Skäckhingstar!

Sv: Skäckhingstar!

Det enda du riskerar med att betäcka en skimmel med en skimmel är 75% chans för skimmelföl.

Enda chansen till ett svartskimmelskäckföl är med Tjaldur som är svartskimmelskäck själv.

Med vilken skäckhingst som helst får du 50% skäckföl - fast hälften av dem kommer ju att skimla och tappa färgen.

Ett tips till alla stoägare som letar hingstar(kanske lite sent nu?):
Bli medlem på www.islandshingstar.se tror det kostar 60 kr per år eller nåt sånt,Jag är medlem där och får massa information om alla godkända svenska hingstar,tex:bedömingspoäng och tävlingsresultat och en massa bilder på hästarna. För en del hästar finns det så att man kan ladda ner en skärmsläckare med hästen på.

Draumur har bara lämnat skäckföl på Island... Ska bedömas om nästa år och förväntas in i klass 1. Farfar har 10 för pass och farmor 10 för tölt... 8,90 resp 8,96 för gångarter...

Vilken av alla ska man välja då? Vill ju ha alla!! :love: Vill ha en häst som är trevlig med bra gångarter och inte bara utseende... Vad finns det för fördelar med de olika hingstarna?

vill du veta om arvsanlag skall du ju prata me silverkjedjan,,
hästen på min bild är E: Hýreygur från smärslid. han är sv skäck med ett blått öga. mamman är silversvart. kanontrevlig häst som tyvärr blivit felbehandlad som föl.. Alla E: hýreygur jag har sett är väldigt högresta och korrekta i benen.

Ofsi har nu en bättre bedömning; 8 exteriör, 8,20 rid och 8,12 totalt. Men det återstår chans för högre siffror, Strömsholm har öppna bedömningen i morgon :)

Alla E: hýreygur jag har sett är väldigt högresta och korrekta i benen.

Hýreygur nedärver helt klart sitt superbenställ. Men också resning och lätt för tölt. Hans avkommor är oftast medelstora och samarbetsvilliga. Däremot ger han inte så ofta den "moderna" jättesmala halsen/typen.

Har man tur kan man dock istället få benlyft så det räcker och blir över :D

taratrav.jpg

Såg att ni nämnde Mentor, men han fick dom avliva nyligen pga tarmvred :(

Hýreygur nedärver helt klart sitt superbenställ. Men också resning och lätt för tölt. Hans avkommor är oftast medelstora och samarbetsvilliga. Däremot ger han inte så ofta den "moderna" jättesmala halsen/typen.

Har man tur kan man dock istället få benlyft så det räcker och blir över :D

taratrav.jpg

:eek::o:eek::d:love::d:)

Woho vilken goding!!

Så springer inte min häst i hagen direkt... haha

Senast ändrad:

Hej.. Vi har ju vår underbara förstaklasshingst, svartvit skäck med mycket svart.
Geimfari från Lind.
Fin förstaklassbedömning för både exteriör och ridegenskaper, hög ridbarhet och supertrevligt lynne.
Dessutom bra stam med både Atli och Gáski.

Mvh Carro

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 336
Senast: valvis
·
Islandshäst Okej, jag vet att det är jättesvårt att uppskatta ett marknadsvärde på en häst så det ska jag inte fråga om. Istället tänkte jag mig på...
Svar
18
· Visningar
4 649
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka