Skådepenning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
A

Ancor

Det står följande i 3 årstest pappren : Ston som tilldelats klass I eller II är berättigad till skådepenning.

Exakt vad är detta?

Jena - Dålig på sånt här.....

Sv: Skådepenning?

I premieringssammanhang är skådepenningen en liten metall-medalj som man får lösa ut (mot ungefär 50 kronor vill jag minnas) för 1-, 2- och 3-åriga ston i klass I och II.

Jag vet inte om det är så mycket att hänga i julgranen, alla ston som klarar sig över 35 poäng (vid 50-poängsskalan) är således berättigade till skådepenning.

Ja, eller en medalj i olika valörer då :) det låter väl finare än "en liten metallbit"... Jag har mina liggande på en ekskänk ihop med andra priser. Ser ganska trevligt ut tycker jag...

JENA ta kontakt med någon i ASVH i Örebro t ex Maria så kan hon fixa en åt dig. De brukar glömmas bort...
Skådepenningarna är rätt fina faktiskt och även om de inte värderas så högt idag så är de roliga att ha.

Fint och fint, min ligger kvar i fickan på jackan jag hade på mig på premieringen... där ligger den bra...

Nej, inget fel i bli glad om men gillar metallbiatar, jag gillar kanske inte min för det var en extremt taskig bedömning (i efterhand har jag fått höra att premieringsförättaren inte var nykter, vilket var ganska uppenbart när jag tänker efter, men DÅ hade jag inte en tanke på det, tyckte bara det var en extremt korkad jäkel, blind, poängen stämde inte med kritiken, (OK poäng, men kritiken var helt otrolig.)... kunde inte i min vildaste fantasi tro att men anlitar premieringsförättare som inte har vett att hålla sig nyktra..)

Senast ändrad av en moderator:

Olinda skrev:
Nej, inget fel i bli glad om men gillar metallbiatar, jag gillar kanske inte min för det var en extremt taskig bedömning (i efterhand har jag fått höra att premieringsförättaren inte var nykter, vilket var ganska uppenbart när jag tänker efter, men DÅ hade jag inte en tanke på det, tyckte bara det var en extremt korkad jäkel, blind, poängen stämde inte med kritiken, (OK poäng, men kritiken var helt otrolig.)... kunde inte i min vildaste fantasi tro att men anlitar premieringsförättare som inte har vett att hålla sig nyktra..)

:devil: Om inte premieringsförättaren var nykter skulle jag kräva pengarna tillbaka.

Helen

Olinda skrev:

OM :confused: det nu är som du säger, att domaren inte skulle vara nykter, så anser jag att du som hästägare har en skyldighet gentemot dig själv, hästen och övriga, framtida utställare att anmäla honom/henne!!!

Det är helt oacceptabelt OM det nu stämmer!!!!

Ta i sådana fall ditt ansvar!!!

Och lilla naiva jag trodde att det var att man kanske fick någon form av rabatt vid betäckning av stoet :o Så konstigt det kan bli när man inte är insatt :D Om det "bara" var en medalj känns det mindre viktigt att försöka få......

Olinda skrev:

Så var det för min 3 åring i torsdags tycker jag. Kritiken stämde inte riktigt överrens med det som stod på pappret jag fick..... Men jag hoppas dock att han var nykter :D Men det var MÅNGA som undrade va tusan han höll på med och att min 3 åring skulle få mkt bättre betalt för sin förmåga. Ja, ja, har ju en superhäst till championatet nästa år, då jäklar :D :banana: :devil:

Jag tror att du tänker på stimulanspaketet som man är berättigad till om man har ett sto som fått diplom på treårstestet. Det innehåller diverse "rabatter" i syfte att de bästa stona skall betäckas redas som treåringar.

Tråkigt att du inte är nöjd, men lycka till i fortsättningen.

Jessie81 skrev:
Jag tror att du tänker på stimulanspaketet som man är berättigad till om man har ett sto som fått diplom på treårstestet. Det innehåller diverse "rabatter" i syfte att de bästa stona skall betäckas redas som treåringar.

Tråkigt att du inte är nöjd, men lycka till i fortsättningen.

Jo, Stimulanspaketet har jag kläm på vad det innebär, men skådepenning hade jag inte den blekaste om vad det betydde.

Jag är supernöjd med hästen, hon skötte sig galant och sen att domarna gav henne låga poäng relativt omotiverat är en annan sak. Framförallt när det bara står positiv "kritik" på pappret. Hade velat haft en förklaring till varför hon inte fick mer poäng....
Men det viktigaste är att hon skötte sig superbra och jag är nöjd med henne.

Men HUR ska jag kunna bevisa det då X antal månader senare? Då tyckte jag att han betedde sig underligt (man underliga människor finns det ju iofs), sen har jag fått höra, att han inte var nykter av andra, det enda jag har att komma med är en "hörsägen" och att att detta tydligen inte är första gången (vilket tydligen ska vara känt i dessa kretsar (det var min första och sista premiering :mad: )), hans beteende stämde faktiskt mycket bra in på en onykter persons.

Senast ändrad av en moderator:

Det viktigaste är iallafall att du är nöjd, och att din häst skötte sig bra.
Jag var och tittade på Karlslund, och jag tyckte överlag att det var dåligt arrangerat, ej övertäckta speglar i ridhuset tex.
Förra året visade jag mitt föl på deras fölvisning på Markebäck, och fick precis som du, kanonkritik och sedan ganska låga poäng. Jag var också superfrustrerad över detta.
Lycka till i fortsättningen.

Jessie81 skrev:
Det viktigaste är iallafall att du är nöjd, och att din häst skötte sig bra.
Jag var och tittade på Karlslund, och jag tyckte överlag att det var dåligt arrangerat, ej övertäckta speglar i ridhuset tex.
Förra året visade jag mitt föl på deras fölvisning på Markebäck, och fick precis som du, kanonkritik och sedan ganska låga poäng. Jag var också superfrustrerad över detta.
Lycka till i fortsättningen.

Håller fullständigt med dig! Speglarna var det första jag tänkte på, har inte bestämt mig än om man ska framföra någon kritik till ASVH i Örebro län. Tyckte även att det var lite väl mkt fjäsk och opreffessionella kommentarer och uttalanden om en del vid ridproven....Men det är min åsikt.

Jag var bara där under förmiddagen, men håller med dig om domarnas kommentarer. Jag brukar vanligtvis åka och titta på visningarna på Strömsholm, och där har jag upplevt att det gått proffsigt till. I Örebro höll de ju inte änns tiderna som de ropade ut i högtalarna. Skall visa min lilla tjej nästa år, men det blir iallafall inte i den föreningens regi.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 258
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka