Ska provrida första hästen i helgen - Nervös!

Nea86

Trådstartare
Ska åka och provrida en islandshäst nu i helgen och jag känner mig skitnervös!
Har ridit "storhäst" i 16 år och nu gått över till islandshäst sen i somras. Känner att det är en egen jag vill ha och inte rida lektion en gång i veckan lixom, utan ha en kompis som jag kan utvecklas tillsammans med. (Har haft sköthästar under alla år och alltid ridit minst tre dagar i veckan).
Det är bara det att jag är verkligen skitnervös! Jag tänker bara att "Tänka om hon tycker att jag rider för dåligt så hon inte vill sälja den till mig..." osv... Jag har ju som sagt inte ridit islandshästar så länge.. hu... ville bara skriva av mig lite...
Nån mer som känt samma sak? Hur har det gått för er?

Sv: Ska provrida första hästen i helgen - Nervös!

).
Det är bara det att jag är verkligen skitnervös! Jag tänker bara att "Tänka om hon tycker att jag rider för dåligt så hon inte vill sälja den till mig..." osv... Jag har ju som sagt inte ridit islandshästar så länge.. hu... ville bara skriva av mig lite...
Nån mer som känt samma sak? Hur har det gått för er?

I så fall hade inte jag fått köpa nån häst:D. Men det fick jag och har haft honom i 12 år nu. :love: Man växer med uppgiften.

Ska dit på söndag, men jag lovar att skriva så fort jag kommit hem :D

Klarade jag provridning så klarar alla det!
Min pålle kommer på fredag! :D

Åhh vad jag känner igen det där :)
Jag hade ridit storhäst i 18 år och skulle sen ha en islänning, hade ridit kusinens islänningar ett par år tidigare medan hon var gravid men som sagt det var flera år innan jag skulle köpa min egen.
När jag var och kollade på den första och enda islänningen så visste jag knappt inte ens hur dem ser ut när dem töltar *skratt* Kände mig sååå värdelös och när jag skulle rida visste jag inte ens hur jag skulle få honom att tölta :) Men tur i oturen var han bara 5 år då och nyinriden så han visste knappt vad tölt under ryttare var :)
Kan ju säga att det blev den hästen :) Och nu kan vi tölta och jag vet hur det ser ut när en häst töltar med :)

Så jag tror att det kommer gå jättebra, det är väl bara säga att du hållt på mycket med storhäst tidigare, och det mesta är ju faktiskt likadant som på vilken häst som helst :)
Och har du ridit flera ggr i veckan i 16 år är du nog inte så dålig på att rida, så det behöver du nog inte oroa dig över, sen rider man ju inte en häst för första gången på samma sätt som en häst man ridit i flera år och kan knapparna på och vet vad dem kan :) Så lycka till och hoppas att det är den häst du söker :)

Du poängterar din allmänna hästvana och sedan är du trevlig och ödmjuk inför den påtänkta hästens gångarter och hur säljaren tycker du ska rida dem.

Be om exakta instruktioner för tölten och se det som en lektion.

Som säljare uppskattar man att folk inte kommer och tror att de kan allt och drar, sliter och bankar på ens hästar i blindo, särskilt inte om de är inridna för små vikthjälper :o

Nu är det inte så att alla säljare kan instruera eller alla hästar tölta ;) men det kommer du att upptäcka längs vägen.

Köp bara en häst DU känner att DU kan hitta tölten på från början.

En häst i stallet såldes till en duktig storhästyttare som var helt utan erfarenhet av tölt.
förra året.
Hästen ifråga mycket välutbildad med storhästgångarter utan passanlag och bra tölt över medel.

Det går bra. Hon har ridit AR kurser och skall nu rida för islandshäst instruktör för att hitta tölten.
I stallet slåss dom om att rida ut på honom då han är så trevlig, pigg och stabil.
Nu har hon köpt fler islandshästar varav 1 fint sto från island som skall visas.
Problemet är att hitta någon bra ryttare som visar hästen då hon inte har dom rätta kontakterna.

Tack allihop, nu känner jag mig iaf lite lugnare... :) Nu hoppas jag bara att det är en häst för mig och att de inte vill ha mer än vad jag har råd med isf :S

Lycka till i morgon!
Ge inte upp om det inte känns rätt!
Jag provred fem olika hästar innan jag hitta min guldklimp... :-)

Tänk inte så mycket på vad ägarna tycker, utan tänk på vad du själv vill ha. Går det jätte dåligt så kanske hästen inte är rätt för dig? (: Om du inte ridit islandshäst så länge skulle jag rekommendera en fyrgångshäst med väldigt lätt för tölt. Jag hade inte själv ridit islandshäst när jag köpte min, och han var 2½år när jag köpte honom & skulle rida in honom själv, så jag var också jätte nervös! Hade ridit stor häst väldigt länge & bara ridit islandshäst 2år ungefär.. men hon som ägde honom var super trevlig & det gick jätte bra! (: Det går nog bra för dig också! Lycka till !

Hej igen allihop!
Nu har jag varit och provridit hästen! Det var verkligen en supersöt och helmysig häst. Men oj vad fort det gick i ridhuset! Inte nån stressig häst utan i skritten och så gick han lugnt och jättefint, men i traven och tölten och för att inte tala om i galoppen så gick det fort! Men bara för att han lixom...sprang fort.. inte för att han var hetsig. Men min mamma ska ju också tycka det är roligt att rida hästen och jag tror att det ev hade gått lite för fort för henne. Lite passig ibland i tölten och jag hade lite svårt att känna om han sprang helt rent ibland. Annars väldigt duktig och lyhörd för alla hjälper och så. Men jag ska provrida honom en gång till och ute då så får vi se. Men de ville ha runt 70 000 för honom och jag tycker nog att det är lite mycket. Dock har jag en bekant som jag kom ppå ju håller på med isisar så nu har jag en ännu mer kunnig med mig nästa gång! :) Och hon har en annan häst som hon tyckte att jag skulle testa!

Låter som du hade kul i alla fall.
Antingen var det en pigg häst eller ochså hade han svårt att gå i lägre tempo
p.g.a obalans. Behöver mer träning/ muskler att samla och bära sig.
Många islandshästar har mer motor och är mer känsliga för sitsens inverkan än man kanske är van vid.

Ja, det var roligt, men jag vet inte om det kanske blir en lite för svår häst för mig att ta mig an när jag inte tränat tölt så mkt själv. men jag ger det ett till försök till helgen och så får vi se hur jag tycker stoet är också.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar