Skada i senfästet

Fritidsryttare

Trådstartare
En av hästarna hemma har en skada på senfästet till djupa böjsenan i ena frambenet, troligtvis har hon gjort något i hagen då det uppkom över en natt. Vi var nere i Skåne och både ultraljudade och röntgade, och senor och leder ser i övrigt OK ut, men på röntgen kunde man se att senfästet är skadat på något vis. Exakt HUR och VAD som är skadat kunde jag inte få ett svar på, då det hade krävts skiktröntgen (tror jag det är?), nere i Hbg för att se tydligare. Jag fick rådet att som första åtgärd sko hästen med ringsko och se om hon blev bättre, och därefter nytt ÅB 4 veckor senare för att stämma av. Hon skoddes med ringsko och rör sig nu som innan skadan, dvs ohalt så vitt jag kan se.

Ungefär samtidigt som vi kom hem från Skåne så konstaterades hästen dräktig, vilket gjorde att jag avbokade ÅB tills vidare då jag inte vill köra henne 3 timmar enkel resa på en väg med nästan uteslutande tung trafik och folk som kör som idioter när hon är nydräktig och inte är speciellt van att åka transport. Hon ska skos om med ringsko ytterligare en period och sen är tanken att hon ska kollas av en annan veterinär framöver.

Prognosen vid första besöket lät halvskeptisk till om hon skulle fungera fullt ut som tävlingshäst inom hoppning, men jag är nyfiken på om det är andra som har erfarenhet av samma skada och hur det i så fall har utvecklat sig, har inte hittat så mycket info när jag googlat.

Varit med om en häst som haft liknande skada.
Fick det i samband med rus i hagen och i samma veva trampade sönder sig själv =operation i leden.

Hästen blev pga trampskadan stående i box i ca 6 månader och sedan 4 månader i hage för att sedan skritta 3 för hand och uppsuttet.

När allt detta varit gjort så hade senan läkt så pass att veterinär tyckte att de fanns goda prognoser att hästs skulle hålla för träning och tävling och trodde mer att trampskadan i leden skulle sätta stop innan senan gjorde. Senast jag hörde från den hästen så var den igångsatt och riden fullt ut i 1 år utan större problem, så detta fallet gick det ju bra.

Men om din häst ändå ska ha bebis så är det ju värt att låta stoet vila ända fram till avvänjning och göra en vidare undersökning då (givetvis kanske kolla någon gång emellan så det inte går helt utför) Kan ju vara så att tiden läker henne:)

Varit med om en häst som haft liknande skada.
Fick det i samband med rus i hagen och i samma veva trampade sönder sig själv =operation i leden.

Hästen blev pga trampskadan stående i box i ca 6 månader och sedan 4 månader i hage för att sedan skritta 3 för hand och uppsuttet.

När allt detta varit gjort så hade senan läkt så pass att veterinär tyckte att de fanns goda prognoser att hästs skulle hålla för träning och tävling och trodde mer att trampskadan i leden skulle sätta stop innan senan gjorde. Senast jag hörde från den hästen så var den igångsatt och riden fullt ut i 1 år utan större problem, så detta fallet gick det ju bra.

Men om din häst ändå ska ha bebis så är det ju värt att låta stoet vila ända fram till avvänjning och göra en vidare undersökning då (givetvis kanske kolla någon gång emellan så det inte går helt utför) Kan ju vara så att tiden läker henne:)

Tack för svar! Ja, tanken är att hon ska vila hela mammaledigheten ut, för att därefter göra ett nytt veterinärbesök och kolla så att allt ser OK ut. Veterinären tyckte att hon kunde gå ut på betet direkt med ringskon på, antar att han inte hade sagt så om det var risk att förvärra något. Vi röntgade och UL:ade hela nedre benet och det ser som sagt OK ut, förutom senfästet då där man kan se en förändring.:(

Skönt att höra att det gick bra i ditt fall; jag hoppas på det bästa här också.:)

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: fridaxi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 068
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama