Skäcktråden!

Sv: Skäcktråden!

Haha ja det är skäcken nedanför som gillar att gräva ;) Men har lite fler bilder.

1383851_10151896673563094_1812359216_n.jpg


599385_10151896673938094_1091957868_n.jpg


Så ser han ut min lilla tjocka sötnos ^^


Vilken fin pålle! Helt i min smak :D
 
Sv: Skäcktråden!

Haha, ja just ja! Minnet är bra men kort ;) Var lite trött när jag skrev i morse :D

Han är ju också jättefin! Kul att se bilder på mer än bakändan :p Inte helt olik Chinook i teckningen, så då kan vi ju lätt dubba dem till dem bästa teckningen :D

Ja men visst är det så, men helt klart bättre att se bilder på mer än bara rumpan ;)

Det tycker jag verkligen vi kan göra! De är inte fullt så olika nej, det håller jag med om! :D Mycket fina!


Darkie: Härligt att du tycker det med! Jag älskar att han har ett rätt högrest uttryck, kanske inte på bilderna men naturligt för det mesta. Han ser större ut än vad han är helt enkelt. Förhoppningsvis blir han 155 också, men det får tiden utvisa. Han växer ju långsamt så bara att vänta ;D
 
Sv: Skäcktråden!

Måste bara barma mig över en fantastisk sak! Sedan han kom hit har hans man börjat växa som ogräs! Jag som var orolig över att den aldrig skulle växa ut, men de hade nog klippt honom innan jag köpte honom xD haha Han ska absolut ha lång man, enligt mig <3 haha
 
Sv: Skäcktråden!

Helt klart lång man! Härligt tjock och fin svans verkar han ha också :)

Hur gammal är han? Chinook växer också långsamt, än så länge är hon runt 1.48-1.50 skulle jag gissa på. Men hon ser större ut på bild :D

Vad är han för ras förresten?
 
Sv: Skäcktråden!

Ja visst ska det vara så, du hans svans är som en djungel :S Men jag får överleva, vill man ha mycket mantagel får man mycket svanstagel på köpet ;)

Han är troligtvis 50% fjording och med all säkerhet 50% Irish cob då pappan är registrerad i passet :)
Där av det helt underbara vackra hovskägget! Ska jag vara ärlig är han en väldigt lyckad korsning då jag alltid gillat de smäckrare Irish cob hästarna, men han är ju ÄNNU smäckrare än en sådan, men har ändå lite kraftigare benstomme och så har han hovskägg ändå. Perfekt för mig! Han är brunblackskäck med, han har ju ål och har en väldigt mörk mask nu under vintern med ^^

Född 2011, tidigt 4.de Maj har jag för mig. Så han är prick 2år, 6månader och 6dagar!
Min pålle är för tillfället(sist jag mätte honom) 149cm hög som nyverkt och 152 bak, så jag hoppas på 155 :D
 
Sv: Skäcktråden!

Vad härligt att höra hur nöjd du är med din fina häst :) Har du haft honom länge?

Då är våra ungefär lika stora och gamla (Chinook är 3,5 :) ) också :D Jag hoppas att Chinook bara växer ikapp rumpan nu, sen får hon gärna vara klar. 1.55 är max för mig, sen känns de så gigantiska!
Min syster har en som är 1,75-1,80 och det känns som att sitta på ett hustak när man sitter på honom :nailbiting:
 
Sv: Skäcktråden!

Aaaa ja men då är Chinook en 10.a då? :) Ja tiden får utvisa helt enkelt, tyvärr har jag personligen rätt dålig erfarenhet av att många Quarter's och Paint's är rejält överbyggda, de jag sett på senaste tiden. Förstår inte hur det kommer sig? Eftersom jag inte är insatt i deras avel x)

155 är lagom, började med en häst som var 156 när jag var 9år, sedan har jag haft en på 170 och nu har jag en unghäst på 158, men jag är inte så jätte rädd för själva höjden. Det viktigaste är att hästen är lätt riden och inte känns klumpig ^^ min 12.a är 155 idagsläget, så jag är nästan lite rädd för att han inte slutar på 165 som jag vill att han ska göra x(


Jag har bara ägt WallE sedan den 20 Augusti, men han kom hem från operation den 2.a september så han har ju inte varit här så länge, men mysigare häst finns inte ;) Även om jag fått smakprov på när han får för mkt energi(han stod på boxvila i ca 4 veckor när han kom hem) Han blir helt tokig, på ett gulligt och kontrollerbart sätt. Nu är han som en filbunke, men kan tänka mig vilka rodeoturer jag kommer få om han blir skrämd för något i skogen någon gång xD
 
Sv: Skäcktråden!

Gud vad läcker han är WallE! :love:
Ser så vuxen ut med sadeln på :D

Jannice och Urkella
Era är toksnygga också! Bara älskar skäckarna!

Vår lilla Glimma har hunnit bli 1 år och 1 månad nu, har verkligen sprungit iväg på höjden. Gissningsvis är hon väl kanske 95 cm fram och 98 cm bak :p

På bild med nya kompisen på 2,5 år så de busar en del.

1465216_10202259998077441_1857423299_n.jpg


264554_10202179300980064_1303854195_n.jpg


Med mamma

921289_10201766944511410_903989038_o.jpg


972309_10201499822713532_678423619_n.jpg


1277222_10201816173982116_1302241729_o.jpg


Tröstade matte när kompisen togs bort :(

1275637_10201695072714660_1420780496_o.jpg


Med älskade lekfarbrorn :love:

1073073_10201481295250357_1119248223_o.jpg


Ber om ursäkt för eventuellt stora bilder och taskig kvalitet, motivet framgår ju ändå!
 
Sv: Skäcktråden!

Haha visst gör han :'D Men jag tycker han överlag är ganska färdig i kroppen, växer jämnt och fint. Samt länger han väl ryggen de sista han gör om han gör det.. Men det är kul med unghästar, man vet aldrig vad de blir!

Och söta glimma har man inte sett på ett tag <3 haha hur stor är hon nu din 11.a förresten? Höghuset? vad heter hon? :D haha
 
Sv: Skäcktråden!

Visst ser han färdig ut! Jämn och fin som du säger till skillnad från min ;) Jättefin och alldeles lagom maffig!

Haha, höghuset går under namnet Lollie, tyckte inte Loppan var så passande eller smickrande för den delen :)
Mätte henne på ett ungefär häromdagen och fick henne till 171-172 cm. Hon är däremot inte direkt färdig utan växer rätt ojämnt än. Får se vart detta slutar :D
 
Sv: Skäcktråden!

Jannice och Urkella
Era är toksnygga också! Bara älskar skäckarna!

Chinook tackar så mycket :D

Din är ju otroligt söt! Hon är lite lik shettisen som min fröken leker "Följa John" med på min lilla bild, fast det kanske inte syns så bra :)

Väldigt mysig bild på er tre när hon ligger ned :) För övrigt så var de andra två också jättefina, men den lilla var ju extra söt :D
 
Sv: Skäcktråden!

Ja hon är en 10'a :) Jag vet faktiskt inte, de jag har sett har inte vart så överbyggda, vissa har sett ut att vara det men då har det mest varit att man lurar sig på jättemusklerna på rumpan :D

Jag tycker också 155 är lagom, har blivit lite osäker när det gäller att rida riktigt höga hästar så jag tar de hellre lite lägre än högre :D


Vad har han opererats för?
 
Sv: Skäcktråden!

Glimma tackar hon med :D

Tycker minsann också det finns en likhet mellan henne och den lilla på din bild, liknande teckning :)

Hon är en riktig gosegris lilla fröken, vill gärna ligga i knät och pussas hela tiden. Kan hon så är hon med matte jämt och vill gärna "hjälpa till" :love: :D
 
Sv: Skäcktråden!

Vad underbart med en riktig mysis! Min minsta (tror inte jag lagt upp någon bild på honom här) är också en liten goskorv, men inte riktigt så mycket. Låter riktigt härligt att ha någon som är som din tycker jag :love:

Chinook är gärna med när jag grejjar, ska lukta och kolla allt och är hellre vid mig när jag grejjar än någon annanstans men hon gosar bara på sina villkor :D
 
Sv: Skäcktråden!

Här är goskorven (som inte alls hör hemma här :D )

57948_10151731565115842_677794899_n.jpg


Lilla skäcken:

470642_10150922980785842_676069534_o.jpg


Och så en "ridbild" på Chinook, fast det är inte jag som rider ;) :D

1452563_10151989033005842_881618449_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäcktråden!

Så fina! :love: Även goskorven :D
Gillar "ridbilden" förövrigt, hihi.

Roligt att se shettisar som inte är runda som bollar!
Lilla skäcken är riktigt lik vårt stos förra föl :)

Kul när de är så nyfikna och sociala hästarna!

Vår lilla är ganska speciell då hon föddes 12 oktober förra året med lunginflammation och vara nära på att stryka med. I och med det har vi ju hanterat henne VÄLDIGT mycket ända från början och hon ser helt klart oss, men framförallt mig som sin bästis :love:

292795_4533455210521_848225242_n.jpg


472647_4851456200347_1844522896_o.jpg


857400_10200427564987759_1075334288_o.jpg


980810_10201154209153409_464400421_o.jpg


1009333_10201186649124388_828513384_o.jpg


Och mammaponny, högdräktig förra sommaren :P

547337_4229499771825_1012370140_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäcktråden!

Haha, ja visst är den härlig :D Katten har ju tyvärr inte mycket till förstånd, så han smyger runt i hagen och gosar med hästarna hela tiden :D

Skäcken har jag tyvärr inte kvar, var bara fodervärd åt honom, men den svarta (Malle a.k.a goskorven :D ) försöker jag hålla i någorlunda form. Det är svårt att se på vintern bara, för han har päls som ett marsvin :p

Då förstår jag varför hon är så mysig :) Det måste bli ett väldigt speciellt band när något sådant händer! Tur att hon klarade sig :)

De är verkligen jättesöta och jättefina båda två, riktigt härliga bilder :)
 
Sv: Skäcktråden!

Haha ja fast är man så stor så får man vara lite ojämn! Men gud herre gud vad stor hon kommer bli känns det som! Men hon e fin och Lollie passar henne utmärkt :)

Jannice: Haha ne de jag har sett har nog varit skräck exempel då (A) Det har varit rätt tydligt, säkert skiljt 4cm mellan, som på unghästar förutom att den var 7år gammal. Haha Men men

Ne men gillar man inte höga hästar så gör man inte, jag har hamnat i den sitsen att jag gillar de små också. Men sedan var jag dum nog att köpa en 12.a när jag inte hade någon aning om hur stor han kommer bli ;) Så då blev det WallE med och han är jag glad om han kommer över 152 och då är det okej, för han är så söt ändå :D

Han opererades för att han var en riktig Klapphingst. Opererades två gånger. Buköppning första gången med 2 veckors vila. Sedan körde vi ner honom till Helsingborg där han opererades med titthåls laproskopi om jag stavar rätt nu xD Iaf och då blev han äntligen valack, stod på boxvila 2 veckor till efter det och sedan i sjukhage 2 veckor till. Men det var de värt :D
 
Sv: Skäcktråden!

Ja, eller så är det jag som haft tur när jag vart och kollat :D

Oj då, vilken tur att det gick bra till slut ändå :)

Det är inte lätt när man köper småttingar, jag hade ingen aning om hur stor Chinook skulle bli när jag köpte henne. Vi gissade på 1,60 då, vilket jag också tyckte var ok men jag blir faktiskt lättad om hon inte når upp dit efter att jag träffat så många som känts stora trots att de bara vart 1,50 :)
 
Sv: Skäcktråden!

Ne men de är ju inte lätt att veta, men jag tycker han växer så det knakar. Kanske har han varit extra långsam i växten pga dåligt näringsintag? För han har varit benrangel i princip innan han kom till mig så kan tänka mig att han blir större. VILKET jag blir jätte glad över isf :D

Pappan var 162cm hög, mamma 147 så lilla WallE har iaf potential till att bli stor.
Han skulle bli rätt så jäkla mäktig att kolla på om han når 158 typ ;)

Jätte skönt att operationerna blev bra tillslut, hade han inte haft en sån underbar personlighet så hade jag aldrig köpt en klapphingst dock. Men sundare huvud på häst får man leta efter. När han under tiden jag fyller hönät lyckas snurra in benet i vattenhinken med fast upphängning och inte får panik så är man inte lättskrämd xD Alltså hinken satt fast runt ena frambenet och han stod bara där och lyfte lite på det benet som om han sa; Ne jag har inte gjort något. Lovar! haha hur härlig som helst :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 001
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 440
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 557
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp