Skador med häst inblandad

A

anna_bpj

Skulle vara kul att veta vilka skador som har uppkommit när man har varit med häst. T.e.x. vid ofrivillig avsittning. Så skriv vilka skador du har fått och hur du fick dom. Själv har jag varit gipsad 2 ggr :smirk:
 
Sv: Skador med häst inblandad

Har just nu gipsat ben o ont i ryggen o huvet ramlade av hästen igår på isen:d ´
Hon stegrade innan jag kom upp när jag satte foten i stigbygeln osen hoppade ja upp från marken o då bockade hon o sparkade bakut innan jag hade fått i fötterna i stigbyglarna:mad: Men imorse så hoppade ja 2km ner till stallet på kryckorna:banana:
 
Sv: Skador med häst inblandad

Är alla andra skonade från skador ir?:rofl: :bump:
 
Sv: Skador med häst inblandad

När jag hade halvblodet hände bla detta:
Översprungen, fick hjärnskakning och knäckta revben.
Trampad på vid verkning, resulterade i en ordentlig lårkaka när hon kom ner efter att ha rest sig.
Vis avramliningar, en hjärnskakning till.
Knäckta revben, hade ont i 2 år efteråt.
Axeln drogs ur led, också smärtor i 2 år trots snabbt tillbakakorrigering på sjukhus.
Svanskotan ordentligt tilltryckt. Slutade med operation/svanskupering för min del.

Sen har jag förträngt resten....:cool:
 
Sv: Skador med häst inblandad

Jag gjorde en stilig make-over i mitt ansikte efter en räsergalopp med pigg kbl-travare på plogad ovalbana :crazy:
Yttre stiglädret gick av precis innan svängen och resten fixade centrifugalkraften :D
Gjorde några kullerbyttor och slog ansiktet ner i isskare..
blodet rann i strålar ut ut näsan :eek: såg ut som om ngn slaktat en gris där jag satt :p
fick sy 13 stygn mitt i pannan, två på näsan och leva tre-fyra dagar med en näsa stor och svullen, såg ut som en blå-kongo potatis :crazy:
ännu vackrare blev jag när den svullnaden rann ut under ögonen i alla tänkbara kulörer :D

Det bästa av allt... jag slog mig inte ett dugg... gjorde inte ont å' jag red pållen med nya fina stigläder dan efter :D
 
Sv: Skador med häst inblandad

Stackars er! :crazy: Jag är ganska skonad hittills (peppar peppar).
Knäckte svanskotan första gången jag hoppade (=dressyrkärring) och har smällt till samma axel ett par gånger (=sjukgymnastik). Annars har det gått bra vid avfallningar :)
 
Sv: Skador med häst inblandad

Ja.. jag har också varit väldigt förskonad hittills.!
Har bara stukat foten en gång, fått några blåmärken och varit tvungen att ha nackkrage under en tid.
Men har ännu inte varit gipsad eller nåt sånt!

Jag red en kompis häst ett tag och henne åkte man av varje gång.
Efter det började jag göra så att när jag känner att "shit, nu sitter jag inte kvar längre" så släpper jag stigbyglarna och liksom sitter av själv så jag landar på fötterna. I början var det svårt med balansen och jag studsade några ggr när jag landade men nu står jag rätt stadigt när jag självmant "hoppar" av.
Plus att jag tar ett tag i tyglarna så¨jag lyckas hålla kvar hästen.

Så här har gjort ett par år nu och har inte gjort mig illa alls under den tiden! :)
 
Sv: Skador med häst inblandad

jag har klarat mig kanska så bra:

hängde efter hästen i full galopp på ett fält, fick spark i mellan gärdet:crazy:
en massa blåmärken, och kross och kläm sår
skadad fot, för hästen "landa" på den:mad: :p

de fleska gånger har det mest tagit på psyket:p
 
Sv: Skador med häst inblandad

*kl*

Spräcktskallben, skadad lilla hjärnan och sprängt trumhinnan. På en och samma avramling. Hästen föll bakåt och jag hamna under.

Flyttat en kota i ryggen pga av att hästen gjorde en tvärbroms och hoppade åt sidan och jag gjorde en avsittning och hamnade visserligen på fötterna.

Biten in till benet i fingret av en ridskolehäst.

Avskallad näsbenet av en anna ridskolehäst

Nyligen gjorde jag en kullerbytta med min nuvarande häst på hoppträningen. Hon snubblade när hon landade och kastade mej ur sadeln så jag landade på huvudet och gjorde två kullerbyttor, hästen gjorde en. Konstigt nog gick det bra med oss båda två. Jag var lite stel ett tag men inget brutet och ingen hjärnskakning.
 
Sv: Skador med häst inblandad

Nån hjärnskakning.
Blödning i levern efter att ha blivit sparkad i hagen.
Annars inget vad jag minns.
 
Sv: Skador med häst inblandad

*kl*
Jag fick en rejäl hjärnskakning i våras efter att ha trillat av och tagit hela smällen med huvudet... Osmart.. Har haft en lättare hjärnskakning en gång tidigare också efter att ha trillat av..

Skadad svanskota och rygg har jag haft ett par gånger, men inte så jätteilla, mer att jag haft så ont att jag haft svårt att röra mig, inga skelettskador.

Annars har jag mest haft diverse blåmärken... Det har jag jämt tycker jag. Jag har väldigt lätt att få blåmärken... Foten var svullen och hela vänsterbenet var blått i höstas efter att jag gått omkull med hästen och fastnat med benet under henne.

