Skadestatistik för olika hästraser?

Pazuzu

Trådstartare
Finns det någon statistik (från ex. försäkringsbolagen) gjord över vilka raser som är mest skadedrabbade, och/eller vilka typer av skador som är vanligast för resp. ras?

Det dyker ju återkommande upp diskussioner att islandshästar får bära alldeles för tunga ryttare, och då slog tanken mig om det kan synas i någon slags statistik? Av vad jag har hört från andra så ligger islandshästarna inte alls högt uppe i skadestatistiken, men det skulle vara intressant att få se någon källa på det (och även hur de förhåller sig till andra raser).

Sv: Skadestatistik för olika hästraser?

Islandshästar har länge haft lägre försäkringspremier än t.ex. halvblod, och detta är vad jag vet baserat på försäkringsbolagens statistik över hur stor risken är att de behöver betala ut ersättning på försäkringen.

Islandshästar har högre risk än andra raser att drabbas av spatt och sommareksem, men lägre risk för många andra åkommor.

Min egen personliga erfarenhet (är islandshästägare sedan drygt 10 år tillbaka) är att islandshästar generellt är hållbara, friska hästar, och är det något de drabbas av som leder till konvalescens eller avlivning, så är det i allmänhet spatt.

Sommareksem drabbas de förvisso också av, men det blir ju sällan ett försäkringsärende, utan är "bara" jobbigt för häst och hästägare.

Jo, den jag har också fått uppfattningen att det är så, och därför skulle det vara kul om det fanns "på pränt" så att säga.:)

Det finns flera olika rasgrupper beroende på skadestatistiken hos bolagen.
Hos mitt bolag ligger de engelska fullbloden högst och är därmed dyrast. Billigast är bl.a ardenner, nordsvensk, connemara, fjord, shettis och islandshästar.
Halvbloden är lite billigare än fullbloden men ändå ganska dyra. Araberna och de amerikanska raserna, quarter, pinto och paint t.ex ligger mittemellan. Varje år görs en bedömning av skadestatistiken hos de olika raserna och de kan då flyttas emellan grupperna.

A

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 109
Senast: Luff
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 603
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 585
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