag det ur hågen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 499
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar