Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Skogstrollet

Trådstartare
Hej. Nu ska jag chocka en och annan... :D

Om du var ute efter en mindre aktiv hund och frisk hund, inte har några ambitioner att tävla med den, bara ha som aktiv sällskapshund.

Skulle du tacka ja till en valp av korsningen manchesterterrier/am. cockerspaniel?

De är resultatet av en tjuvparning, båda föräldrarna är undersökta efter konstens alla regler och fullt friska och trevliga, helt enkelt två goda representater för sina raser. (Och du vet detta med säkerhet då det är via någon du känner.)

De två raserna har inga gemensamma rasbundna sjukdomar och eftersom det är en 50/50 % korsning törs man anta att det blir en ganska frisk hund.

Det är inte så noga hur den kommer att se ut, om den blir korthårig eller långhårig. Men det är två hundraser med trevliga proportioner så du törs iaf anta att även valpen blir helt normalt byggd. Du gillar spanielhundar sen tidigare men skulle inte bli besviken om det blev lite mer "klös" i den. Tänkbar aktivering i framtiden: apportering (om spanieln i den vill det), viltspår, agility och det "vanliga". MEN du hyser inget intresse att få tävla på högre nivå än nån liten inofficiell skojtävling möjligtvis.

manchesterterrier.jpg
news_e292ad6fd887530526f8d4f0437f620c.jpg

(Hundarna på bilderna har inget samband med trådens fråga.)

Ja eller nej? Och motivering tack! :)

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Heheh ja du visst blev man chockad:)
Min syrra har just köpt en blandras, hmm super söt trevlig krabat;)

Raserna i sig e ju ganska gämn stora, så det behöver ju inte bli så tokigt.

Du får väl tänka ut vad du vill få ut av hunden till 100%
Och sedan lita på din magkänsla..

Antar att många här kommer att tycka nej men....;)

Senast ändrad av en moderator:

Heheh ja du visst blev man chockad:)
Min syrra har just köpt en blandras, hmm super söt trevlig krabat;)

Raserna i sig e ju ganska gämn stora, så det behöver ju inte bli så tokigt.

Du får väl tänka ut vad du vill få ut av hunden till 100%
Och sedan lita på din magkänsla..

Antar att många här kommer att tycka nej men....;)

Lycka till!! Med valet hur du än gör!:)

Hihi, jag tror inte att TS ska köpa denna typ av hund, utan rent hypotetiskt ställde frågan till oss andra...?
Rätta mig om jag har fel:p

Japp och jag svarade!!:angel:

Alla har ju olika smak på jycke.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog aldrig skaffa en blandras, finns så många renrasiga ändå liksom. Men om valpen enbart var manchester skulle jag inte tveka, i framtiden blir det antingen en fox eller en manchester :p

Edit: Och jag gillar tyvärr inte spanielhundar sen tidigare ;) Men den person som är precis som du beskriver, skulle nog mycket väl kunna trivas med den blandrasen.

Nej.

De är resultatet av en tjuvparning

Men man vet precis vem hanen är? Varför har ingen abortspruta givits? Hmm...?

gillar spanielhundar sen tidigare men skulle inte bli besviken om det blev lite mer "klös" i den.

Amerikansk cocker är ingen favorit, och vill jag ha en spaniel med mycket klös skulle jag leta reda på en vettig kennel.

Tänkbar aktivering i framtiden: apportering (om spanieln i den vill det), viltspår, agility och det "vanliga".

... eller stöta och apportera råttor. :D

MEN du hyser inget intresse att få tävla på högre nivå än nån liten inofficiell skojtävling möjligtvis.

NU ja, men när jag gått ett par kurser, tränat och hållt på, blivit bättre och bättre - då kanske jag hunnit tänka om...

Ok! Men om jag svarar för min egen del skulle jag ju svara nej för ingen av dom e min typ av ras.... Svårt!

Men man vet precis vem hanen är? Varför har ingen abortspruta givits? Hmm...?

Ja man vet precis vem hanen är.

Det är en fråga till uppfödaren, inte mig. Valparna är redan födda.

NU ja, men när jag gått ett par kurser, tränat och hållt på, blivit bättre och bättre - då kanske jag hunnit tänka om...

Tävlat har man redan gjort och man vet att det inte är det man vill göra.

Amerikansk cocker är ingen favorit, och vill jag ha en spaniel med mycket klös skulle jag leta reda på en vettig kennel.

En "vettig" kennel som avlar fram amerikansk cocker med "klös"? FINNS det ens...?

Personen i första inlägget gillar spaniels, men är också attraherad av de små hundarna av manchestertyp och dp t.ex.

Senast ändrad:

Hmm, men jag tror TS menade om hur man Själv skulle ha gjort, alltså skulle DU kunna ha en hund av denna blandning?

:D

Nästan, frågan är: skulle du kunna tycka att personen beskriven i första inlägget kan köpa en sådan hund?

Svar på din fråga. Jag vet faktiskt inte.
Som jag tänker nu så vill jag inte ha en blandras. Men eftersom många har blandis så kanske man tänker på ett helt ennat sätt om man kommer i ett sånt här läge.
Jag skulle inte ta den. Men själva föräldrarna verkar ju ok, och det verkar som ägarna till föräldrarna också verkar vettiga. Hundarna kollade mm.

Och en tjuvparning kan ju faktiskt hända. Jag vet inte idag hur jag skulle göra om jag skulle märka att min hund har blivit tjuvparad och det har gått lång tid innan jag märkte något. Jag skulle iallafall inte klara av att ta bort alla valpar bara för det blivit en tjuvparning.
Däremot hade jag tagit en abortspruta om jag sett det i tid mm.

Jag tror faktiskt att du funderar på en sån här hund :) ;)

Tack för ett ärligt svar. :)

Jag ska svara på din fråga lite längre fram, hoppas på fler inlägg.

Jag vet inte idag hur jag skulle göra om jag skulle märka att min hund har blivit tjuvparad och det har gått lång tid innan jag märkte något. Jag skulle iallafall inte klara av att ta bort alla valpar bara för det blivit en tjuvparning.

Här håller jag helt med dig.

Åh vad svårt.

Men nej jag tror jag är FÖR ändå, om man inte bryr sig nämvärt om utseende och inte har ambition att tävla mycket .

Själv vill jag inte ha en blandras, jag har ganska höga tävlingsambitioner, har hittat min ras och jag vill avla så småning om i liten skala.

Men om jag utgår ifrån vad personen i ditt urspungsinlägg är ute efter så skulle jag säga: Go for it

Svar på din fråga. Jag vet faktiskt inte.
Som jag tänker nu så vill jag inte ha en blandras. Men eftersom många har blandis så kanske man tänker på ett helt ennat sätt om man kommer i ett sånt här läge.
Jag skulle inte ta den. Men själva föräldrarna verkar ju ok, och det verkar som ägarna till föräldrarna också verkar vettiga. Hundarna kollade mm.

Och en tjuvparning kan ju faktiskt hända. Jag vet inte idag hur jag skulle göra om jag skulle märka att min hund har blivit tjuvparad och det har gått lång tid innan jag märkte något. Jag skulle iallafall inte klara av att ta bort alla valpar bara för det blivit en tjuvparning.

Jag tror faktiskt att du funderar på en sån här hund :) ;)
Fast med seriös hundhållning så borde du rimligtvis ha märkt en tjuvparning?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII