Skadligt för hunden?

Sv: Skadligt för hunden?

Kan bara tala av egen erfarenhet. Hade en gång en papillonvalp, (och även en liten goldenvalp:) Köpte honom när han var 9 veckor. Redan första dan började vi promenera med honom, det kunde vara allt från några km till mil varje dag i ur och skur. Han älskade dessa promenader i skog och mark. När han var ca 5 år blev han så trött och konstig, satte sig ofta och flämtade. Givetvis fort till en veterinär som konstaterade att han fått förstorat hjärta och fick hjärtmedicin. Veterinären jämförde det med en idrottsman, de som tränar mycket varje dag får ett förstorat hjärta. Tänk så många steg dessa små ben tog i sitt liv, och så blev det så fel. Menade bara väl. :cry:
 
Sv: Skadligt för hunden?

Stooor skillnad i att övermotionera en valp än en äldre hund som får röra sig så mycket den vill och orkar.
 
Sv: Skadligt för hunden?

Som Luff skriver så kan man inte jämföra en gammal hund och en valp... På den äldre hunden handlar det om att hålla igång alla funktioner, på den yngre gäller det att grunda väl och bygga upp.

//E
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 150
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 454
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp