Ska ställa ut

M

martina

......... för första gången nu i sommar *glp*
Skit nervös.
Ska ner till Tvååker den 9/7 men min vovva. Har aldrig ställt ut innan men kollat på en del utställningar.

Så nu vill jag att ni kommer med tips och rena fakta på hur jag ska göra och vad jag ska tänka på.

MVH Martina :o

Sv: Ska ställa ut

Tänk på att det är ROLIGT för både dig och hunden, oavsett hur det går! ;)
Att komma i god tid, är en bra sak att tänka på. Det kan vara folk som uteblivit så det går fortare för domaren att arbeta av hundarna innan det är er tur.
Vatten, ev. lite mat till hunden och så matsäck till dig såklart! Koppel, utställningskoppel, ev. borstar eller dyl (beroende på ras), registreringsbevis, vaccinationsintyg är andra saker att tänka på att ta med.
En campingstol att sitta på, kan vara skönt. Och ev. paraply beroende på väder.
Har rabblat upp massa saker här som kanske känns som självklara, men det kan vara lätt att glömma.
Ett tips är att packa i ordning så mycket som möjligt dagen innan.

Titta på hundarna innan din, så får man ett hum om hur domaren vill att man ska gå (triangel, fram och tillbaka osv.).

Vad är det för ras du har??

Tack för tipsen :bow:

Fick lite hjälp av en vän i dag som har ställt ut många hundar förr om åren. Vera skötte sig exemplariskt, förutom när tänderna skulle kollas :smirk: . Jobbit tyckte hon. Men det är bara att träna, träna och träna.

Vera är förresten en S:t Bernhard på 21 månader (värsta tiden att ställa ut ;) men hon är väldigt jämn och fin i kroppen, inte överbyggd)

:D :D

Det tycker min lagotto är värst också, när tänderna ska kollas (fast vi har visserligen bara varit på en utställning än....). Annars bara äääälskar hon människor, inklusive domaren.

hej hopp!

Jag är oxå nybörja inom denna branchen :D
och det BÄSTA tips jag kan ge är att åka på inofficiella utställninga först för det är mkt bra träning och där "får man göra fel" på Officiella som tvååker är så räknar dom med att man kan detta redan..

Jag har varit på 4 st inoff och ska nu på min första officiella...i tvååker!! :idea: ler..

vi kanske syns!

Ja, vi ska oxå ställa ut Arne för första gången, han är typ 4 månader... :eek:

Han är lite blyg när det gäller nya människor, men hoppas att han inte gör ngt med domaren... :angel:

Vi ska till Borås den 2: juli :banana:

Fast alla valpklasser är väl inofficiella?
Det är väl från unghund det är officiellt (om man nu åker på sån utställning).

giowanna skrev:
Ja, vi ska oxå ställa ut Arne för första gången, han är typ 4 månader... :eek:

Han är lite blyg när det gäller nya människor, men hoppas att han inte gör ngt med domaren... :angel:

Vi ska till Borås den 2: juli :banana:
Ska tydligen lagottons uppfödare också!! Lite för långt för oss att åka, tyvärr.....

hur unga får valparna vara för att ställa ut?? Jag har hört 6 månader....om dom inte ingår i avelsklass.....jag ska faktiskt ställa ut min i slutet av juli..oah jag har inte tränat eller nåt...vad ska man träna på?? att ställa dom på bord och kolla munnen å så???

Japps, det är ju olika från olika utställningar, men den i Borås har båda åldrarna. :bump:

Man får ju passa på, de är ju bara valpar en gång! :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
529
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv