Fritidsryttare
Trådstartare
En av hästarna hemma har en skada på senfästet till djupa böjsenan i ena frambenet, troligtvis har hon gjort något i hagen då det uppkom över en natt. Vi var nere i Skåne och både ultraljudade och röntgade, och senor och leder ser i övrigt OK ut, men på röntgen kunde man se att senfästet är skadat på något vis. Exakt HUR och VAD som är skadat kunde jag inte få ett svar på, då det hade krävts skiktröntgen (tror jag det är?), nere i Hbg för att se tydligare. Jag fick rådet att som första åtgärd sko hästen med ringsko och se om hon blev bättre, och därefter nytt ÅB 4 veckor senare för att stämma av. Hon skoddes med ringsko och rör sig nu som innan skadan, dvs ohalt så vitt jag kan se.
Ungefär samtidigt som vi kom hem från Skåne så konstaterades hästen dräktig, vilket gjorde att jag avbokade ÅB tills vidare då jag inte vill köra henne 3 timmar enkel resa på en väg med nästan uteslutande tung trafik och folk som kör som idioter när hon är nydräktig och inte är speciellt van att åka transport. Hon ska skos om med ringsko ytterligare en period och sen är tanken att hon ska kollas av en annan veterinär framöver.
Prognosen vid första besöket lät halvskeptisk till om hon skulle fungera fullt ut som tävlingshäst inom hoppning, men jag är nyfiken på om det är andra som har erfarenhet av samma skada och hur det i så fall har utvecklat sig, har inte hittat så mycket info när jag googlat.
Ungefär samtidigt som vi kom hem från Skåne så konstaterades hästen dräktig, vilket gjorde att jag avbokade ÅB tills vidare då jag inte vill köra henne 3 timmar enkel resa på en väg med nästan uteslutande tung trafik och folk som kör som idioter när hon är nydräktig och inte är speciellt van att åka transport. Hon ska skos om med ringsko ytterligare en period och sen är tanken att hon ska kollas av en annan veterinär framöver.
Prognosen vid första besöket lät halvskeptisk till om hon skulle fungera fullt ut som tävlingshäst inom hoppning, men jag är nyfiken på om det är andra som har erfarenhet av samma skada och hur det i så fall har utvecklat sig, har inte hittat så mycket info när jag googlat.