M
Miss Philodina
Sv: Skadad av att föda.
Ber om ursäkt för om min fundering kunde tolkas som osakliga antaganden om enskilda individers sexliv och med det en ev. skuldbeläggning. Men så var det verkligen inte menat! Därför skrev jag en av orsakerna, men mitt inlägg ska läsas som en mycket öppen fundering över just detta mycket smärtsamma fenomen. Sorry...
Det är säkerligen en olycklig kombiantion av det mesta ni har tagit upp, såsom större barn, sjabblig användning av sugklocka, otillräcklig kunskap bland barnmorskor etc...vad jag tyckte var bekymmersamt var ju just att det hade ökat så mycket...
Du kanske ska tänka på vad du skriver... För som du formulerade det nu så blev så att alla som har fått bristningar i analen har haft analsex och så är det faktiskt inte... Eftersom jag själv har drabbats av bristningar, men inte haft analsex... Däremot är nog Gnist fundering närmare saningen, min klump vägde lite drygt 4700 gram och det är kanske inte så konstigt att man brister då...
Sen finns det även en hel del okunskap bland BM hur man kan undvika bristningar, och även en hel del arbetsmiljö frågor, ställningar som fungerar väldigt bra att föda i, blir besvärliga för BM att arbeta i.
Ber om ursäkt för om min fundering kunde tolkas som osakliga antaganden om enskilda individers sexliv och med det en ev. skuldbeläggning. Men så var det verkligen inte menat! Därför skrev jag en av orsakerna, men mitt inlägg ska läsas som en mycket öppen fundering över just detta mycket smärtsamma fenomen. Sorry...
Det är säkerligen en olycklig kombiantion av det mesta ni har tagit upp, såsom större barn, sjabblig användning av sugklocka, otillräcklig kunskap bland barnmorskor etc...vad jag tyckte var bekymmersamt var ju just att det hade ökat så mycket...