Skada på personbil, försäkring?

Sv: Skada på personbil, försäkring?

:rofl::rofl:
Ha ha!
Ursäkta att jag skrattar men...hallå?! Trodde han att hästen skulle galoperat efter bilen??
Jag kan se framför mig hur han backar sin bil i ilfart sicksackande över vägen medans han jagas av en folkilsken (jag menar BILilsken) häst!!:rofl::rofl:

Hoppas iallafall allt löser sig till det bästa, för er alltså!!

polisanmäl.... tror du kommer längre så.

hur mår din dotter?

Till saken...vem är ansvarig och vilken försäkring använder man?:confused:

Mannen i bilen berättar i stort sett samma historia till mina föräldrar.

Bilens forsakring da foraren ar skyldig att framfora sitt fordon sa att det inte skrammer hastar...

Dessutom smitning och VARDSLOSHET I TRAFIK!

/KT

Senast ändrad:

Jag tro det är bilföraren som blir ansvarig, men vet inte säkert

Fan vad jag blir förbannad när jag läser detta!!

För det första är det ju bilförarens fel att hästen blev rädd, han gasade upp bilen i varv & det är klart som fan hästen blir stressad, att sedan ryttaren ramlade av på bilen(vilken otrolig tur att hon klarade sig!) är ju än mer allvarligt, både häst & ryttare hade kunnat bli överkörda eftersom föraren uppenbarligen inte hade ngn som helst koll på sina fötter på pedalerna.
& att lämna tjejen i skogen ÄR SMITNING!
Det är mkt allvarligt & den som blir dömd för sånt får det hett om öronen.

Det låter som om bilens ägare säkert är ute på hal is då denna är så envis med att tala om utgifter, om denna betalt sina bilföräkringar så ska det täcka alla skador, med en liten självrisk.(Liten med tanke på vad jag anser en allvarlig förseelse).
Jag ger mej fan på att föraren var berusad, det är i dessa lägen föräkringar ej gäller & de vet nog de flesta.Så fort ngt händer, alla bilincidenter ska polis tillkallas så att bilförarna får blåsa, mkt viktigt!

att han var berusad är väl att ta i å spekulera lite väl hej å hå....

Som andra redan skrivit: polisanmäl oxå! Mycket viktigt!
Föraren verkar ha uppträtt både vårdslöst o smitit från platsen. De var ju ett par, en av dem hade kunnat stanna kvar med din dotter om det saknades mobiltelefon o den andre behövde åka efter hjälp, man lämnar inte en skadad flicka ensam om det är möjligt att handla annorlunda!

Jag har tidigare bara varit med om när min häst bucklade till stallägarens parkerade bil på stallplanen. Min häst fick spel innan jag hunnit sitta upp, gick omkull o landade på bilen som fick sej en rejäl buckla. Där har jag för mej att mitt försäkringsbolag kontaktade hennes och de gjorde upp vem som skulle betala vad, jag fick stå för självrisken iaf. Men det var ju ett enkelt fall jämfört med detta, inga person/hästskador och bilen var parkerad.

Föraren har alltid strikt ansvar för olyckor med häst.

Jag har hört att bilägaren alltid är ansvarig vid olyckor med hästar eftersom hästen i det fallet räknas som vilt.

Nej, hästen räknas inte som vilt.

Om hästen blir skrämd i samband med att man rider i trafik och det blir skada på ryttaren, eller hästen (gäller även kläder) så kan ryttaren kräva skadestånd.
I trafikskadelagen står:
Personskada i följd av trafik med motordrivet fordon ersätts alltid och helt oberoende av om det förekommit vållande från förarens sida eller inte. I motsvarande mån gäller rätten till ersättning vid sakskada på sådan egendom som inte är motordrivet fordon i trafik eller befordras med det – d.v.s. t.ex. ersätts en häst som blir påkörd av ett motorfordon genom trafikförsäkringen. Då utgår liksom vid personskada ersättning ur fordonets försäkring oberoende av vållande på bilistens sida.

Men det görs även en bedömning om jämkning kan bli aktuellt, dvs om ryttaren anses medvållande pga av klantigt betende.
Så visst kan bilisten hävda att ryttaren varit oaktsam i detta fallet om hon gett sig ut i trafiken med en "icke trafiksäker häst".

Att däremot ge sig ifrån platsen, så som många nämnt, ger naturligtvs inte föraren något plus.

Ja sure; "RÅKADE bara komma åt gaspedalen"?!! F-n vad många idiotiska, elaka, arsliga människor det finns! Här i vår by har vi några stående karaktärer; brevbäraren som bara "RÅKAR" gasa lite extra & bara "RÅKAR" dänga igen brevlådorna JUST som jag passerar med min häst... Knastanten som bara "RÅKAR" tappa sin hysteriskt skällande pudelliknande hund JUST som jag passerar med min häst... Plus alla olvon som, trots mitt gestikulerande, vägrar sakta ned med sina bilar trots att vi möts på en smal, smal grusväg & jag sitter på en nervig unghäst som snurrar runt, runt... /Ni har all rätt på er sida - bilföraren ingen alls! Snarare är det denne som skall ersätta er - smitning är en idé, detta med att hindra er att kolla flickans plus hästens hälsa en annan - kan bara inte komma på korrekt benämning på brottet just nu.
Stå på er!

Jo häst klassa sokm vilt dock inte med ryttare men om den rymmer från hage eller liknande så går den som vilt. Men i detta fallet var det ju inte så :P

Tror att det är typ grov oaktsamhet och det är mer eller mindre stenkört för dem att få igenom det.

Det gör dom. Det är bilistens fel. Om jag kommer åkande på min väg här där jag bor, där det vistas mycket hästar, och en häst verkar bli nervös så stannar jag bilen! Stänger av den om det behövs. Det tragiska är att många tänker "jaha, häst på väg=trafiksäker häst". Detta även om man leder hästen. En del måste ju gå på väg för att ta sig till och från hage, sommarbete el vad det nu må vara.

Jag tror inte att du behöver vara orolig gällande försäkring. Det faktum att dom smet och lämnade en skadad människa (dom vet ju inte HUR skadad heller) samt en häst är ju anmärkningsvärt som jag skrivit tidigare och fler med mig. Jag skulle vilja höra vad polis sagt om den saken? Ryttaren kunde ju ha slagit huvudet, blivit chockad, hjärnskakning eller vad som helst. Man tar väl ALLTID hand om ev skadade? O gör bedömning om man bör kalla på hjälp? Sunt förnuft känns det som.

Det är nästan så jag illvilligt hoppas att bilen var oförsäkrad och att dom får betala ur egen ficka. :mad:

"lånar knapp"

Bilföraren är inte alltid ansvarig, om hästen inte är trafiksäker då är det ryttarens ansvar. Hästen tyckte ju inte om cyklar och började "dansa" när denna kom. Även var ju hästen istadig innan bilen dök upp. Så det kan bli knivig att reda ut vems ansvar.

Dock är man skyldig att stanna kvar och hjälpa vid olyckor.

Vart tog cyklisten vägen?

Fast man måste i princip visa att ryttaren är grovt oaktsam som tar ut en mycket trafikfarlig häst i trafiken för att det inte ska gälla. Hästar får bli rädda. Sen är lagen skriven med tanke på att hästarna fanns där först. Tror knappast att bilägaren kan få ut något av hästägaren/ryttaren.

Finns ett utförligt svar på ett försäkringsbolags hemsida. Kan sammanfattas att bilens trafikförsäkring gäller då bilisten är skyldig att teckna trafikförsäkring. Därför antas parterna använda den istället för att gå till domstol. Bilisten har ett strikt ansvar för de skador denne åsamkar ryttaren samt dennes häst. Ersättningen kan dock jämkas under vissa förutsättningar som att ryttaren själv uppsåtligen eller av grov oaktsamhet medverkat till skadan. Skador på egen bil är det upp till var och en att ha en vagnskadeförsäkring för, men även det kan jämkas om ryttaren varit grovt oaktsam. Läs mer på
http://www.agria.se/agria/qajuristen.nsf/ToppTio1/05?OpenDocument.

Vi vill ju åka dit å se efter vilka skador Johanna fått,och om även hästen är skadad, men de har ställt sin bil framför våran bil, så vi kommer inte ut. Förklarar att vi vill åka till Johanna, men de pratar bara på om sin bils skador å vad vi ska betala.

Fy fan vad jag blir förbannad!!!:devil::devil: Vadå kräva ryttaren på pengar när man skrämt dennes häst o dessutom ens tänka tanken på att lämna en skadad människa i ett dike för att åka o skälla på dennes föräldrar!!:devil::devil:

Polisanmäl skitstöveln till bilförare!!! Skit samma om hästen dansat o bla bla, sådär gör man fanimej bara inte!!!:devil:

Ursäkta mitt raseriutbrott men sånt här tål jag bara inte!!!

Jag ansluter mig till dem som anser att bilisten bör polisanmälas, och det bör göras omgående, om det inte redan är gjort. Anmälan bör avse såväl "obehörigt avvikande från trafikolyckplats" (smitningen) som "egenmäktigt förfarande" (parkeringen).

"lånar knapp"

Bilföraren är inte alltid ansvarig, om hästen inte är trafiksäker då är det ryttarens ansvar. Hästen tyckte ju inte om cyklar och började "dansa" när denna kom. Även var ju hästen istadig innan bilen dök upp. Så det kan bli knivig att reda ut vems ansvar.

Dock är man skyldig att stanna kvar och hjälpa vid olyckor.

Vart tog cyklisten vägen?

Men Baccus är trafiksäker. Det är bara cyklar som är lite läskiga å det hade fixat sig om inte han i bilen hade stannat 1 m ifrån min häst och gasat så bilen varvade. Baccus bryr sig ju inte ens om traktorer eller bussar. Vi hade bara en jävla otur att cykeln kom samtidigt som bilen. Hade inte vart några problem om dom inte kommit samtidigt.
Det där med han han började dansa runt. Det var de som gubben sa.. Han vände runt högst ett varv. Borde väl jag själv veta. Gubben säger ju bara så för att han ska komma undan.

Han på cykeln fortsatte att cykla.. Det var en liten kille runt 7 år och han fattade inte bättre.

Stå på dej!
Har ni gjort någon polisanmälan än? Om inte, så gör det snarast!

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Träning Hej! Hoppas denna tråd ligger rätt, för vill gärna ha svar. Min dotter är ute å rider på en skogsväg. En bil kommer bakifrån, å...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve