Ska på bröllop, klä mig!

Sockerbit

Trådstartare
Ska på bröllop den 18 juni, klädkod kavaj. Är totalt efterbliven när det kommer till sånt här, så vad tusan ska man ha på sig? Har ni några bra förslag, jag är av den kurvigare typen, så något som passar denna kroppsform är ju en klar fördel.

Ha. Kommer att följa tråden för spår av vägledning....

Jag ska på bröllop i midsommar och jag är definitivt INTE kurvig. Sliter mitt hår redan nu för att tänka ut vad som kan vara lämpligt. Det är barnets kusiners föräldrar som äntligen gör slag i saken. Och det storstilat.

Jag ska också på bröllop så jag hänger på! I mitten av juli och jag gissar ett jag behöver en vit klänning då det är mitt bröllop... Vi har en egen klädkod, sommarfin, så någon traditionell bröllopsklänning blir det inte.

Ska på bröllop den 18 juni, klädkod kavaj. Är totalt efterbliven när det kommer till sånt här, så vad tusan ska man ha på sig? Har ni några bra förslag, jag är av den kurvigare typen, så något som passar denna kroppsform är ju en klar fördel.

Står det någon klädkod på inbjudan? Det har ganska stor betydelse isåfall vad man kan föreslå. Det här är olika klädkoder som kan förekomma på inbjudan, vissa är nog rätt ovanliga nu för tiden dock, om det inte står något hade jag tolkat det som valfri klädsel. (källa:http://www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/kladkod-ratt-kladd/271)
"
Frack:
Den mest formella klädseln. För män innebär det alltid frack. Viktigt är att flugan och västen är vita till fracken vid bröllop. Kvinnan bär lång elegant aftonklänning, här går bra med urringat. Gärna långa handskar till baraxlat. Festliga, glittriga tillbehör hör till.

Folkdräkt i festversion är användbar klädsel på alla stora kalas och bröllop där frack/högtidsdräkt påbjuds. Används av både damer och herrar.
Uniform kan bäras vid frack/högtidsklädsel.

Högtidsdräkt: Mannen bär frack, uniform eller folkdräkt i festversion. Kvinnan har elegant aftonklänning eller festversion av fokdräkt.
Ingen klädsel angiven (vid eftermiddagsbröllop) innebär egentligen frack, men den traditionen är inte känd bland alla idag, så här är det klokt att höra sig för hos värdparet om vad som är tänkt.

Kavaj: Den minst formella klädkoden. Traditionellt innebär det mörk kostym för män, men reglerna har luckrats upp. Ljus kostym är rätt om det är den ljusa årstiden. Även ibland udda kavaj och byxor, med prydliga tillbehör. Damerna bär kort klänning, dräkt och ibland är ett par eleganta långbyxor acceptabelt. Aftonklänning, även lång, kan bäras när man vet att de manliga gästerna förväntas ha mörk kostym (vid eftermiddagsbröllop).
Mörk kostym innebär alltid mörkblå, mörkgrå eller svart kostym med vit skjorta. Damerna bär elegantare kort eller vadlång klänning, eller ibland långklänning (vid eftermiddagsbröllop).

Smoking:Om "klädsel: smoking" står på inbjudan ska smoking användas, annars ej, den ersätter inte frack eller kostym. Mörkblå eller svart. På sensommaren går det bra med en vit smoking och svarta byxor. Smokingklädsel för kvinnor är aftonklänning, lång eller kort, baraxlad eller långärmad - men inte lika elegant som när männen bär frack."

• Gilla
Reactions: KSF

Jag tipsar om Ilse Jabobsens korta klänningar med lång ärm, passar perfekt på ett bröllop med klädkod kavaj.
Passar dessutom väldigt bra till en kurvig kroppsform :)

image1xxl.jpg

image4xxl.jpg

image1xxl.jpg

image2xxl.jpg

image1xxl.jpg

Jag ska också på bröllop så jag hänger på! I mitten av juli och jag gissar ett jag behöver en vit klänning då det är mitt bröllop... Vi har en egen klädkod, sommarfin, så någon traditionell bröllopsklänning blir det inte.

Äh, man behöver inte ha vit klänning bara för man är brud, min var bronsfärgad, och använd till åtminstone två ytterligare tillställningar.

Själv ska jag på bröllop nästa helg och insåg i mitten av veckan som var att jag nog borde förnya garderoben inför händelsen. Så jag var och panikshoppade i går, men hittade faktiskt en vinrödaktig, mönstrad klänning med kort ärm på Esprit. Peppar, peppar, att shoppa är inte min starka sida måste jag erkänna så det var skönt att det gick smidigt.
Klänningen känns lite lagom sommar sådär vilket blir bra eftersom det är ett utomhusbröllop och då vill man ju inte frysa rumpan av sig. Hoppas bara att vädret blir bra. Det skulle vara lite miserabelt med regn och +10C.

Vill du ha en lång eller kort klänning? Stil?

image3xxl.jpg

image3xxl.jpg
Jag har en vit resevklänning i gardroben. Knälång o lite spets. Skulle och vilja ha en lång men är kurvig och har inte hittat något som känns bra till skapligt pris. Borgerlig vigsel på lånad herrgård med 50 gäster. Var är bilderna hämtade?

Jag har en vit resevklänning i gardroben. Knälång o lite spets. Skulle och vilja ha en lång men är kurvig och har inte hittat något som känns bra till skapligt pris. Borgerlig vigsel på lånad herrgård med 50 gäster. Var är bilderna hämtade?

Asos.com har jättemycket fint!

Ha. Kommer att följa tråden för spår av vägledning....

Jag ska på bröllop i midsommar och jag är definitivt INTE kurvig. Sliter mitt hår redan nu för att tänka ut vad som kan vara lämpligt. Det är barnets kusiners föräldrar som äntligen gör slag i saken. Och det storstilat.
Något 20-talsinspirrat kanske. Det kan ju vara grymt snyggt utan att ta "ljuset från bruden". Det passar ju bra till raka kroppar tänker jag :)

Jag är kurvig och förra året på två bröllop hade jag en klänning från märket Little Mistress. Kolla på dem. Jag vet inte hur kurvig du är men de har klänningar både för långa, tjocka, normala och petite. Jag beställde min på Asos och den kom rätt snabbt. De finns dock på bland annat zalando och nelly också. Jag själv gillar maxiklänningar då det är vad jag känner mig mest bekväm i med mina kurvor.

Jag blev kär i denna! Synd att jag inte ska på några direkta tillställningar i sommar.

Också väldigt fin enligt mig.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 136
Senast: ameo
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama