Ska vi skämmas..eller?

E

ecssory

En liten fundering...

När jag besöker stall så noterar jag ofta att diverse hästar pysslar med diverse tidsfördriv, i folkmun kallat "olater" eller, låt oss kalla symptomet med dess rätta namn: socialt rubbat beteende.

Struppipning/luftsnappning/krubbbitning, vävning, tugga på inredning osv.

Det har gått så långt att vi reagerar inte ens på att det nu i ridsportbutiker säljs "aktivitetsleksaker" till hästar som skall placeras i tex boxen - ska det vara "gulligt" eller?

Att leksakerna behövs är en skrämmande utveckling, att vi hästfolk är så förtappade att vi inte ens reagerar på denna ytterlighet är ännu mer skrämmande.
Att vi köper dessa leksaker betyder: - vi ser inte hästens beteende som en störning, vi ser inget behov att lösa problemet, vi botar symptomet men skiter i problemet...

Gick häromdagen igenom ett stall, klockan var ca 10:00...det stod flera hästar inne. Ett kluckande ljud hördes från en häst som krubbbet, en annan häst stod placerad i mitten av boxväggens längd och gungade krafftigt med huvudet från ena hörnet av boxen till det andra....resten av hästarna stod och glodde rakt upp och ned....inget konstigt med det :angel: .

För ett tag sedan lånades några boxar ut till en känd ryttare som skulle ställa upp i en tävling som ordnades på plats. Ryttaren hade tre boxar till låns under två dagar... En häst visade normalt beteende(?), en vävde k-r-a-f-f-t-i-g-t, den tredje...ja när den åkte hade den gnagt upp en massa fläckar på boxväggen...gardinerna som tapetserats över fönstren hjälpte..tydligen inte...mot vad de nu skulle hjälpa mot (frisk luft? synen av gröna löv?).
Notera att jag inte vet om ryttaren ägde alla tre hästarna men det är inte av intresse.

Förra året, stor tävling, fler kända ryttare som hade sina hästar uppstallade - många av hästarna visade upp ett klart stört beteende.

Detta verkar tillsynes blivit så vanligt att vi inte reagerar längre, vi köper en aktivitetsboll, hänger upp pinnar, köper k-rem...

Jag blir inte ofta uppretad på allvar men detta får mig att ?????? - vad är problemet?
En del hästar beter sig som den värsta laboratorieråttan pga sin ägare! En jämförelse som lätt ger mig ovänner...det bjuder jag på - står för varje stavelse.

Den som har en häst med dessa problem och som inte på ett konstruktivt sätt försöker ge sin häst en drägligare tillvaro ska baske mig inte gny om minkfarmar och annan liknande tillvaro där människan gör sig övermäktigt på försvarslösa.

Sv: Ska vi skämmas..eller?

Är det verkligen så illa?!?!? Jag har själv islandshäst, och lever väl därför lite i en "skyddad verkstad" vad gäller just detta. De flesta inom islandshästvärlden har sina hästar ute tillsammans med andra hästar hela dagarna året om (eller på lösdrift), även när det gäller tävlingshästar. Och det känns ju som om bara den "lilla detaljen" har mycket stor betydelse, för jag har aldrig sett en islandshäst med de ovanor som du beskriver... (därmed inte sagt att all islandshästhållning är helt klanderfri eller att islandshästmänniskor skulle vara bättre än andra - det finns andra problem inom islandshästvärlden)

Huvudet på spiken, (förutom att struppipning knappast är någon "socialt stört beteende")!
Kan nämna att jag ibland sett nåt program på tv som hette typ "världens roligaste djur", kanske på animal planet?
Där visar de allehanda djurfilmer som tittarna skickat in på sina "gullegrisar", och jag blir förtvivland! Djuren är inte roliga, de har ju stört beteende, hundar som hysteriskt slickar väggar odyl.
:crazy:

Jag håller fullkomligt med! Det kan vara oerhört frustrerande att stå i ett inackorderingsstall och hela tiden få kämpa mot strömmen för att man vill ge sin häst möjlighet att få utlopp för sina medfödda behov så långt det är möjligt.

Många hästmänniskor utgår inte från hästens naturliga behov i sin hästhållning, utan från sina egna bekvämligheter samt det som de "tror" att hästen "vill".

Instinkter styrs av väldigt många gener och avlas inte bort på några tusen år (som utseendefaktorer kan göras, de styrs av få gener=enklare att påverka). Därför finns det inga hästar som "inte vill gå ut". Det är helt och hållet ett påfund av hästägaren! "jamen han står ju bara vid grinden och vill in". NEJ! Däremot kanske din hage inte ger den stimulans som behövs, DÄRFÖR är hästen apatisk vid grinden! Vilket betyder, ta INTE in den, aktivera den! Ge den möjlighet att utföra sina naturliga behov, som födosök, sociala interaktioner med andra hästar, att få röra sig etc etc.

I och med att vi håller hästarna "fångna" för våra egna intressen, är vi ansvariga för att ge dem ett inte bara drägligt, utan BRA liv!

Att stå inne största delen av dygnet och dessutom ha en massa täcken och inte få umgås med andra hästar, det är inte ens ett drägligt liv, tänk på det...

Jag tycker att alla hästägare borde vara tvingade att gå en kurs om hästars beteende (skulle förhindra en massa olyckor också)! Dessutom borde djurskyddslagen vara betydligt strängare. Hur många kan utan dåligt samvete att de genom sin hästhållning uppfyller följande, jag citerar paragraf 4:

"Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt."

ecssory skrev:
... vi ser inget behov att lösa problemet, vi botar symptomet men skiter i problemet...

Ja, det är för sorgligt, och det gäller dessvärre inte bara i hästvärlden, det finns överallt :mad:

Men det är vårat fel att de har börjat med olater..eftersom hästen inte är född till att stå inne i ett stall och då uppkommer krubbitning vävning medmera!..så man ska ha ute sina hästar så mycket som möjligt i stora bra hagar!

Och det finns folk som blir helt förfärade när jag berättar att jag har mina två varmblod på lösdrift året om!

Det värsta är väl ändå krubbitarremmen, lr att ha på el i gallrena. Många hästar står ju och krubbiter trots remmen. :(

Jag har jobbat i stall som inte haft sina hästar i hagen därför att de "bara skadar sig, tappar skorna och dyl". Tom tvååringar stod på box, kom bara ut en halvtimme om dagen för att släppas lösa i manegen. Hur länge håller en sån häst?!
Min häst som var med fick dock gå i hagen, jag lyckades tom tjata mig till att han skulle få gå ihop med en ponny (ettåring som alltså inte ens var skodd) De tyckte dock jag var galen som utsatte min häst för sådana stora skaderisker... :smirk:
I Sverige är det ändå naturligt för de flesta att hästarna ska komma ut, även om hagtillgången inte alltid är den bästa. Men som i Italien där ska hästar helt enkelt inte gå i hage, Det är mkt sorgligt...

Fast om man har en häst som tidigare utvecklat krubbitning - vad är det då för "hemskt" med att använda en krubbitarrem?

När en häst väl fått de här beteendena så har de dem...

En häst som börjat krubbita gör det iofs sällan när den är ute och betar, den gör det ju oftast när den är inne i boxen...

Ja självklart - men det finns väl INGET som säger att det är per automatik aär den NUVARANDE ägarens fel.
Man kan köpa en häst som redan har de problemen, och sen kan man släppa ut den hela dygnet, rida den ordentligt och stimulera hästens intelekt med div NH-övningar eller vad du vill - det är fortfarande en krubbitare.
Dessa beteenden är otroligt svåra, om inte omöjliga att bryta.

Då är det väl ändå bättre att sätta på en krubbitarrem för att förhindra de skador som kan uppkomma i samband med krubbitning än att skita i det?

många av de problemen som du beskriver är faktiskt ganska lätta att lösa... hästen ska vara ute så mycket som möjligt, minst från gryning till skymmning. en stor box under natten, men MYCKET hö! när hästen inte sover äter den, eller vilar. finns det inte att sysselsätta munnen med, blir de rastlösa, magen börjar krångla, matsmältningen fungerar inte optimalt när det inte finns saker att bearbeta hela tiden.
hästar är gjorda för att äta hela tiden, klart det blir fel när dom inte får det!!!!

blir hästen tjock får man helt enkelt motionera den mer. en extra skritttur varje dag mår alla friska hästar bra av.

håller ni inte med mig, får ni gärna skriva emot mig!

Jag håller med - bara hästen har "nått att göra" så kommer den aldrig att utveckla såna där tråkiga beteenden. Borde vara solklart för alla..

Fast att sätta på en häst en krubbitarem lindrar ju bara symtomet, det botar ingen häst. Dessutom tycker jag att man ofta ser hästar som krubbiter med rem, du kan ju tänka dig hur det känns, det är djurplågeri enligt mig! Antingen så botar man problemet som visst, det är säkert inte enkel, lr så kan man väl åtminstone operera hästen. Fast jag har ingen som helst erfarenhet av krubbitning då jag aldrig (peppar, peppar)haft en häst med någon ovana... Jag vet att min hästtandläkare alltid köper krubbitarhästar, sen är de ute i jättehagar hela dagarna, och det finns inte en häst som fortsätter krubbita.

Tja.. en del går säkert att bota genom utevistelse och stimulans - men inte alla, det kan jag lova dig.
Och visst, alla hästar funkar inte remmen på - då ser inte heller jag någon anledning att ha den.

Men att säga att man gör fel som sätter på sin häst en krubbitarrem tycker jag är riktigt onödigt.
Självklart så bör man ju sträva efter att ge hästen ett sådant liv att man inte skapar eller underhåller sådana beteenden, men som sagt - ibland är det svårt eller omöjligt att bota.

Själv har jag inte haft någon krubbitare, däremot har jag haft en "vandrare". Det var HEMSKT!!
Jag lånade en ponny i nått år när jag var yngre... den hade av tidigare ägare i sin ungdom "busridits" hårt - full fart alltid - sen med mycket bra kondition och lite lagom stressad så fick hon stå några dagar med resultat att hon var "mycket" pigg sen.
Hon kastade av och stack med ungarna, de blev rädda för henne och vågade inte rida henne eller ta ut henne i hagen för hon var så "vild". I stället fick hon stå i sin box (när de andra hästarna gick ut) - för att göra sig av med sin överskottenerig osv började hon gå runt runt runt i sin box.. detta fortsatte hon med ända till sin död.
Trots att hon fick gå ute dygnet runt, i en stor hage, med kompis och regelbunden ridning och annan stimulans så gick hon runt runt... i beteshagen blev det djupa stigar runt buskar där hon traksade runt osv..
Otroligt hemskt att se... i överigt var hon den snällsate goaste häst man kan tänka sig.

Jo, självklart ska man använda remmen om hästen trots utevistelse och sysselsättning krubbiter!

Det jag menade var att det är så vanligt att man använder remmen som första lösning på problemet, man försöker inte ens att ge hästen ett "bättre hästliv".
På med remmen bara, och sen får hästen stå inne i boxen om vilken häst som helst...

Min ena häst (3 år) biter på inredningen fastän han är ute från 7-21, med fri tillgång på hösilage ute och inne. (Nu är han fortfarande ute dygnet runt). Han biter när jag tar in hästarna (jag har bara 2 st) och borstar den andra. Boxarna har inget galler åt något håll, så han gnager på boxväggskanten, mest på den vägg som är in till grannen. Det lossnar stora bitar från den regel jag har satt överst för att slippa byta alla plankorna i väggen.

Jag förstår inte varför han gör så här, kan det vara för att få uppmärksamhet? För jag säger ju åt honom att inte göra så? Han aktiveras även genom träning, såsom inridning, longering och lastträning...

Hästarna i det stall jag är i är ute så mkt det bara går, ingen har ngn ovana heller (förutom en arab som tycker torven är god att äta när den är ny :p)

Ang krubbitning så hade en tjej i samma stall som mig för ett antal år sedan ett halvblod på foder som var krubbitare. Vi var allihopa övertygade om att han skulle sluta när han fick komma till oss. Ut senast sju på morgonen, stora hagar med skogsdungar, fri tillgång på grovfoder, in vid nio halv tio på kvällen om han inte blev riden. Ack vad vi bedrog oss, han sket fullständigt i sommarebete utan stod vid staketstolparna och tog stöd. Och mitt gamla halvblod som inte hade krubbitit så länge jag hade haft honom började igen... Visserligen slutade han omedelbart när krubbitaren flyttade men det slog hål på en hel del ideér jag hade...

jag är glad för att dom flesta i vårt stall vill ha sina hästar ute så länge som möjligt.
ett halvblod krubbiter, men han gör det mindre och mindre. kom från holland i maj och hade aldrig sett en hage typ..hans liv bestod väl av skrittmaskin, ridhus och boxen.
sen finns det ett fullblod också som väver/sparkar i väggarna/tuggar men han är lite störd, det har han alltid varit. om han var människa skulle han haft damp. :D
dom går ute från 7-20 ungefär.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat