Skador på tåsträckare och senskida?

Alexandra_W

Trådstartare
Vore tacksam om den här tråden kunde hållas UTAN urspårningar från ämnet.

Men, någon med erfarenhet av skador på tåsträcksenan (framben) och tillhörande carpalsenskida? Goda som dåliga erfarenheter, och både vad som gjordes, hur det gick, konvalescens etc. Det gäller vuxen häst btw, om det spelar in.

Ungefär alla komplicerande faktorer man kan tänka sig finns. Förtjockad senskidevägg, fibrin i synovialvätskan, adhesioner och som sagt en ordentlig, omfattande skada på tåsträcksenan.. :crazy:

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

är det fullblodet igen? ja vad jag har sett på konv. stallet så skrittmotion för hand om det gick, vi hade ju även skrittmaskin, infraröd värme, magneter o laser för att minska tjockheten.
hoppas det ger når. tre månader tror jag var den genomsnittliga läketiden innan man kunde börja träna sakta.

Jag har bara erfarenhet av tåsträckan av på bakben.
Det har ofta god prognos. Min valack drog sönder sin som föl, minns inte huruvida senskidan var skadad.

Ja det är fullblodet, men troligen inte 'igen', utan det här kan mycket väl vara anledningen att senskidan inte svarat på inflammation. Skadan är inte ny (sammanväxningar sker ju inte direkt över natten), hur gammal den är är svårt att säga bara genom att se på den. Men den kan teoretiskt i alla fall funnits ända sedan det började krångla i juni. Den kan dock ha kommit efteråt med. Min 'ordinarie' veterinär är på semester, men ska fråga henne när hon kommer tillbaka om senskadan endera inte funnits där sist hon UL:ade, eller om det helt enkelt inte UL:ats tidigare i 'skadeområdet' (och då undrar ju iaf jag varför inte då.. )

Men om det var tidigare eller senare den kom är ju inte relevant för själva prognosen eller konvalescensen, det ser ju ut som det gör ändå, tyvärr..

ja men bra om ni hittat orsaken. man kan ju rensa upp operativt i området, kan ge snabbare läkning men kommer inte ihåg om nån av travisarna gjorde det, de är ju oftast inte vetförsäkrade

Det ska opereras, utan op är det tvärkört och nattsvart.. Prognosen för op är god, men det är lite för många OM för det ska känans helt 'lugnt' än. OM operationen lyckas, OM det inte finns mer skador än de vi redan sett och OM det inte blir ny återväxt och OM man kan hålla damen i schack under konvalescensen är prognosen god.

Men, jag vet ju mer om prognosen efter op, när de gått in och sett hur det ser ut därinne, dvs om det finns mer skador etc.

Det är ju dock en av de bättre (den bästa?) senan att skada, hade samma skada varit på en böjsena hade det varit tämligen mörkt.

Men eftersom jag helt saknar erfarenhet av dylika problem är det intressant att höra mer från de som har egen erfarenhet, dvs inte bara höra veterinärerna prognoser och konvalescens =)

Har förresten en ultraljudsbild för de som är lika nördigt intresserade som undertecknad :devil:

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=ac404fd3-1091-44e4-bd01-3bc20855ed93

Är nog en av de första UL-bilder jag sett där JAG utan problem tydligt kunnat se problemet.. Det översta på bilden är senskideväggen (som ska vara som ett tunt streck), under den är den stackars senan. Man ser ju tydligt både skadan på den, omfattningen samt sammanväxningen mellan sena och senskidevägg. Så nördjag tycker den är högintressant, även omd et vore trevligare om det inte var MIN häst som såg ut sådär.. :devil:

Denna tråd tänker jag följa då min häst just nu är inlagd på Ultuna med skada på tåsträckaren... Tja, egentligen är det halva kroppen typ då häst:devil: bestämde sig för att hitta upp lite taggtråd och spränga sig igenom den...

Men om det är en gammal skada, hur kunde hästen helt plötsligt bli halt?

Jag har ju inte kollat hur min set ut på ultraljud där tåsträckan var av om nu är samman växt igen.

Men det syns fortfarande tydligt på benet och tåsträckan är väl ca 4 ggr så stor som på andra och man kan känna överben och annat "jox" vid palpering.
Det är 17 år sedan olyckan.

Men om det är en gammal skada, hur kunde hästen helt plötsligt bli halt?
.

Vem har sagt att hon är halt?

Det som är det fascinerande, damen är ohalt. Jag har ju dock envisats med att 'hon går med handbroms i', det är dock inget man ser/reagerar över om man inte vet hur hon rör sig egentligen. För ett amatöröga i övrigt märks det bara om man ber om högergalopp på böjt spår, det går helt enkelt inte. I trav så vet ser att hon inte riktigt får fram det benet, det är dock inget ett amatöröga ser. Det en blind kan se är dock den extrema fyllnad ev senskidan som finns.

Sen ska kanske tilläggas att med 'gammal' i sammanhanget pratar vi i våras som 'äldst'. Det är inte säkert den fanns då (måste få tag i ord vet och reda ut om det är kollat där den sitter innan eller ej, hon är ju UL:ad flera ggr innan). Det är alltså inte gammalt som i 'år' eller liknande. Men endera hände det då, eller så har hon någon gång mellan i våras och för X tid sen smällt i knäet igen.

Men det har inte hänt mellan förra besöket och det här t ex.

Förlåt, du har inte skrivit det, jag tog det för givet. Märkligt dock att hon kunnat skada sig utan att det märkts. Nu blir jag nyfiken på hur min egentligen ser ut "innuti" sin gamla skada.

Min häst har en liten rörelse störning efter skadan, men den sitter muskulärt iom att han avlastade sitt ben under växtperioden. Däremot går det att avhjälpa med ridning och massage + stretching.

Fast nog märks det, senskidan är ju tvärfylld. Så räcker med en blick 'utifrån' för att inse att något är knas. Och det gjorde det ju redan från början, det var ju så det syntes redan från början, senskida var ordentligt fylld.

Åkte du in igen eller var det åb?

Jag har bara erfarenhet av häst som haft en allvarlig olycksfallsskada på böjsenorna (både djupa o ytliga) samt förstärkningsband, men den var ju läkt då jag köpte hästen. Tror det hade tagit ett år totalt innan den var helt igång igen.

Å andra sidan hade hästen aldrig under alla år några problem eller begränsningar pga detta.

Det var ett ÅB, nummer XXX i ordningen, den har ju aldrig blivit bra sen det började nu i juni. Vi behandlade carpalleden och kotleden besöket innan då hon reagerade där, kompensationsöverbeslatning antagligen, inte så oväntat. Svarade dock klockrent på behandling och helt ren i lederna nu på ÅB, så då var det ju bara att nöta vidare med varför den eländes senskidan fortsatte krångla (iom att det var/är den som är grundproblemet, men blev ju en liten passus med symptombehandling av sekundärproblem förra gången).

Var det inte samma senskida som blev så stor efter sprutning?.

du kanske ska skicka bort den på konvalescenthem med bara fölston- trötta såna o plana hagar.
Alt. betäcka den- om den håller för det:confused:

Klart det är samma häst, senskidan har ju trasslat sen i juni. Och japps, samma häst som reagerade med en allergisk reaktion på enbart tuppkamsbehandling i senskidan.

Nu är inte konvalescensstall med avelsmärrar förenligt med konvalescensen efter OP det heller, däremot skulle jag gärna skicka iväg henne till konvalescensstall efter OP, där det inte går hästar ut/in. De är dock sällsynta, men går säkert att hitta - men jag har helt enkelt inte råd med några 10 000 kr i månaden för det, så det blir till att försöka lösa det så gott dte går och kompromissa så mycket som det behövs härhemma.

Betäckning är inget som är aktuellt nu, och då menar jag inte pga betäckningssäsongen 2007 är över, utan rent ur min synvinkel. Målet är att hon ska få tillbaka full brukbarhet som ridhäst. Skulle det i slutändan visa sig att det inte går så kommer jag ta ställning till ev betäckning då, det är inget jag ens funderar över i dagsläget (även om det har nämnt från veterinärhåll 'redan' att OM det inte går vägen med OP etc så det är en traumatisk skada (dvs inget ärfligt) och en snygg märr, så 'då kan jag ju ta föl'. Men som sagt, målet är att hon ska komma tillbaka fullt ut som ridhäst och inte bli avelssto)

Det GÅR att hitta BRA konv. hem för ca. 2500 kr- inte mkt mer än vad de kostar i mat o strö.

Seriösa o vana människor som vet hur de ska handskas med sjuka hästar som ej får anstränga sig:bow:

Kan tipsa om du vill.

Du får gärna tipsa, men jag har svårt att tro att jag skulle anse det vara värt namnet för de pengarna?

Haken är att det krävs någonstans där de inte tar in/ut en massa andra hästar ur stallet, utan det är en bunt hästar som står inne helt enkelt, vilket tyvärr fäller både det i övrigt utmärkta ställe där jag hade arabstoet efter ögonop, och de andra som finns häromkring som har hyfsat moderata priser (dock är ingen ens i närheten av 2500 kr/månad, utan man landar någonstans kring 300 kr/dygn i ren uppstallning, vård tillkommer), just för att de 'bara' tar in någon/några konvalescenter.

Utan man hamnar på de stora, renodlade konvalescensstallen, och då skenar priset tyvärr.. (Har en vän som är i ganska exakt samma sits som mig, planerad OP, konvalescensen fungerar inte hemma utan måste hitta någonstans där de andra hästarna inte går ut.. Tror vi betat av större delen av regionen tillsammans nu, och hittar bara ett gångbart alternativ, som tyvärr är för dyrt för min plånbok)

Kruxet är alltså inte kompetensen, det är inga konstigheter och inget 'svårt', jag klarar den biten utmärkt själv. Utan kruxet är att hitta någonstans där det inte är rörelse i stallet, dvs andra hästar inte knallar in/ut och upprör damens separationsångest.

Men, förhoppningsvis håller sig vädret okej så underlaget håller, och så kan hon gå ute i sjukhage, men det är lite för många parametrar som kan 'fälla' det, räcker med en veckas hällregn så kommer underlaget bli klart olämpligt t ex.

Hästar bryr sig sällan om främmande hästar- om de inte svarar.
Sen är det ju just många som har boxvila som ställs på såna ställen.

Du kan väl lägga markduk o grus o göra en permanent bra sjukhage- den lär behövas.

Med ledning av hur den här damen är på klinik, så TYVÄRR - hon bryr sig om främmande hästar med. Hennes största 'problem' på klinik är ju att hon 'ska' ha koll på ALLA hästar, och blir ordentligt störd när någon häst går iväg. Kan tänka dig hur hon reagerar på klinik när det går hästar in och ut ur boxarna, springer i löpargångarna, går ut för att longeras etc.

Hör eller ser hon en häst, oavsett om hon känner den eller aldrig sett den förr, så 'måste' hon ha koll på den och blir störd när den går iväg.

(Däremot är hon, ironiskt nog, tvärlugn om hon kommer SJÄLV till ett ställe som är tomt. Hon var rena drömmen på ÅB nu sist, hästtomt på kliniken, och då är det lugnt).

Så det hon behöver, och enda anledningen att jag skulle vilja hitta lämplig plats åt henne under konv, är att ALLA hästar i stallet står där de står, dvs ingen 'trafik' in/ut. Och DET är ungefär lika lätt att hitta som en nål i en höstack.

Jag hinner inte få hem grus i tid, jag har redan kollat upp det (jag ska ha grus till den blivande lösdriften och lite annat med, så 'få hem grus' delen har jag jobbat med långt innan op ens var påtänkt). Jag ska lägga 'raster' dock (det heter inte så men jag minns inte vad det heter, men som ett kraftigt 'plastnät' som trycks ner i marken och hindrar söndertrampning, samtidigt som gräset kan växa)

Men, bara hålla en tumme att vädrets makter är med mig. Och i övrigt hålla en tumme att det går bra 'trots' att vi inte kommer kunna hålla konvalescensen som den ska vara. Detta vet veterinären, det var det första jag tog upp till diskussion när de konstaterade att de måste operera. (Är liksom ingen vits att operera om det är garanterat misslyckat om hon tar ett skutt t ex, eller om hon måste stå på box och inte kan få liten hage t ex).

Så, förhoppningsvis ska det gå bra. Får väl försöka vända på det och konstatera att det kan iaf inte bli sämre...

Men det är rätt tid på året i alla fall, kunde inte bett om så mycket annan tid, ska vara tidig vår då, det hade varit ännu bättre, men annars är ju nu, när det fortfarande finns gräs kvar, men insekterna börjat vika, optimalt. Dessutom har hon ju två veckor nu utan restriktioner i stor hage, vilket ju gör att man startar på normal energinivå och inte övertaggad sen efter op.

Senast ändrad:

Jag har för mig att sånt där plastnät är riktigt halt.

Här kör de hem ett lass grus samma dag som man ringer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka