Skada på personbil, försäkring?

B

BackorsExplosive

Hej!

Hoppas denna tråd ligger i rätt forum nu.

Var ute och red på en skogsväg. Min häst stannade och vägrade gå framåt. Hör en bil komma bakom mig och går då intill vägkanten. Samtidigt kommer en cyklist framifrån och cyklar är ingen favorit hos min häst. Han börjar då "dansa" runt och bilen bakom kommer närmare. När bilen är ca 1 meter från oss tvärnitar bilen och strax efter råkar föraren tydligen komma åt gasen så bilen varvar upp och hästen blir ännu mer nervös.

Jag ramlar av, landar på bilen och mitt knä gör sönder bilens framlykta. Blir en repa på framskärmen, vet ej om det är jag eller hästen som gjorde det.

Till saken...vem är ansvarig och vilken försäkring använder man?:confused:

Mannen i bilen berättar i stort sett samma historia till mina föräldrar.

Sv: Skada på personbil, försäkring?

Ring försäkringsbolaget och fråga. Det var ett knivigt fall. I vanliga fall är bilföraren ansvarig om man inte kan påvisa att ryttaren varit oaktsam, men i ditt fall vet jag inte hur försäkringsbolagen resonerar.

Nu kommer jag som föräldrer in å skriver lite.

Blev lite arg på detta par som kom med sin skadade bil. Jag och min man var ute i trädgården då de dyker upp å frågar om vi är Johannas föräldrar. Berättar då om olyckan och deras skadade bil. Säger även att Johanna sitter i diket, har ont i knäet å är ledsen.

Vi vill ju åka dit å se efter vilka skador Johanna fått,och om även hästen är skadad, men de har ställt sin bil framför våran bil, så vi kommer inte ut. Förklarar att vi vill åka till Johanna, men de pratar bara på om sin bils skador å vad vi ska betala.

Då bryr man sig tydligen bara om ting å inte människor.....eller?

Vet inget om hur försäkringarna fungerar.
Men paret i bilen borde ju först och främst sett till att er dotter mådde bra, samt hästen, och att dom båda kunde klara sig hem innan paret lämnade platsen. Skadorna är ju inte allt lika vesäntliga för stunden, dom kan man ju ta itu med senare!

Vissa människor alltså! :mad:

Idioter alltså!:mad:
Beter man sig så?! Att inte släppa iväg föräldrarna till sin dotter....hur tänker folk??
Jag hoppas verkligen att ansvaret ligger på dem och inte ryttaren...de kunde stannat tidigare och hur i h*e kan man komma åt gasen?!

Hoppas allt är bra med dig och hästen och hoppas hästen nu inte blivit rädd för bilar...

:eek: Det är pga föraren som ryttaren ramlade av, oavsett om det inte var meningen. Jag skulle till o börja med kalla det för smitning!
Sen är det, har jag fått lära mig iaf, ALLTID bilistens fel. Finns säkert små kryphål och regler som bekräftar undantaget. MEN det jag blir mest upprörd över är hur man kan LÄMNA en flicka i ett dike som är skadad??? Och hästen då? Fick hon sitta i ett dike med skadat knä och en häst i handen vid en väg? Det är väl att utmana ödet lite väl? Om det nu var så att hästen var kvar där. Men gud jag blir jättearg! Kontakta även polis tycker jag. Såhär står det på Agrias sida iaf:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1948

Jag har hört att bilägaren alltid är ansvarig vid olyckor med hästar eftersom hästen i det fallet räknas som vilt.

fy f*n .... skulle ta några ramsor till men jag hoppar över det.
hoppas verkligen att bilföraren åker dit så det skvätter om det :devil:
hoppas att er dotter inte blev alltför mörbultad

Nämen fy vilka okänsliga människor. :devil:Det låter hemskt. Klart människor och djur går före en bil. Man upphör nog aldrig att förvånas.

Bilisten är ALLTID ansvarig. Du är INTE betalningsskyldig.

Idioter alltså!:mad:
Beter man sig så?! Att inte släppa iväg föräldrarna till sin dotter....hur tänker folk??
Jag hoppas verkligen att ansvaret ligger på dem och inte ryttaren...de kunde stannat tidigare och hur i h*e kan man komma åt gasen?!

Hoppas allt är bra med dig och hästen och hoppas hästen nu inte blivit rädd för bilar...

Det är det som är grejen... Folk tänker inte..
Förstår inte heller hur han kunde komma åt gasen.. Nja.. Jag tror inte Baccus är rädd för bilar nu efter detta... Han är väldigt stark i psyket och det krävs mkt för att ngt ska skrämma han såpass mkt!

:eek: Det är pga föraren som ryttaren ramlade av, oavsett om det inte var meningen. Jag skulle till o börja med kalla det för smitning!
Sen är det, har jag fått lära mig iaf, ALLTID bilistens fel. Finns säkert små kryphål och regler som bekräftar undantaget. MEN det jag blir mest upprörd över är hur man kan LÄMNA en flicka i ett dike som är skadad??? Och hästen då? Fick hon sitta i ett dike med skadat knä och en häst i handen vid en väg? Det är väl att utmana ödet lite väl? Om det nu var så att hästen var kvar där. Men gud jag blir jättearg! Kontakta även polis tycker jag. Såhär står det på Agrias sida iaf:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1948

Jo smitning är det ju verkligen...
Andledningen till att dom lämnade mig var för att dom bara tänkte på deras j*vla bil å pengar. Å ja Baccus han var kvar... det fanns gräs i diket förstår du... Tack för svar.. =)

HUr kan man vara så jävla klantig att man "råkar komma åt gaspedalen"? Och sen bara sticka och lämna dig i diket, det fattar jag inte heller. Dessutom lät det ju som att det blev allvarligare skador för dig än för dom, jag menar en framlykta är ju skitbillig och lätt att byta. Nää det borde vara skottpengar på sådana känslolösa, kalla människor.

Tyvärr fattar inte folk att hästar är hästar.
De flesta vet inte heller att de ALLTID är de som är skyldiga om det händer något, såvida man som ryttare/hästägare agerat grovt oaktsamt.

Vet en häst som hoppade in i en parkerad bil (utan förare i), även denna gång blev det bilistens egen försäkring som fick täcka skadorna (bilisten stod för självrisken.)
Just det fallet tycker jag var lite magstarkt, men i ert fall är det ju solklart!

Tror att det är nått så käckt som att bilen räknas som felparkerad om en häst kommer åt den och då inte ryttaren varit oaktsam. Rätta mig gärna om jag har fel.

Detta är ett solklart fall av smitning, gör en polisanmälan. Dessutom bär bilägaren (chauffören) ansvaret för olyckan o ni kan omöjligt bli betalningsskylldiga.

Gör en polisanmälan på det hela.
Bilföraren är ansvarig.
Det som gäller försäkringar är att för skador på häst och ryttare så går bilens trafikförsäkring in. Andra skador t ex på bilen så om bilägaren har bilförsäkring eller vagnskadeförsäkring så blir den som evenetuellt tar det. Saknas sådan försäkring så blir bilägaren. Aldrig en ryttare som faller av sin häst.
Där emot så kan eventuellt bilföraren bli skadestånds skylldig till ryttare och hästägare.

Jag är helt säker på detta då jag faktiskt fått en häst påkörd av en bil. Kostade inte mig en krona däremot bilförare och ägare (bilen var ut lånad vid tillfället) en hel del. Även i detta fallet så började bilägaren med att begära ersättning för skadorna på bilen. Så tack vare detta fick jag alla uppgifter som behövdes för att göra anmälan. De flesta bilförare är inte medvetna om att det är deras ansvar.

Nu kommer jag som föräldrer in å skriver lite.

Blev lite arg på detta par som kom med sin skadade bil. Jag och min man var ute i trädgården då de dyker upp å frågar om vi är Johannas föräldrar. Berättar då om olyckan och deras skadade bil. Säger även att Johanna sitter i diket, har ont i knäet å är ledsen.

Vi vill ju åka dit å se efter vilka skador Johanna fått,och om även hästen är skadad, men de har ställt sin bil framför våran bil, så vi kommer inte ut. Förklarar att vi vill åka till Johanna, men de pratar bara på om sin bils skador å vad vi ska betala.

Då bryr man sig tydligen bara om ting å inte människor.....eller?

drog de ifrån er dotter?
isf SMITNING!!! = mycket allvarligt!

edit: sorry, läste hela tråden sen å såg att någon redan skrivit samma sak.....

Hej!

Ville bara berätta vad som hänt sen i fredags. Det är jag som är föräldrer till Johanna.

Idag kom paret, för att de ville ha uppgifter från oss om vilket försäkringsbolag vi hade osv. Vi tog även deras uppgifter.

Han pratade på om sin bils skador igen, så jag blev lite irreterad och sa ifrån ordentligt hur man kan lämna någon i diket, varför de inte tillåt oss att åka för att se efter våran dotter efter olyckan. Inte frågade de heller hur Johanna mådde när de kom.

Nu menade även föraren på att hästen "dansat" runt sju meter till deras bil. Så säger han även att han kunde ju i och för sig backat sin bil, men då hade säkert hästen börjat galoppera efter bilen. Han har inte gjort något fel anser han.

Har nu pratat med försäkringsbolaget (ett ombud) och gjort en anmälan. Så nu är det upp till försäkringsbolagen att avgöra vad som händer.

/Helén

Hoppas försäkringsbolaget dömer bilföraren som skyldig!
Håller tummarna! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Träning Hej! Hoppas denna tråd ligger rätt, för vill gärna ha svar. Min dotter är ute å rider på en skogsväg. En bil kommer bakifrån, å...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix