Skadade hästar

fejko

Trådstartare
Är det någon som vet hur det har gått med de hästar som skadades under OS-hoppningen? Jag tycker att det är skandal att så många hästar skadas (på samma sätt dessutom) under en och samma tävling! Ger dessutom dålig publicitet för sporten.

Sv: Skadade hästar

Ja, det är mycket tråkigt att en OS-bana ger efter på det viset. Hur kunde de ens få för sig att underlaget skulle fungera när de hade lagt gräset så sent.

Dessutom verkar de inte vara så benägna att tala om hur det har gått med hästarna. Verkar som de mest vill tysta ner och glömma bort vad som har hänt.

Känns som rena turen att det ändå inte hände fler hästar.

Vad var det som hände? Jag var bortrest under större delen av OS, så jag missade såklart ALLA hästgrenar! *surar*

Tre (?) hästar fick senskador under hoppningen och jag tror att en fick köras ut i transport...

De två hästarna som blev skadade under nationshoppningen fick köras ut med transporten medans hästen som skadades under den ind. finalen kunde gå ut själv för att sedan tas till "sjukhuset".

Jag vet att den franska hästen fick en svår senskada. De trodde skulle ta ca ett år innan den kunde komma tillbaka. Det franske ryttaren var visst otröstlig enligt vad Maria Gretzner sa i kanal 24. Och Erik Nave (vet inte om efternamnet stavas så) strök sin häst. vågade inte riskera benen på en så dålig bana.

Mitra skrev:
Jag vet att den franska hästen fick en svår senskada. De trodde skulle ta ca ett år innan den kunde komma tillbaka. Det franske ryttaren var visst otröstlig enligt vad Maria Gretzner sa i kanal 24. Och Erik Nave (vet inte om efternamnet stavas så) strök sin häst. vågade inte riskera benen på en så dålig bana.

Det tycker jag var BRA gjort av Navet!! :bow: Så borde flera tänka.... :crazy:

trodde navet strök sig då hästen var ofräsch!? för hade hästen varit topp trim och han haft en chans att vinna tror jag inte han hade strykit sig. fast jag var ju inte där så vet inte men tror.

Jag tyckte det såg ut som hästarna "fastnade" i underlaget med broddarna. Inte bara de som skadade sig utan även en del andra men det hände inget med dem. Underlaget kanske var hårt (inte så konstigt med tanke på värmen)? Nån annan som har någon teori?
Det borde inte hända så många hästar om det inte vore för underlaget??

Tycker att Grekerna var för dumma som började så sent med gräsmattan!
Rötterna hade inte satt sig riktigt, så det var ju tråkigt att inte hästarna höll för det!
å Dilemme de Chepe (vet itne hur de stavas), men den fick ju köras ut fårn banan, det var så hämskt, de stod i en tidning att den skulle klarat sig men troligtvis inte tävla något mer alls!
så jädrans tråkigt frö Brounu bruxault(?).
Sen tycker jag att det är väldigt dumt att de lägger ner en massa pengar på en ridsport anläggning som sedan itne kommr att användas mer utav någon! de har lagt ner flera miljoner som kunnat gå till de fattiga, som svälter. jag tycker istället att de borde hafft en ridanläggning som alltid användes under OS.

Banan gjordes val for att bli fotbollsarena har jag hort fran nan, sa det var viktigare att underlaget passade for det an hoppning, synd synd

Håller med om att det verkligen är skandal att man inte ska kunna tävla sin häst utan att riskera senskada pga dåligt underlag. OS av alla tävlingar också!!!! :mad:

När jag tävlade ponny (för ett antal år sedan) var jag på tävling och deras framridning hölls i ridhus. Underlaget där var under all kritik. HELT OTROLIGT DÅLIGT! Det var så mjukt och löst att om man ens försökte galoppera och svänga höll hästen på att halka.

Jag skrittade och travade bara försiktigt där och tog all galopp utomhus vid framhoppningen istället. Men det var verkligen kasst och jag hoppas att de har bättre underlag nuförtiden!!!! :mad:

Hörde av någon som varit hos den svenska landslags veterinären att de konstaterat minst 5 senskador från hoppningen, och gudarna vet hur många som upptäcktes efteråt? Det syns ju inte alltid direkt, om det inte är en stor skada. Total katastrof!

fejko skrev:
Ger dessutom dålig publicitet för sporten.

Jag vill inte lata elak nu, men vi utovar en sport. Och som i alla sporter sa forekommer det skador.
Det ar inte bara hastar som skadades under OS i Athen, gissa hur manga senskador som loparna, hojdhopparna, spjutkastarna, fotbollsspelarna, cyklisterna, mfl, drog pa sej??

Jag tror att om man jamfor med de andra deltagarna i OS, sa haller sej ridsporten inom ett ganska skadefritt omrade.

Visst finns det ett och annat "offer" inom hastvarlden som inte kommer att kunna tavla pa samma niva igen, men det ar nog ganska manga fotbollsspelare som inte kommer att tavla alls igen.

Det ar jattetrakigt att skador forekommer, men vi utovar en sport som har en hog skaderisk, for bade ryttare och hast!

ramonarunds skrev:
Jag vill inte lata elak nu, men vi utovar en sport. Och som i alla sporter sa forekommer det skador.
Det ar inte bara hastar som skadades under OS i Athen, gissa hur manga senskador som loparna, hojdhopparna, spjutkastarna, fotbollsspelarna, cyklisterna, mfl, drog pa sej??

Jag tror att om man jamfor med de andra deltagarna i OS, sa haller sej ridsporten inom ett ganska skadefritt omrade.

Visst finns det ett och annat "offer" inom hastvarlden som inte kommer att kunna tavla pa samma niva igen, men det ar nog ganska manga fotbollsspelare som inte kommer att tavla alls igen.

Det ar jattetrakigt att skador forekommer, men vi utovar en sport som har en hog skaderisk, for bade ryttare och hast!

Förstår vad du menar men jag tycker ändå det var för mycket. Tre nästan identiska fall med blockhalta hästar på banan och i alla fallen senskador. Uppenbarligen var underlaget inte bra och det borde tävlingsledningen ha kollat. Tycker att man kan ställa större krav på en OS-arrangör än hos hemmaklubben.

Vi vet ju alla om att vi utövar en sport, och givetvis skadar sig hästar (och ryttare). Men när hästar skadas p g a bristfälligt underlag under en av de absolut största tävlingar som finns, då är det inte rätt någonstans.

Skulle cyklister cykla på lånade cyklar som hade lösa ekrar skulle det bli ett jävla liv.
Eller, skulle häcklöparna vara tvungna att springa på en bana där det korroderade stora hål i banan skulle vi också få höra ett ramaskri.

Tyvärr händer det ju alltid något med någon häst under stora tävlingar det är mer regel än undantag. Nu var det så i Athen att underlaget var ännu sämre än väntat, dåligt för en OS-arena, men men... I vilket fall så tror jag att många hästar hade rejäla känningar efter sina rundor där inne, även om de inte blev halta av det så känndes det med all säkerhet...
Men som sagt tråigt det som hände, lite hade säkert kunnat förhindrats med kunnigare personal när de anlade banan, men det är inte heller det enklaste att "svänga ihop" ett bra underlag bara sådär, sveriges finaste gräsbanor är som bekant mång år gamla och det ligger mycket jobb bakom dem. Så här i efterhand kan man tycka att de inte skulle varit så "fina" utan lagt en bra grusbana istället.

ramonarunds skrev:

Skillnaden är väl att när man tävlar själv så är man införstådd med riskerna; hästarna har inte direkt något val, utan ansvaret för deras väl och ve ligger i någon annans händer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att skandalerna avlöst varandra inom ridsporten ställs nu frågan om den kommer kunna överleva. Många menar att sporten måste...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 589
Senast: hundtant
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama