skadar och skrämmer våra hästar i hagen

M

monline

...Vi är ett antal personer som är inhyrda mad våra hästar i ett stall.Under den gångna veckan har någon/några personer börjat skada och skrämma hästarna i hagen.De går ju ute på bete nu.
Ett sto har vid två tillfällen blivit skuren i låret.Ett annat på ena benet.Ytterligare ett har någon klippt stora tussar ur man och svans på.Stallet ligger väldigt ensligt,och stallägaren är på semester.Vetrinär har givetvis tittat till de skadade hästarna.
Hästarna verkar skärrade och oroliga när man kommer.Vi har kontaktat polisen och en anmälan har gjorts,men mer kan de inte göra.Detta är förstås inte ett dugg roligt.
Vi är alla så oroliga,och är där så ofta vi kan.Ändå händer det sånt här.Någon som vart med om något liknande?Någon som fått stop på det?

Sv: skadar och skrämmer våra hästar i hagen

Jag skulle sitta givakt vid hagen hela nätterna och skrämma skiten ur dem som vågade sig in i hagen.

ja självklart håller vi vakt.Men ibland blir det någon glipa mellan passen,eller någon kan inte ta sitt pass.Och då händer det här.Väldigt obehagligt är det.

Köp en övervakningskamera och rigga upp på lämplig plats.

Hur vågar ni ha hästarna ute? :eek:

Jag hade tagit in mina hästar bums och bara haft dem i en hage som ligger inom synhåll från bebyggelse/trafikerad väg eller annat. Förstår om det inte är så lätt för alla att fixa fram det bara sådär, men ngt måste man ju göra!

i har också tänkt så...men vi vågar ju inte ta in dem heller när vi tänkte efter.För tänk om personen/personerna kommer in i stallet och hästarna är i sina boxar...då har de ju ingenstans att ta vägen.Ute kan de åtminstonde springa därifrån.

Skulle vara ute hela nätterna och satt upp kamror tycker det är hemskt :( och att det finns sånna idioter som ger sig på hästar
>:(

ja självklart håller vi vakt.Men ibland blir det någon glipa mellan passen,eller någon kan inte ta sitt pass.Och då händer det här.Väldigt obehagligt är det.

Väldigt tråkigt, men om det är som du skriver får man allt lov att börja undra om det finns någon som känner er i stallet och vet när glipan är. Jag menar eftersom de verkar bli skador just vid vakanta pass.

om ni vet med all säkerhet vet att det är människor som skadat hästarna (och inte att dom lyckats m något konstigt i hagen själva) så skulle jag inte våga ha min häst kvar på ett sånt bete utan 24-tim full uppsyn:crazy:

ja vi har också funderat på just detta att personen/personerna tycks VETA när det just för tillfället råkar vara tomt på folk där.Vi kan dock inte för våra liv lista ut vem det skulle kunna vara.Ellar VARFÖR heller för den delen.
Det går 6 hästar i hagen.4 "flickor"och 2 "grabbar".Detta tycks bara drabba ston för killarna har fått vara ifred.Det är också konstigt,för det är killarna som är mest sociala,och de bör ha kommit fram först.

Fy vad hemskt! :eek: Hur många ägare är ni? Har alla ston drabbats? Vem äger killarna?

vi är 4 ägare till dessa hästar,men det tycks inte som att det är riktat mot någon speciell ägare.En ägare har en valack och ett sto.Deras sto har drabbats,men som sagt inte valacken.

Vad konstigt det låter. Vad säger polisen? Kan de göra något eller läggs det bara på hög? Finns det ingen annan hage någonstans som ni kan ta hästarna till där det är mer folk i rörelse?

det läggs på hög i stort sätt.Eller de skulle kolla upp om det hänt nåt liknande i närheten,men de tyckte inte at de hade tid att åka förbi och titta till.Och det kan jag på sätt och vis förstå,även om jag skulle föredra att dom gjorde det såklart.De sa också att det är svårt med sånt här och att man i princip måste ta folk på bar gärning för att de ska kunna göra något.
Stället ligger väldigt avsides tyvär.Om vi flyttar hästarna kommer de ännu mer i skymundan än vad de är nu.

uscha vad hemska människor de finns:(
kan ni inte dra fler trådar och sätta på mer ström då iaf? Så dom får en sjuh*vetes stöt när dom försöker gå in? Och knyta loss handtagen o låsa in aggregatet... Det var det enda jag kom på iaf...

ja det får ju bli något sådant.Men det känns ju ändå inte så speciellt tryggt.Trodde väl aldrig jag skulle vara med om något liknande.Man läser ju om det iblan i tidningar och så,men som med allt annat tror man inte att man själv ska drabbas.

Fy fasen va obehagligt. Jag förstår att ni är oroliga. Vi har haft några sådana incidenter ett par mil härifrån. Polisen sa då samma som till er; man måste ta dem på bar gärning. Ingen lätt situation ni har. Låter hemskt, men kan du inte i hemlighet skriva ner när hästarna blivit skurna och försöka luska ut vad de andra i stallet har gjort vid den tidpunkten? Tillslut kanske man ser ett mönster? Det låter ju troligt att det är någon i stallet eller någon ni känner med tanke på att de lyckats skada hästarna då ett vaktpass blivit inställt. Känns visserligen hemskt att göra så mot sina stallkompisar, men vad gör man i det läget.:crazy:

det är så svårt och tro att det skulle vara någon av stallkompisarna som gör detta...måste ju i såfall ha gått på även sin egen häst :eek:
men som du säger,de måste ju vara någon som har koll på allt.
Jag fattar inte hur det annars skulle gå till?Stämningen mellan oss hästägare är än så länge god.Vi är alla oroliga förstås,men vi går inte och sneglar misstänksamt på varandra utan försöker hålla ihop och lösa det här.
Våra funderingar är väl om stallägaren,som ju är bortrest för tillfället,kanske kan tänkas ha någon ovänn som vet att han inte är hemma nu.Fast det förklarar ju inte att han/hon/dom tycks veta när vi inte är där.

Nej det låter ju helt sjukt att man skulle göra så mot sin egen häst, eller ens mot andras oxå iof:(. Finns ingen granne eller så som bor i närheten och på så sätt kan tänkas ha koll och planera attackerna till en tidpunkt då ingen vaktar hästarna?

Är ni helt säkra på att det är folk som gör så mot djuren? jag menar en häst kan lyckas med de mest besynnerliga sakerna som finns själv. Tussar av man och svans kan hagkompisarna fixa bort och skärsår kan komma av en vass gren eller spik som man missat nån stans. Eller av gammal eltråd som ligger nån stans. Även opm det finns knäppisar så är det ju helt klart vanligare att hästar skadar sig själva eller varandra på betet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka