Skaderisk med hö foderautomater?

tgd

Trådstartare
Automat med påfyllningslucka uppe och tömningslucka nere. När fodringsluckan öppnas/faller ner och hästen har huvudet under, blir det inte väldigt stor skaderisk då? Hur fungerar automater av den här typen? Kan hästarna "göra inbrott" och förstöra dem för att komma åt sin mat?

Sv: Skaderisk med hö foderautomater?

Vi (eller rättare sagt en f.d. hyresgäst) hade "hemmagjorda" sådana där automater i stallet ett tag. Nu kan man säkert göra dem säkrare o stabilare än de hon hade, och jag vet inte hur de som säljs på marknaden är - men dessa tyckte jag inte var något vidare (trots att de var godkända av såväl djurskyddsinspektören och LF). Luckorna öppnades med en j-kla smäll (när de slog i boxväggen under) som gjorde vissa hästar rätt skraja, ibland fastnade höet innanför luckan och dessutom var de inte tillräckligt stabila, så någon häst lyckades buckla till en automat vid ett tillfälle.. Så det var ganska skönt när hon flyttade ut och tog med sig eländet! (Skall tillägga att jag valde bort automaterna till mina egna hästar.)

Men visst - finns det stabila lösningar som fungerar så är det ju en bra avlastning.

Ja, stabila såna fungerande lösningar vore ju behändiga att ha som avlastning! Men det du berättar om dina erfarenheter låter inte allt för trevligt, tyvärr. Det skulle ju vara så behändigt! Min häst är väldigt "inbrottsbenägen" och skulle nog inte tveka med att buckla till rejält.

Hej!

Jag har även sett höautomater som är som en stor krubba som man fyller på kvällen och har ut i gången och på morgonen "vippar" den in i boxen så att säga.
Allså som en vanlig krubba som man kan vippa mellan stallgång och box om du förstår vad jag menar...

Den tycker jag verkar bättre men det går ju bara att ladda med ett mål, men man kan ju lägga kraftfodret i botten!

Tror jag har en länk..

http://www.feed-x.se/

Enda skadan jag har haft med foderautomaterna under sex års tid är när en inhyrd häst slog upp nosryggen och fick sig ett sår, dock inget som krävde veterinärvård. Egentligen hade det inget med automaterna att göra, hon skyggade till för en hand genom att kasta upp huvudet och pang, där var automaten.

Luckorna har inte varit till något problem. Placerade två remsor med mjukt gummimaterial på yttersidan av luckan, så när den öppnas så hör man bara ett klick och sen ett mjukt dunk.

En häst har lyckast göra inbrott i sin, men hon lyckades med ganska mycket... Hon fick tag i ett par höstrån som stack ut från en glipa och med hjälp av dom lyckades hon tömma hela lådan - utan att öppna den.

Enda negativa jag märkt av är att dom som min pappa byggde tål max 1,5kg hö. Mer än så och höet antingen fastnar eller så orkar inte luckan öppnas. Dock så användes dom endast till lunchfodring, så det handlade inte om större mängder hö.

Vet inte i vilket material dom är gjorda i, men dom har inte skadas på något sätt av hästarna. Så här ser dom i alla fall ut.

Tack för dina erfarenheter! Så smart placering av dem också, måste vara svårare för hästarna att förstöra dem! Jag är jätteimponerad av din pappa som gjort dem!!! Smart med gummiremsa på luckorna. Vilken bra underlättande hjälp de måste vara att ha i stallet!! Tack för att du lade med en bild av dem ocskå.

Var så lite så!
Min pappa är verkligen inte fy skam:) Det är han som har ritat och byggt hela stallet, samt kommit på alla finuliga lösningar - det han inte kan, det lär han sig;)

En annan smart sak är att timern går att ställa in precis som man vill ha den, i alla fall den som är kopplade till dessa lådor. Så förut när vi använde dom så öppnades luckorna 12.00 måndag-fredag och 07.00 lördag-söndag. På så sätt kunde man ta en liten sovmorgon på helgen om man ville utan att hästarna skulle bli utan mat:idea:

Har däremot inte använt dom på länge eftersom hästarna går ut direkt på morgonen och får fri tillgång i hagen, men det är skönt att ha dom där utifall att.

Värt att nämna är väl att takhöjden är 2.60m och lådorna sitter på en höjd av ca 2.20m.

Men hur lätt är det att fylla dem när de sitter så högt?

Finns en hemmagjord sådan i stallets sjukhage,där min häst fick stå ex antal veckor i vintras pga hovböld,den sitter relativt lågt,va lätt att fylla på och visst låter det lite när luckan faller ner,men ingen häst som skadat sig på den än så länge i alla fall,tror inte dom står och hänger med huvudet under lådan innan maten kommit ut;) (inte min i alla fall).
ska se om jag hittar bild...jodå här kommer den:laugh:
20067056.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 307
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25