ska provrida häst imorrn(lördag)

Sv: ska provrida häst imorrn(lördag)

Hejsan!

Nu är inte jag något proffs så där men jag kan försöka tolka lite av det jag såg.

Det ser ut som en häst som mest har fått gått med huvudet i vädret och kanske mest slappat i skogen. Den såg lugn och snäll ut. Ganska lättkontrollerad.

Jag tyckte att andra traven började se hyfsat trevlig ut. Det såg ut som om hon sökte sig framåt nedåt och slappnade av för ett par sekunder. Jag tror att hon kanske sökte ett stöd som hon någonstans kommer ihåg ska finnas där men att musklerna som bär henne rätt inte använts på långt tid att det blir svårt för henne att stanna där.

Frågan för dig är ju om det är roligt att "rida till" en häst under ett år och sedan få lämna tillbaka henne. Det är ju bara något som du kan ta ställning till.

Jag tror att om man tränar henne, kanske bantar ett par kg på magen och aktiverar henne så kan hon bli en trevlig häst. En hel del arbete men det ser ut som om det kan ge resultat.

Träningsmässigt så ser det ut som om man skulle kunna göra halvhalter (många) för att få drivet att komma bakifrån. Nu ser det mest ut som lunk lunk. Göra saker hela tiden, volter, halter, halvhalter, tempoväxlingar, bommar och sånna saker som får henne uppmärksam.

Jag tycker att du red henne trevlig. Du kanske skulle kunna sätta dig lite mer tillbaka och inte driva henne så mycket med sitsen. Försök rida lätt lite långsammare. Jag skulle nog ta av martingalen och kanske testa en chambon eller snodd om hon bara springer med näsan i vädret. (wohoo vågade jag skriva det där, får jag stryk nu som tycker att man kan använda sig av hjälptyglar) Inte sätta hårt utan bara visa vägen och att hon får en liten hint om hur det ska kännas.

Lycka till om det nu blir ni två!

Jag tycker också att det verkade som en trevlig häst som inte har blivit tränad att jobba rätt, nu letar jag ju också häst och är väldigt noga med att allt ska stämma och vill gärna prova hästen ett par gånger, hade jag varit du och kännt mig osäker hade jag nog frågat om jag fick prova hästen igen, ev då med hjälptyglar som är bra under en kortare tid för att hjälpa hästen och dig.
Lycka till!

http://media.putfile.com/Zandy

Sådär, ni får gärna kommentera, ägaren hörde av sig igår och undrade om jag ville ha hästen men jag funderar fortfarande.. Så om ni har något att säga är ni till hjälp :bump:

Jag sitter som en kratta och hästen var assvår att få lösgjord men himla hoppglad.. Om det blir något ska Torbjörn få kolla henne i munnen...

Vad kul att se olika folk på den hästen jag med provred:)
Min sambo filmade oxå när jag red henne, men tyvärr kan jag inte lägga ut det då jag inte vet hur man gör riktigt, sen var det ganska kort med.

Men ville du ha henne?
Jag skrev ett mail iaf och sa det att om hon inte hittar nån annan som är intresserad så är jag ev intresserad om jag slapp betala försäkringen och om jag kunde få ha henne på prov innan. Men hon har inte hört av sig så jag letar vidare för fulla muggar efter häst nu:D
Har ev 2 nya på G iaf;)
Men lycka till med sökandet:banana:

Jag tackade nej för ett par dagar sen, kände att jag ville ha en häst i kondition, lite större och inte med en massa krångel med papper om vem som ska betala vad osv. Ska köpa en häst istället nu, har en på gång som jag :love:

Jag tackade nej för ett par dagar sen, kände att jag ville ha en häst i kondition, lite större och inte med en massa krångel med papper om vem som ska betala vad osv. Ska köpa en häst istället nu, har en på gång som jag :love:

Vad fuskigt:D
Jag letar varje dag efter hästar men tycks inte hitta nått som passar mig. Iofs så ska jag inte köpa utan bara vara fodervärd så det är väl svårare då.
Jag vet ett varmblod som är till salu för en mindre summa, men där finns inget iordning känns det som, inget pass på den osv...så jag får väl se hur det blir med den. Sen är det ett annat varmblod som ka lånas ut, tyvärr är det några före mig och tackar dom nej så ska jag åka o kolla på den, så jag hoppas att hon ringer o säger att dom inte var intresserade:crazy:

Vad är det för nåt du har hittat? *nyfiken*;)

Ett halvblod, 16 år som gått La/La på träning men bara lite tävlad. Har provridit en gång, fick slita som ett djur, var helt slut innan jag ens provat att galoppera, hoppa orkade jag inte, var alldeles för trött. Även om det inte gick superbra kändes det som en häst jag kan utvecklas på, för sin ordinarie ryttare gick hon jättefint så det är inte hästen som behöver jobbas på utan ryttaren. Och så gillade jag henne.

Har kollat på ett 5årigt varmblod i Finspång, mycket häst för pengarna men vill inte ge mig in på en unghäst (kan rekommendera den annars, var väldigt trevlig faktiskt) och ett varmblod i Linköping som skulle ut på foder ett år, den var ganska svår tycker jag, det var jättesvårt att få till en bra balans mellan hand och skänkel men väldigt välutbildad och så, är nog också en bra läromästare om man har hjälp från tränare.

Sen Zandy och ett 15 årigt halvblod som jag också gillade väldigt mycket, tyvärr lite ridskolehäst över henne men endå bra. Fast henne var det fler som var intresserade av och min tränare poängterade vikten av att inte stressa in i ett köp och jag har två till att kolla på innan jag åker för en andra titta.

Är skapligt trött på letandet, parallet med detta måste jag avliva min ponny som jag älskar över allt annat och allt är bara en enda stor soppa tycker jag. Vill bara åka och peka på en häst och säga "Den tar jag", få det överstökat med ponnyn och komma igång igen.

Hoppas du hittar något bra, pm:a om du är intresserad av någon av dem jag kollat på, har ett litet halvblodsto också som ska ut på foder men inte finns på annons som du kan få telenumer till.

//Silly

Hejsan!

Nu är inte jag något proffs så där men jag kan försöka tolka lite av det jag såg.

Det ser ut som en häst som mest har fått gått med huvudet i vädret och kanske mest slappat i skogen. Den såg lugn och snäll ut. Ganska lättkontrollerad.

Jag tyckte att andra traven började se hyfsat trevlig ut. Det såg ut som om hon sökte sig framåt nedåt och slappnade av för ett par sekunder. Jag tror att hon kanske sökte ett stöd som hon någonstans kommer ihåg ska finnas där men att musklerna som bär henne rätt inte använts på långt tid att det blir svårt för henne att stanna där.

Frågan för dig är ju om det är roligt att "rida till" en häst under ett år och sedan få lämna tillbaka henne. Det är ju bara något som du kan ta ställning till.

Jag tror att om man tränar henne, kanske bantar ett par kg på magen och aktiverar henne så kan hon bli en trevlig häst. En hel del arbete men det ser ut som om det kan ge resultat.

Träningsmässigt så ser det ut som om man skulle kunna göra halvhalter (många) för att få drivet att komma bakifrån. Nu ser det mest ut som lunk lunk. Göra saker hela tiden, volter, halter, halvhalter, tempoväxlingar, bommar och sånna saker som får henne uppmärksam.

Jag tycker att du red henne trevlig. Du kanske skulle kunna sätta dig lite mer tillbaka och inte driva henne så mycket med sitsen. Försök rida lätt lite långsammare. Jag skulle nog ta av martingalen och kanske testa en chambon eller snodd om hon bara springer med näsan i vädret. (wohoo vågade jag skriva det där, får jag stryk nu som tycker att man kan använda sig av hjälptyglar) Inte sätta hårt utan bara visa vägen och att hon får en liten hint om hur det ska kännas.

Lycka till om det nu blir ni två!

Jag håller med dig helt och hållet, men tror till och med att man ska testa utan hjälptyglar :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama