Sv: Skadad fiskmås
Hej allihopa.
Till de som hoppades på att måsen skulle överleva, är jag jätteledsen att säga att vingen var av i hand
leden och att det var ett öppet sår alltså risk för infektioner, den avlivades med spruta eftersom den antagligen aldrig mer skulle kunna flyga mer ifall den ens mot alla odds överlevde.
Sen till er andra
Jag funderade på att nacka den på plats, men ville helt säkert veta att den inte gick att rädda. Det har
jag ingen expertis på.
Det var aldrig en fråga om att jag skulle ta hand om måsen själv, och som tydligt framgår i mitt andra inlägg var att jag skulle ta den till fågelcentralen tidigast möjligt.
Sen får man bara ETT liv, och alla djur VILL överleva. De kämpar för sina liv precis som de flesta av oss. Jag tycker det är en fruktansvärt att när man har kompetens att rädda ett djur inte gör det.
Och det här med att låt den starke överleva; hoppas ni tycker det gäller på människor också då, handikappade och folk som inte klarar av att försörja sig får avlivas eller ingen hjälp. Jag tycker det är synd att vi har satt oss utanför evulotionen på ett vis, men börjar man gå in på det så börjar man ju att låta som käre Adolf...
Den här måsen hade antagligen blivit påkörd av en bil, det var alltså inte något genetiskt fel på den. Den hade antagligen ungar som en stackars partner nu får slita med att få att överleva.
Sen vill jag även säga att djur som är (utrotnings)hotade är det för att de inte lyckats anpassa sig till våran framfart, de är inte de starkaste och mest lämpade och passar därför inte i erat resonemang de heller. Tänker man som er finns det ingen anledning till att bevara dessa heller.
Jag har en rätt hård syn på människors värde tillskillnad från min syn på djur, så jag kan till viss del förstå hur ni tänker. Men jag tycker som sagt inte det är rätt.
De fanns flera trutar och fiskmåsar, något som jag tyckte såg ut som ankungar, kråkor och två svanar på centret. Jag önskar dem all lycka till i sin rehabilitering! Jag lämnade bidrag i pengar (och tänker fortstta med det via postgiro, det kan de av er som vill också göra
) för att hjälpa de underbara människor som ideellt bedrev den här verksamheten!