Och så träningsvärk! Räknas det?? :D
 
Sv: Skador med häst inblandad

Jag har brutit båda mina nyckelben, två olika gånger. Först det vänstra och ett år senare det högra. Så nu ska dom väl hålla :angel:
Första gången var en traditionell: hästen skenade iväg när jag var på väg upp i sadeln o jag blev hängande i stigbygeln ett par varv i ridhuset :( :p
Andra gången var också en ganska vanlig, ett rejält bocksprång efter hindret ;)
Man var ju bara tio bast så man var ju ganska mjuk då iallafall :p :bump:
 
Sv: Skador med häst inblandad

Hm.. oj.. alla skador med häst..ok, här kommer de:

* har ett ärr precis ovanför ögat, fick en spark av en shetlandsponny med broddar när jag var ca 10 år. ( tur att det inte träffade ögat..!)

* har brutit bäckenet efter en tur in i ett träd när jag var ca 14 år (hästen blev rädd för ett rådjur, som tur var hade jag säkerhetsväst)

* har fått bröstkorgen insparkad när jag tömkörde en häst en gång.

* har troligen en whiplaschskada i nacken (under utredning), fick käken helt mobiliserad ( vet ej vad det är för fel på den än, under utredning) Vätska i mjälten. ( detta hände under en krasch med en häst för ca 2 år sen, hästen spräckte upp hela bringan och fick sys ca tre dm. Hon mår bra nu)

* diverse hjärnskakningar har man ju oxå råkat ut för..

Detta är vad jag kommer ihåg så här på rak arm..
 
Sv: Skador med häst inblandad

benet av på 3 ställen och komplikationer på det så en muskel i benet dog !!! hoppar på krycker just nu det hände för 6 måndader sen och blir aldrig helt bra!:cry:

hjärnskakning medvetslös 1½ dygn så nära hjärnskador man kan komma utan att det blev nåt... flög av och hamnade rätt på huvudet i fullt ös!:eek:

en och annan wihplash( hur det nu stavas) har mkt värk i rygg o nacke...
pga av åkning!!

:cool: :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skador med häst inblandad

Det enda (förutom div. blåmärken och sårad stolthet) är väl när jag jobbade på ridskola 2004, skulle leda ut hästarna till hagen, en och en givetvis, och jag kommer med ett stort fullblod, hon blir rädd för en flygande plastpåse, stegrar sig och landar på min fot och jag bryter ett antal ben i den foten och hoppar på kryckor några veckor (fast rider ändå).
 
Sv: Skador med häst inblandad

Jag har också skadat mej lite.
När jag t.ex föll av ett stort halblod i galopp och stötdemparen var långfingret så ja, det stukades.

Sen har jag fått halv hjärnskaking när jag trillade av och landade på huvudet. Har väl fått lite små skador här och där.. men jag är noga med säkerheten när jag rider, så ja. inte så mycket och man hoppas ju att det inte händet så mycket mer heller. :)

Har fått förhårdningsknölar i knät med, blev sparkad av en c-ponny med broddar för ca. 2 månader sen, fick hoppa på kryckor i några veckor och knät var helt blott och stort som en tennisboll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skador med häst inblandad

Hej
För ungefär två år sedan var jag ute med min lilla älskling. Han är en amerikansk varmblodstravare som har lite problem när hans fötter blir för långa. Vi var iaf ute och tränade till en liten dressyrtävling och tänkte att jag skulle ge honom en belöning efter träningspasset. Så jag red ut en sväng och tog en hoppslinga vi har för han älskar att hoppa. Efter några hinder snubblar han och gör en framåt kullerbytta. Jag flyger av och han rullar över mig. Lyckligtvis klarade jag mig med en rejält stukad fot. Han klarade sig helt och hållet. Dessutom tror jag att det var när vi låg skavfötters efter fallet och han reste sig upp som jag skadade foten. Det kunde blivit mycket värre. Jag hade nämligen ingen säkerhetsväst på mig så jag kunde lika gärna varit förlamad lr nått ännu värre. Så ett tips till alla även om det gick bra för mig ANVÄND SÄKERHETSVÄST! och njut av tiden ni har med era djur.

Jag har ramlat av honom en gång till av samma anledning... För långa fötter.. det var inte jag som ägde hästen så jag kunde inte riktigt påverka när han skulle skos tyvärr. Men iaf. Jag var ute och red längs en gräsplätt och skulle rida över en cykelbana typ. Ca en meter innan cykelbanan snubblar han och går ner på knä och jag åker av. Jag tar emot mig med handen dum som jag är... tror ni inte jag ramlar av på asfalten lr... Typsikt!!!

Nu kanske ni tycker att det verkar vara en klumpig häst och ja visst han är ganska klumpig, men det har hänt två gånger på sex år... så det är inget som händer varje dag. Och jag måste säja att han borde skotts oftare för då hade det inte hänt. Dessutom är han helt underbar och alla hästar brukar ha en negativ sak. Hans var att han snubblade.

Ville bara berätta dessa händelser då de är ganska komiska.
Man får även ha i åtanke att han sprungit på bana och därför inte är så van att lyfta fötterna ordentligt.

Hoppas ni njuter av roligheterna!!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 782
Senast: Tualma
·
Anläggning Nån som vet om det funkar att gå med häst över gräsmatta där dom har robotgräsklippare? Behöver passera en gräsmatta påväg till...
Svar
2
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp