Ska man vara HELT avslappnad i armarna egentligen?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
En tanke som slog mig....jag har svårt att slappna av helt i över/under armar, axlar osv. Slappnar jag av helt så hänger ju armarna bara i tyglarna?? Vad menar folk egentligen med att vara helt avslappnad men med bärig hand??? :confused:

MVH

Sv: Ska man vara HELT avslappnad i armarna egentligen?

Stå rakt upp och ner eller sitt på en stol och låtsas att du håller i ett par tyglar (ta tex en penna i varje hand så att du håller i någonting)
Håll armbågarna intill kroppen och underarmarna ska gå i nästan 90 graders vinkel rakt fram.
Känn efter så att du sitter avslappnat och inte spänner dig någonstans mer än precis dom muskler du behöver för att hålla armarna i den positionen.
DEN känslan ska du hitta även på hästryggen!

Det är nämligen väldigt lätt att tex spänna armarna för hårt eller dra upp axlarna om man är osäker eller känner att man inte orkar hålla emot en stark häst men axlar och armar måste alltid vara mjuka för att få en bra känsla genom tyglarna till bettet.
Bromsen får man genom att jobba med sits och säte.

Att sitta på en pilatesboll med armarna i "ridposition" är också en bra övning.

Och sen ska armbågarna inte vara klistrade intill sidan, de ska hänga "rakt ner" naturligt som de gör när du bär på en bricka t ex.

Kanske låter som ett konstigt svar, men jag kan rekommendera att gå en pardanskurs! Jag har fått en helt ny kroppskännedom om mina armar och en mycket bättre hand. När man dansar ska armen vara tillräckligt avslappnad för att kunna uppfatta signalerna som den som för ger (jag är då kvinna/följande), men samtidigt så pass aktiva att det finns ett motstånd för föraren att möta.

Så tänker jag att armarna och händerna ska vara när jag rider också. De ska vara avslappnade och känsliga men samtidigt aktiva.

Avslappnad kan bli lite fel ord ibland, följsam känns lättare att förstå, alltså att man är avslappnad i armarna men ändå håller dem på plats utan att spänna sig och är flexibel så att man följer med i hästens rörelser :)

För att träna på att få en stadig hand samt lära mig slappna av i armar och axlar sa min tränare till mig att hålla knogarna mot manken på hästen. Nu ca 3 månader senare så kan jag ha min hand vart jag vill och samtidigt slappna av i armar och axlar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård