Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

danilo

Trådstartare
Åh jag är så trött på det här nu, så jag måste få lite input från hur någon annan tänker.

Såhär är nuläget:
Jag hyr en boxplats i ett stall, kallhyra. Jag betalar alltså enbart för själva platsen, och i det så räknas det även el, vatten, att stallägaren fixar staket och så vidare.

Stallägaren har själv ingen häst och inget hästintresse. Vi som hyr boxplatser delar på stallpassen. Det betyder också, att om någon flyttar ut, så får vi fler pass på halsen. Det har gjort att det har blivit vi som sätter ut annonser och raggar nya hyresgäster, vilket tar upp en ganska stor del av vår tid (framför allt när man ska visa stallet för ev. hyresgäster som sen inte är intresserade).

Jag har tagit upp frågan med stallägaren, om vi kan få avdrag på stallhyran om vi gör den här uppgiften eftersom det egentligen är hans uppgift. Men han mumlar lite och ger inget svar.

Vad tycker ni, känns det helt orimligt att det är hans uppgift och att vi skulle kompenseras? Det står förstås ingenting om det i kontraktet :mad:.

Åh hjälp mig, är jag helt ute och cyklar eller?? :crazy:

Sv: Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

men vart står det att ägaren ska ragga nya hyresgäster? för hans del kvittar det ju, det ligger ju mer i erat intresse då ni får mindre jobb med fler hyresgäster.

Åh jag är så trött på det här nu, så jag måste få lite input från hur någon annan tänker.

Såhär är nuläget:
Jag hyr en boxplats i ett stall, kallhyra. Jag betalar alltså enbart för själva platsen, och i det så räknas det även el, vatten, att stallägaren fixar staket och så vidare.

Stallägaren har själv ingen häst och inget hästintresse. Vi som hyr boxplatser delar på stallpassen. Det betyder också, att om någon flyttar ut, så får vi fler pass på halsen. Det har gjort att det har blivit vi som sätter ut annonser och raggar nya hyresgäster, vilket tar upp en ganska stor del av vår tid (framför allt när man ska visa stallet för ev. hyresgäster som sen inte är intresserade).

Jag har tagit upp frågan med stallägaren, om vi kan få avdrag på stallhyran om vi gör den här uppgiften eftersom det egentligen är hans uppgift. Men han mumlar lite och ger inget svar.

Vad tycker ni, känns det helt orimligt att det är hans uppgift och att vi skulle kompenseras? Det står förstås ingenting om det i kontraktet :mad:.

Åh hjälp mig, är jag helt ute och cyklar eller?? :crazy:

Ja,du är ute och cyklar :)

men vart står det att ägaren ska ragga nya hyresgäster? för hans del kvittar det ju, det ligger ju mer i erat intresse då ni får mindre jobb med fler hyresgäster.

Tja inte vet jag, det borde ju ligga i hans intresse att få in pengar för boxhyra, och att vi ska vara nöjda? Det står varken att han ska göra det, men inte heller att vi ska göra det. Alternativet är ju att ingen gör det, och då blir ju summan av det hela att vi kommer tröttna och börja leta efter andra stallplatser.

han kanske inte har behov av pengarna just nu utan avvaktar.

Får jag fråga hur många ni är i stallet?

Jag har själv stått i ett sådant stall, där vi som minst va 5 och mest 9, men många med 2 hästar var. Det var kämpigt, men hyr mna in sig i ett kollektivstall så får man ju räkna med att dte kan bli så periodvis.

Man betalar ju därefter oxå.

Ja tycker det låter som en normalt kollektivstall.

Så har det fungerat i det stall jag stått oxå. Inte att vi har annonserat direkt, det har alltid löst sig med folk ändå. Men att det har varit mer eller mindre att göra beroende på folk.
Stallägaren kanske inte är så beroende av intäckterna så det kvittar?

När du blev hyresgäst, var det han som aktivt sökte hyresgäster då, via annonsering? Och övriga hyresgäster?...

Men nä, jag tycker inte att ägaren måste söka flera hyresgäster om han inte vill. Speciellt med tanke på att det blir mer slitage i stall och hagar, samt att när ett visst antal hästar i stallet uppnås, då krävs mer pappersexercis gällande § 16 tillstånd och så vidare.

Utan står ni så billigt, att ni bara betalar kallhyra och sen får dela på kollektiva uppgifter, samt stallägaren står för el, vatten, sköter reparationer av stall, hagar och staket med mera.

Jag skulle jubla över ett sånt vitt hyresavtal, som jag antar att ni har med kontrakt, kvitto och så vidare.

Själv, står min häst på lösdrift, vitt kontrakt - kvitto, där ingår, reparation av stall o hagar, viss tillsyn (hästen står upp - då lever den), eluppvärmd vattenkopp i ligghallen, mockning av ligghall, fri tillgång på hösilage (dåliga värden i stort sett bara som pyssel), tillgång till boxplats med halm vid behov, uppställningsplats vid veterinär och hovslagarbesök, vattenslang med varm och kallvatten, varm sadelkammare och fikarum.

Jag köper eget foder för ungfär 800 kr i månaden och min stallhyra för lösdriften är 1650 kronor. Jag sköter själv visitering, täckeshantering, all fodring utöver hösilaget (åker till och från stallet tre gånger/dag) av min häst. 17 km enkel resväg med bil... så viss bensinkostnad tillkommer.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Vi är just nu 5, snart kanske 4, och då blir det som du säger lite kämpigt. Men ja det kanske är helt normalt, jag tänke inte på det innan bara.

Har man bra rutiner så brukar det funka. Sen så tycker jag det funkar bättre med 4-5 st som verkligen sköter sig än 10 st och hälften missköter och mna inte vet om hästarna får frukost,kommer ut etc.

Sen blir det ju jobbigare desto längre man har till stallet.

Jag höll på i kollektivstall ett bra tag, men nu när jag är äldre och har mer familjeliv och jobb så passar dte mig inte alls längre.
Så då bytte jag till annat stall där fodringar etc ingår.

Tycker det låter fullt normalt för att vara ett kollektivstall. Normalt sett brukar ju kollektivet betala för stallet, sedan delas kostnaden på antalet uthyrda boxar. Vilket normalt ger att det 1) är kollektivets uppgift att ragga nya hyresgäster 2) är kollektivets kostnad för tom box 3) kollektivets intresse att få in rätt person.

Med hänvisning till sista punkten tycker jag ni ska vara rätt tacksamma över att inte bara få in vem som helst, utan själva ha makten över vem som ska hantera era hästar.

Men på 4 st blir det ju inte mycket jobb. Antar att det är 4 hästar då också och inte någon som har fler än en? Ju färre ni blir desto färre hästar finns det i stallet som ska in och ut, fodras osv

Och i hans intresse att få in hyra! :idea:

Jag tvivlar starkt på att en hyresvärd faktist skiter i att hyra ut en tom box... Tror hyresvärden blivit lite bortskämd av att hryesgästerna gör hans jobb... Varför ska han göra det när de gör det åt honom...

Senast ändrad:

Ja men ju fler mornar/luncher/kvällar måste ägarna låsa upp sig.

Personligen har jag hellre färre jourer men då mer att göra, jämfört med mindre men ofta upplåst.

Jag misstänker att TS tycker likadant. :laugh:

Men på 4 st blir det ju inte mycket jobb. Antar att det är 4 hästar då också och inte någon som har fler än en? Ju färre ni blir desto färre hästar finns det i stallet som ska in och ut, fodras osv

så kan det naturligtvis oxå vara. Men då tycker man ju at han borde nappat på TS förslag om att de ska ragga fler hyresgäster?
Jag tror han är nöjd som det är. Kanske vill han inte ha mer folk/hästar/spring på sin gård eller så räcker inte marken?

Nu vet jag ju inte vad hyran ligger på, men det kanske inte är "värt" det xtra jobb som fler hästar ger, såsom hagbygge, mer gödsel att ta vara på etc.

Jag går stick i stäv mot alla andra och anser att en eller flera av er gör hyresvärdens jobb, så ska ni också få reducerad hyra om denne är en bra hyresvärd.

Men... jag gissar att er hyresvärd insett hur bekvämt det är att inte göra ett dugg när det kommer till att hitta ny hyresgäst och Ändå få in nya hyresgäster.

Jag skulle ge hyresvärden 2 val. Antingen sätter hyresvärden en av er som ansvarig för annonsering (en som faktist sköter det) som får en mindre reducering av hyra varje gång denna sätter ut annonser, visar stallet för spekulanter osv eller så skiter ni fullständigt i det och låter hyresvärden stå där med tomma boxar och biter ihop.
Är denne i behov av pengarna kommer den att inse efter ett tag att det behöver raggas kunder och då kanske denna tar tag i det.
Om denna inte är intresserad av hyrespengar får ni inse att ni får välja själva, jobbet eller att ha jour ofta...

:laugh:

Personligen tycker jag det låter som att ni är ansvariga för stallet utan att få någon hyresreducering för det.
Vilket är rätt orättvist.

Sköter man om ett stall till någon annan så ska man också ha längre hyra än de andra.
Egentligen borde en av er ta på er ansvaret att vara stallansvarig och den som hyr hela stallet av ägaren, så kan denna sätta upp regler samt hyra ut till den kostnad som denna vill. Men har då också ansvaret för att annonsera och ragga nya kunder.

Det kanske är så att hyran redan är reducerad, d v s låg i förhållande till alternativen? Så är det ju ofta med kollektivskötta stall.

Att då kräva ytterligare reduktion kommer nog bara att göra stallägaren rätt pissed, och själv hade jag då övervägt om det inte hellre får stå tomt.

Men VAD är det för jobb dom gör som hyresvärden borde göra? Är det ngt jag missat här?

Jag tror snarare att hyresvärden insett hur otroligt bekvämt det är att någon annan sköter om annonseringen utan att h*n själv behöver göra det Och ändå kunna få in pengarna. Det är ju bara en vinnande situation för denne!

Jag uppfattade det (kanske felaktigt) att detta pågått under en längre period, flera år kanske tom.

Kändes lite allmänt som en hyresvärd som i TS ögon inte är så engagerad i stallet... Jag har haft en sådan, halvalkoholiserad förvisso. Han söp upp spånpengarna och köpte därmed inte in nytt spån, ides aldrig fixa med gödselstacken och det hö som ingick i hyran var mögligt (det billigaste skiten han kunde hitta).

Alla hyresvärdar är inte bra.
Kanske är TS hyresvärd bra och det är TS som är en gnällig hyresgäst men personligen uppfattade jag det snarare som att TS har en lat hyresvärd. :)

så kan det naturligtvis oxå vara. Men då tycker man ju at han borde nappat på TS förslag om att de ska ragga fler hyresgäster?
Jag tror han är nöjd som det är. Kanske vill han inte ha mer folk/hästar/spring på sin gård eller så räcker inte marken?

Nu vet jag ju inte vad hyran ligger på, men det kanske inte är "värt" det xtra jobb som fler hästar ger, såsom hagbygge, mer gödsel att ta vara på etc.

I ett kollektivstall är hyrehästägarna beroende av varandra, detta kan inte vara en nyhet för hyresvärden. Att antingen förklara läget = stallet/hagarna räcker inte till för fler hästar eller om det är så att de räcker till, annonsera är ganska lite begärt.
Det ingår inte i ett kollektivstall som regel för hyresgästerna att ragga kunderna.
Jag har stått i många kollektivstall och har aldrig behövt ragga hyresgäster förutom då jag hyrde ett helt stall och ansvarade för att hyra ut boxarna själv.

Men VAD är det för jobb dom gör som hyresvärden borde göra? Är det ngt jag missat här?

Senast ändrad:

Självklart är hyran reducerad iom att de sköter om jourerna själva. Men det innebär inte att de ska sköta om annonseringen också!?

Det skulle vara som att förvänta sig att hyresgäster i ett stall med allt från full till ingen service skulle annonsera och ragga kunder om de valde att inte ha någon service alls.
Så funkar det inte på de flesta stall och är det så, ska det regleras med minst information vid inflyttning men troligast stå i hyreskontraktet också för att just undvika att hyresgästerna kommer och frågar varför De ska annonsera och visa stallet.

Iom att hyresvärden är delaktig till viss del så hyr de inte hela stallet av henom utan bara sin box.

Det kanske är så att hyran redan är reducerad, d v s låg i förhållande till alternativen? Så är det ju ofta med kollektivskötta stall.

Att då kräva ytterligare reduktion kommer nog bara att göra stallägaren rätt pissed, och själv hade jag då övervägt om det inte hellre får stå tomt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 004
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 585
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Min häst blev sjuk och jag blev tvungen att flytta till ett annat stall, eftersom det inte fanns möjlighet till bl a sjukhage på stallet...
2
Svar
24
· Visningar
4 413
Senast: pycke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv