Sv: Skador på tåsträckare och senskida?
Med ledning av hur den här damen är på klinik, så TYVÄRR - hon bryr sig om främmande hästar med. Hennes största 'problem' på klinik är ju att hon 'ska' ha koll på ALLA hästar, och blir ordentligt störd när någon häst går iväg. Kan tänka dig hur hon reagerar på klinik när det går hästar in och ut ur boxarna, springer i löpargångarna, går ut för att longeras etc.
Hör eller ser hon en häst, oavsett om hon känner den eller aldrig sett den förr, så 'måste' hon ha koll på den och blir störd när den går iväg.
(Däremot är hon, ironiskt nog, tvärlugn om hon kommer SJÄLV till ett ställe som är tomt. Hon var rena drömmen på ÅB nu sist, hästtomt på kliniken, och då är det lugnt).
Så det hon behöver, och enda anledningen att jag skulle vilja hitta lämplig plats åt henne under konv, är att ALLA hästar i stallet står där de står, dvs ingen 'trafik' in/ut. Och DET är ungefär lika lätt att hitta som en nål i en höstack.
Jag hinner inte få hem grus i tid, jag har redan kollat upp det (jag ska ha grus till den blivande lösdriften och lite annat med, så 'få hem grus' delen har jag jobbat med långt innan op ens var påtänkt). Jag ska lägga 'raster' dock (det heter inte så men jag minns inte vad det heter, men som ett kraftigt 'plastnät' som trycks ner i marken och hindrar söndertrampning, samtidigt som gräset kan växa)
Men, bara hålla en tumme att vädrets makter är med mig. Och i övrigt hålla en tumme att det går bra 'trots' att vi inte kommer kunna hålla konvalescensen som den ska vara. Detta vet veterinären, det var det första jag tog upp till diskussion när de konstaterade att de måste operera. (Är liksom ingen vits att operera om det är garanterat misslyckat om hon tar ett skutt t ex, eller om hon måste stå på box och inte kan få liten hage t ex).
Så, förhoppningsvis ska det gå bra. Får väl försöka vända på det och konstatera att det kan iaf inte bli sämre...
Men det är rätt tid på året i alla fall, kunde inte bett om så mycket annan tid, ska vara tidig vår då, det hade varit ännu bättre, men annars är ju nu, när det fortfarande finns gräs kvar, men insekterna börjat vika, optimalt. Dessutom har hon ju två veckor nu utan restriktioner i stor hage, vilket ju gör att man startar på normal energinivå och inte övertaggad sen efter op.