Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som en minimalt tecknat skäck. Är det så är det 50% att anlaget nedärvs.
Fast det är inte så troligt att du får en skäck med mycket vitt i så fall, eftersom ditt sto är 99% svart
Jag har lärt mig att en vit fläck som inte sitter på benen eller i huvudet och som inte är orsakad av skav eller liknande, gör att hästen räknas som skäck. Och om en av föräldrarna är skäck verkar det ju ändå troligt att hon ärvt det. Min första shettis var skäck med bara två fläckar - en på var sida manken.
Det skulle kunna vara så att det är extremt minimalt tecknad tobiano. Det som inte är helt klassiskt är väl dock att minimala tobianos gärna får markeringar på benen. Det är extremt ovanligt med en minimal tobiano som inte har något vitt på benen då tobiano gärna sätter just vita ben.
Men kan det teoretiskt sett vara en minimal skäck? Jodå, det kan det!
Viss mängd stickelhår sägs kunna hänga ihop med tobiano, men det du beskriver låter ju nästan som rabicano. Att stickelhår är tecken på tobianoanlag tycker jag dock är lite till att ta i. Det är inte så himla ofta man ser de två tillsammans, och stickelhår kan uppkomma av en rad andra saker.
Det som jag fortfarande är lite skeptiskt till är avsaknad av strumpor - eller någon form av markeringar på benen. Det är något som så gott som alltid finns hos en tobiano - lite eller mycket tecknad.
Du råkar inte ha en bild på damen? Hade varit himla intressant att se!
Är hon nu tobiano har du 50 % chans att få ett skäckföl. Chansen är dock mycket större isf att du får en mycket mer tecknad häst än stoet.
Där ja, nu lyckades jag hitta ett par!
Nu såg jag iof inte stickelhåren, men det kan ju vara själva bilderna som är lite otydliga.
Rent spontant vill jag säga nej på frågan om hon är tobiano. Jag har förvisso sett ett exempel på bild på en häst som enbart hade ansiktsvitt men inget på fötterna som var heterozygot tobiano, men i övrigt så har jag nog aldrig sett en tobiano som inte haft vitt på benen. Men som sagt - alla regler har undantag, uppenbarligen! Spontant är min känsla ändå nej, men ploppar det ut en liten fläckig rackare så vet vi ju att jag hade fel!
En skäck måste ha minst en skäckförälder.