Skaffa chihuahua

J

jennie93

Hej!

Har en längre tid tänkt på att skaffa en chihuahua, och vill gärna ha lite tips och råd. Jag har inte haft hund tidigare men hade tänkt gå utbildningar då jag vill att det ska bli så bra som möjligt, och har absolut inte tänkt använda den som en liten accessoar som många gör!
Vad ska man förbereda innan man skaffar den? Känner ni till bra utbildningar/hundkurser? När man väl skaffat den, bör man vara hemma med den ett tag så att den får installera sig?

Tack på förhand!
/Jennie

Sv: Skaffa chihuahua

Vad vill du ha för mentalitet på hunden? Hur mycket vill och kan du motionera? Arbeta med mentalt? Pälsvård? Vill du ha en envis eller följsam hund? Osv?

Fundera igenom ovanstående, är det verkligen en chihuahua som passar bäst in å de egenskaperna?

Sen ska du hitta en bra och seriös uppfödare med friska hundar av rätt mentalitet. Vavvorna varierar väl en del inom rasen som jag har förstått det. Läs in dig på vanliga problem i rasen osv.

Ja, du bör vara hemma ett tag efter att den kommit hem, speciellt om det är en valp. Till en början kan man inte lämna de ensamma alls och det kräver träning. Sen bör den aldrig vara ensam mer än ca 5 h/dag.

Kurser hittar du på närmsta hundklubb, tex. brukshundsklubben eller hundungdom. Börja med en valpkurs och sen ev. vardagslydnad och så får ni väl se vad ni hittar som lockar er =)

Sv: Skaffa chihuahua

Du bör definitivt vara hemma med den ett ganska bra tag, och tänk på att det krävs genomtänkt ensamhetsträning för att valpen ska kunna vara hemma själv. Jag tror att många med hundar som har separationsångest missar detta (självkalrt inte alla..).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 416
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka