Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Okej. Räknar du nu enbart materialkostnader nu?
Skulle gärna vilja veta vad en vedpanna kan tänkas kosta? Vågar man köpa sådant begagnat?

Vissa saker skall man inte göra själv.

Visst kan man köpa en begagnad vedpanna.
Men du kommer att behöva en rörmokare för att koppla in den.

Och så skall du få in den genom dörren.
Kanske måste du riva halva huset?

Det drar iväg - tro mig.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Man kanske vill had et om det blir billigt nog.
Om man drar sig ur så hamnar erbjudandet om köp på nästa budgivare under.
Så säljarna behöver definitivt inte göra om.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag säger bara KÖP INTE!!

I alla fall inte om ni båda är heltidsarbetande, kanske pendlar lite och dessutom har någon form av liv vid sidan av ett jätte renoveringsprojekt!

Jag som tänkte "det där lät ju inte så farligt" :rofl:

Köper man en äldre gård så är det nog nästan alltid en del renovering att ta tag i. Det enda som lät akut här var väl att byta tak och sätta in en panna? Att fixa med golven och sätta in en myskamin kan nog vänta några år. Och ny varmvattenberedare är ju inget stort eller dyrt projekt.

TS: om läget är rätt, det är lagom mycket mark, ni har råd och det känns som att ni kan trivas där - då är det väl bara att slå till :)
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Vissa saker skall man inte göra själv.

Visst kan man köpa en begagnad vedpanna.
Men du kommer att behöva en rörmokare för att koppla in den.

Och så skall du få in den genom dörren.
Kanske måste du riva halva huset?

Det drar iväg - tro mig.

Pannan kommer att befinna sig i ett separat hus på tomten.
Och jo visst, rörmokare kommer självklart att behövas, det är jag medveten om. Min kusins sambo är rörmokare.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag som tänkte "det där lät ju inte så farligt" :rofl:

Köper man en äldre gård så är det nog nästan alltid en del renovering att ta tag i. Det enda som lät akut här var väl att byta tak och sätta in en panna? Att fixa med golven och sätta in en myskamin kan nog vänta några år. Och ny varmvattenberedare är ju inget stort eller dyrt projekt.

TS: om läget är rätt, det är lagom mycket mark, ni har råd och det känns som att ni kan trivas där - då är det väl bara att slå till :)

Åh, vad skönt!
Vi pratade mycket om det ikväll, jag och sambon, och vi vill bägge mycket gärna ha det. Vi är också medvetna om att detta förmodligen är ett 10-årsprojekt, att få ordning på allt det största (sen är det väl dags att ta itu med allt som redan är bra i dagsläget!).

Vi är beredda på att låta vissa delar vänta några år, vilket känns helt okej och då har vi kanske hunnit spara undan en del pengar själva och behöver inte låna allt till renovering.

Pratade idag med markägarna bakom oss, och de arrenderar mer än gärna ut mer mark till oss, vid behov !!
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag tycker det låter som en dröm! Har du inga bilder?
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag som gillar gamla hus tycker inte att det låter allt för eländigt.
Några funderingar, är pannan som pelletsbrännaren sitter i slut så att det inte går elda ved/pellets längre? Annars, köp ved eller en ny/begagnad brännare tillsvidare så kan ni fundera på uppvärmningsmetod senare. Ifall ni ska köpa ved så skulle jag faktiskt fundera på att behålla pelletsen.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag som gillar gamla hus tycker inte att det låter allt för eländigt.
Några funderingar, är pannan som pelletsbrännaren sitter i slut så att det inte går elda ved/pellets längre? Annars, köp ved eller en ny/begagnad brännare tillsvidare så kan ni fundera på uppvärmningsmetod senare. Ifall ni ska köpa ved så skulle jag faktiskt fundera på att behålla pelletsen.

Vi ska undersöka och se om pelletsbrännaren är helt kass. Är det så att den går att göra vid så behåller vi pelletsen, annars byter vi nog helt till ved, om det ändå behöver bytas =)
Låter del som en bra tanke?
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Jag tror att hon menade på att folk ibland känner att de har hjälpt till o inte får något för det... Inte att just DU skulle göra så....

Sen hoppas jag att inte mina vänner skulle säga som i första tråden. Det är faktiskt dyrt att handla till alla- man vet ju inte vilka som verkligen kommer att hjälpa till heller... Kan man inte bara ha en trevlig stund tillsammans?? Jag har firat midsommar med att hjälpa en o rensa ogräs. Vi hade skittrevligt knytkalas o allt var supertoppen...
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

Det har jag inte kollat.

Det jag menade var att det är vad man brukar mena med att "Det är ingen fara, min svåger är elektriker".
Att då så blir det gratis.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

ni måste ju inte göra allting på en gång och att hitta en gård där allt redan är perfekt är för det första svårt och för det andra så kostar det betydligt mer än att fixa till en billigare...

så länge läget och marken är bra så kan man fixa annat över tid. så jäkla svårt är det inte att lägga tak heller, vi hade en hantverkare här som gjorde sån slarvig jobb att min pappa fick ta upp allt och lägga om taket själv! han är ekonom, inte hantverkare.. man kan göra en hel del själv bara man tar tiden till hjälp. so what om golvet har olik höjd, det kan ni ta när ekonomin och tiden tillåter. det är inget akut.

när vi köpte vårt ställe så var det många som sa ojoj ni är galna.... nu säger alla gud vad fint och mysigt ni har det.

vi hade inte ens toalett/badrum här och övervåningen var råloft. det fanns inget stall och marken var igenväxt. men som sagt, allt sådant kan man ju fixa. det enda man inte kan göra nåt med är läget.
 
Sv: Ska vi eller inte - renoveringsfrågor ang. husköp!

- I kök och allrum (två olika rum, men som vi i framtiden vill göra till ett stort) är där 3 (!!) olika golvnivåer med ett par centimeters höjdskillnad. Ser inte klokt ut, men de som bott där innan har levt med det så i 17 år :grin: Detta är något vi verkligen vill göra vid. Kommer nog få bryta upp rubbet där, enda ner till jordnivå och göra om från noll. Vi kan leva med golvet ett tag och köket, men vill sen fixa detta.

Var det den delen av huset som var från 1800-talet?

Vet ni vad som finns under det befintliga golvet?

Om ni har tur så kan det ligga ett gammalt trägolv under.
Om så är fallet så skulle ni komma lite billigare undan genom att slipa och lacka trägolvet istället för att lägga in nytt (om det är i ok skick såklart.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp