Skadad i slidan av kniv??

G

Grisen

Jag har sett ett sto som har blivit skadad i slidan av någonting. Det kan vara så att hon har kliat sig i baken mot ett träd och fått en pinne inkörd i slidan men det troligaste är att det är ngn dumskalle som har varit i farten. För bara en dag efteråt fick jag sms från pålitliga källor som skriver att det går en galning ute där jag bor och skär upp ston i slidan. Vem kan göra nåt sånt??
Men det jag vill höra mig för är om är om någon har fått den tråkiga erfarenheten om sånt här? Vad gör man? Polisanmäler? En skada som man troligtvis tror är en sådan galning men det kan även vara annat som har orsakat det - nej stoet går inte med hingstar eller valacker - bara med ston. Hon står dessutom inne varje natt vilket gör henne till "lovligare" byte för galningar.. Nu är skadan inte så allvarlig, hon har ett jack i slidöppningen som har hållit sig fräscht men börjar tyvärr se lite sämre ut så veterinär kommer att inkallas för kontroll.
Skulle man ha tillkallat veterinär och polis på en gång för att registrera och konstaterat skadan?? Jag vill veta då galningen fortfarande finns där ute - och finns inte den personer så lär det väl dyka upp någon ny.. Någon som har goda råd att ge??

Sv: Skadad i slidan av kniv??

Detta har varit rätt vanligt runt om där jag bor tyvärr, vissa är verkligen sjuka i huvudet:mad: !! Absolut borde man dokumentera skadan och direkt tillkalla polis!! Hoppas du och dina hästar klarar dig!

min gamla ponny blev knivskuren under hakan i höstas riktigt allvarligt (har en tråd om det)

man åker till veterinären (eller tar hem) låter veterinären ta kort (om även veterinären tror att det är en skärskada) och sedan skriver veterinären ner hur skadan är/ser ut, vad som behöver göras, behandling, hur hästen mår och trolig orsak. sedan tar man med sig förättningsunderlaget till polisen och gör en anmälan. tyvärr så är min (och fler runt mig) erfarenhet att polisen ingenting gör.

i både min ponnys fall och i dom andra fall som inträffat här med omnejd har utredningen lagts ner innan förundersökning inletts (dvs. när man lämnar stationen *suck*). men enligt min veterinär så är en lagändring på gång.

Senast ändrad av en moderator:

Det SMS som du åsyftar på hade tyvärr inte den sannigshalt som påstods, jo just det stoet hade skador i underlivet men enligt veterinär så kunde man ej påstå att skadorna kom från våld. Här ropade man nog varg lite för tidigt, det dök senare upp ett nytt påstående om att ett annat sto i samma område hade fått skador tillfogade på samma sätt under samma period.
Med ett samtal till den ägaren kunde man konstatera att den hästen INTE hade fått sina skador på det sätt som påstods, och att skadorna ej var allvarliga och satt ej i området som påstods. Det var också så att dessa skador hade uppstått långt innan detta SMS, och var vid för aktuellt tillfälle redan läkta sen åtskilliga veckor tillbaka.

Mitt råd är att inte hetsa upp sig förrän man med säkerhet har orsak till det, och i detta fall torde det väl vara ägaren som får ta beslutet.
Jag uppfattar det som att du inte är ägare av hästen.

"Roligt" att det var bild på både häst, ägare och stall (med tillhörande skylt) i Vallentuna steget... Urinröret var visst skadat?

I samma tidning stod det att posten blev rånad i söndags (då det i själva verket var på lördagen :rofl: ) Vart är världen påväg när journalister inte bedriver journalistik? ;)

För 11 år sedan fick min häst ett väldigt konstigt stick-sår på sidan av bringan (mot benet).
Vetrinären ueslötinte att en kniv kunde ha orsakat det, då såret var så rent och hade så "fina" sårkanter.
Men troligtvis var det en pinne!

Det hände inget med anmälan och personligen tror jag inte att det var någon sjuk "knivman" utan att han helt enkelt stuckit sig på något, hästar har förmågan att skada sig på de mest underliga stället och på de mest otroliga sakerna!

Självklart hade vi extra koll i hagarna mm, men det hände inget mer, så jag tror att man ska söka efter mer "naturliga" orsaker också....

Jag har varit med om att en häst fått liknande skada genom att bli sparkad av en annan häst. Det var två ston som slog bakut mot varandra varav den ena fick ett rejält "skärsår" vid slidöppningen och blödde ordentligt. Det såg ut som att någon hade skurit upp henne med kniv.
Vad jag undrar är hur någon kan komma åt att skära en häst bak utan att bli sparkad? Kan det inte ofta vara hästarna själva som ställer till skadorna?

Tror precis som du tuss!

Hästar är otroliga på att skada sig så underliga ställen/sätt!

Tuss
Jag tror också på det du säjer. Hästar är väldigt duktiga på att skada sig på konstiga ställen.

I dag ex. så hade killarna busat i hagen och den ena hästens täcke var trasigt på hela baken.. inga skador vart det som tur va denna gång.

Senast ändrad av en moderator:

Det ni skriver om att sms:et inte var korrekt var inte det jag ville kontrollera. Man kan få varningar om vad som helst via mail eller sms och ibland är det sant och ibland inte, men det här stoet (som inte är mitt) har ett fint sår från slidan in i sig. Det är inte allvarligt men det är ett skärsår. Jag skrev även att det KAN vara från en pinne eller liknande ELLER från en galning. Då sms:en haglade in denna dag till mig så antog jag att det var galningen. Men det var inte det jag undrade över. Utan hur man ska bete sig vid en sån här skada.. Jag har inte hetsat upp mig alls över denna skada och ägaren är mer orolig för att det sitter på ett sånt dumt ställe. Hästen kan nämligen inte sluta tätt om sina slidväggar (de yttre) nu och är lite svullen och det är väl det som är problemet. .
Och jag tackar för de svar jag har fått. Om ni har läst min första tråd så har jag varken skrivit in orten det hände eller vilken häst det var - för det var inte det som var viktigt. Utan VAD ska man göra vid misstanke om våld mot häst??? Och jag tackar Hillevie som svarade med ett mycket bra svar - kontakta veterinär, fotografera och ta med underlaget till polisen. Det är väl det enda man kan göra.... Tack igen..

det va så lite så ;)

vad nog glömts bort är att "pinnar" ger inte jämna fina sårkanter. därimot kan ju tex. glas och plåt/järn göra det (och det vill man ju inte ha i sin hage )

Ville bara säga att pinne kan visst ge jämna sårkanter!
Ex. om ett träd går av/blåser ner, kan flisor som är kvar vara nästan som spjut, helt släta och spetsiga.
Och det borde ge jämna sårkanter!
Även gamla nefallna träd, kan ga släta pinnar/grenar!

Vi hade ett sånt träd i vår hage efter stormen och fick snabbt hugga bort detta "spjut"! Så inte hästarna skulle skada sig!

Ja en gren från ett träd kan orsaka snitt av mycket jämn karaktär, vi hade en vallack i hagen som fick ett sådant efter sidan. Såg ut som någon dragit en kniv då kanterna var mer snittlika, men det visade sig vara ett ungträd som någon släpat in till hästarna där en gren var bokstavligen sylvass och orsakat dessa skador.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar