Ska man ställa krav?

fettso

Trådstartare
Jag har två små döttrar som intresset startade för tidigt.
Dotter nr ett drogs alltid till hästar redan i ettårs åldern, trots att jag själv just då sålt mina hästar.

Kunde ju inte hålla mig utan när hon fyllde 3 år fick hon och lillasyster då
1 år en egen Shetlandsponny.
Vi hade mkt roligt med den ponnyn och yngsta dottern som alltid varit den modigaste av dom hoppade tom hinder på honom när hon var 3.
Men den här ponnyn var också den snällaste som vandrat på vår jord.
Men 2009 fick han svår fång som tyvärr återkom i flera omgångar och vi
tvingades ta bort honom.:cry:
Under ett år var döttrarna hästlösa men gick på den lokala Ridskolan istället vilket dom tyckte var roligt.

Så 2010 nu i februari köpte vi varsin Shettis till dom.
Då dom tjatat och tjatat i ett års tid:grin:
Till den yngsta dottern som är 5 år men väldigt liten och lätt köpte vi en
jättefin vallack på 87cm, dom är helt perfekta ihop.:love::angel:
Till äldsta dottern blev den en lite större 107cm stort sto.
Hon var lite ev ett förhastat köp då vi inte hade några andra hästar utan behövde sällskap till den första ponnyn.
Hon är dock snäll men kan inte gå kvar själv i hagen och är pigg att rida.

Problemet är att ibland vill yngsta dottern rida hela tiden och ibland får man tjata för att hon ska rida 1 gång den veckan.
Hon är mkt noggran och hjälper alltid till i stallet och med att borsta osv.
Hon är precis 5 år fyllda, är det för tidigt att liksom bestämma hur ofta och hur länge hon ska rida om hon ska ha egen häst?

Äldsta dottern säger nästan alltid "Vill inte" men ändrar sig och ska rida sen iaf.
När hon rider är hon rädd och vill bara skritta och gå slalom och sådant eller i skogen.
Hon är mkt för att ta hand om och fodra hästarna och sådant och kan pyssla i läääänge med sin ponny, borsta och göra frisyrer.
Ska man tvinga henne att trava fast hon skriker?
Ska jag ställa krav på att hon måste rida?
Nu sist så vägrade hon rida för det skulle förstöra hennes frisyr.
Hon fyller 7 år i slutet av Oktober.

Till sist då, när börjar ni ställa krav?

Jag kanske vill för mkt?Dom åker redan på träningar på klubben och tävlingar(skojtävlingar)(fast det tycker dom är kul).

31455633.jpg

31455663.jpg

Sv: Ska man ställa krav?

Jag är ju på inget sett erfaren vad gäller barn, men med tanke på att 7 år är minimiålder för att få börja på många ridskolor så har ju dina hållt på ett bra tag. I den åldern handlar ju mkt desstuom om att leka och ha roligt i stallet, väcka intresse osv. Jag tror inte att man ska ställa krav på barn i den åldern. Se det istället som ett privilegie att de vill vara där.

Måste ponnyerna ridas varje dag då? Kan du inte köra dem? Ta med barnen ut på en körtur om de vill, eller bara acceptera att de fortfarande är väldigt unga och på barns vis inte ska ha några prestationskrav (enligt mitt tycke då).
Har ni ponnyerna hemma? Annars kanske ni kan sälja den ena och de får dela på en? Alternativt om det är så att äldsta dotterns ponny är för svår, byt ut den mot en lugnare?

Eftersom barnen bara är 5 och 7år så kan man inte ställa så stora krav. Jag har jobbat på ridskola och när barn i den åldern hade sina lektioner så handlade det mest om att dem ska tycka att det var roligt.

Eftersom det är du som är mamma och vuxen så är det du som har ansvaret för hästarna. Man kan inte lägga ett sådant ansvar på en ensam 5-7åring. Om du känner att hästarna skulle behöva gå mer så kan du antingen köra in dem och köra dem själv, löshoppa, longera, trick träna osv för att hålla hästen igång då dina barn inte rider.
Du kan också försöka att "lura" ut barnen, men att komma på roliga saker att göra tillsammans med hästarna. Dem kanske vill prova köra? eller rida ut en sväng med fika? Rida och bada med hästarna, ? Longera barnen och dem får göra "konster" på hästarna (så som ex. sitta på knä, prova stå på hästen, lägga benen på hästens rumpa, nudda öronen osv osv.)-det är bra för ryttarens balans, hästen får röra på sig och barnen kommer troligtvis att tycka att det är roligt! (våra ridelever älskade att bli longerade, det var höjdpunkterna på ridskolan)

Bara en liten kommentar lite hastigast om den äldre dottern som är rädd för att trava. Bilden kanske inte är representativ för hur det brukar se ut, men jag skulle inte heller våga trava med den utrustningen, ser ut som att hon ska halka av när som helst, eller åtminstone lär det kännas så för henne. Hala byxor, aaallldeles för korta stigläder för att man ska få nån balans alls och inte så bra stövlar för korta barnsben att försöka få ner hälen i.

Lägre stigläder så knäna hamnar på knävulsterna eller åtminstone i rätt vinkel, skodda ridbyxor och kanske kängor istället för stövlarna kommer göra att hon känner sig mycket säkrare där uppe. :) Nu sitter hon ju väldigt i bakvikt. Om ni redan tänkt på det är det bara tålamod som gäller. Promenera lite i skogen uppför och nerför lite så får hon säkrare sits, och då kommer nog modet också. Låt henne "hoppa" genom att skritta och småtrava över bommar. Det bygger upp modet och gör barnen stolta över vad de klarat. :)

Men jättesöta hästear, och barn!:D

Presonligen tycker jag att när barnen är sådär små så ska de ha lite krav på sig, inte i ridningen men i omskötseln av ponnyerna, och de fixar dom redan som det verkar.

var noga med att inte tvinga den äldre tjejen som tycker att det är läskigt att göra något som hon tycker är otäckt, låt henne skritta och rida slalom tills hon är trygg. Hitta på en massa skrittövningar åt henne som bygger upp hennes balans, för när hon känner att hon har bra balans och sitter stadigt så kommer hon nog vilja trava.

Jag tror att det är viktigt att dom har roligt med sina ponnyer nu när dom är så unga så kanske hästintresset sitter i ett tag, får dom massa krav och måsten nu så kanske de tröttnar helt? Men ett krav som skulle kunna passa är att de måste ta hand om sina ponnyer varje dag: Borsta etc och så måste de rida en gång i veckan, gärna mer men 1 gång är minumum.

Sen en ska som är skitbra är att köra ponnyerna, dels kan du köra lite emellan ridturerna och dels kanske tjejerna vill köra lite också. dessutom när tjejerna har vuxit ur sina ponnyer så är det lättare att sälja en shettis som är regelbundet körd och riden, lite mer attraktivt för den som är aktiv så slipper ponnyerna bli hagprydnader.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar