Ska man låta marsvinsungar svälta ihjäl istället för att ta bort dem?

M

Manzana

Jag har hört att flera marsvinsuppfödare låter marsvinsungar svälta ihjäl istället för att ta bort dem. Jag tycker det är hemskt att låta djuren plågas istället för att ta bort dem på en gång. Tanken bakom det är att i det vilda så skulle dom svälta ihjäl. Enligt djurskyddslagen så ska vi djurägare se till att våra djur inte far illa, då tycker jag att man bryter mot lagen om man låter djuren svälta ihjäl.

Vänta nu...du har läst det här på Marsvinsnätet, eller hur?? Det var jag som skrev att jag inte stödmatar ungar som är svaga. Detta för att det är väldigt vanligt att ungen får vätskan ner i lungorna istället. Jag anser att naturen ska ha sin gång. En unge som föds svag har inte några förutsättningar att bli ett starkt och friskt marsvin. Enda gången jag kan tänka mej att stödmata är om mamman inte har någon mjölk alls, vilket är mycket ovanligt. MEN jag har väl aldrig någonsin sagt att jag låter ungarna svälta ihjäl????? Det är väl självklart att jag tar bort dom när jag ser att dom är svaga...Så gör oxå alla de andra uppfödarna som väljer att inte stödmata...Så du har nog fått det här lite om bakfoten. INGEN uppfödare låter några ungar svälta ihjäl!

//Ulle

Så står det inte på marsvinsnätet. Där står att flera uppfödare låter naturen ha sin gång. Det går inte att jämföra djuren ute i naturen och dem vi har som husdjur, vi har ett ansvar gentemot våra djur och ska se till så att de inte lider.Att låta dem svälta ihjäl är att orsaka dem ett onödigt lidande.

Ja men då ska jag klargöra det på den aktuella sidan att ingen låter sina ungar svälta ihjäl.....

Det är konstigt att det från början är flera uppfödare som gör så, helt plötsligt är det ingen. det är någonting som inte stämmer.

Visa mej var någonstans det påstås att uppfödare låter ungarna svälta ihjäl????Jag skrev att många låter naturen ha sin gång, så oxå jag själv...där var jag lite otydlig med att tala om vad jag syftade på....med det så menade jag att man tar bort dom ungarna som är svaga istället för att stödmata....aldrig ordagrant påstått att någon låter sina ungar svälta ihjäl!!!! Så snälla, lägg ner det här nu :bow:

Har du läst på andra sidor att de låter ungarna svälta ihjäl? En unge som föds svag hinner man oftast inte till vetrinären med innan den dör. Ibland börjar ju honorna själva äta upp ungar som är svaga. Om de är så svaga att de inte klarar första dygnet (då honan ändå inte har någon mjölk i spenarna) då ska man ju inte behöva stödmata den. Det är endast en liten procent av alla svaga men stödmatade ungar som överlever första månaden.

Marsvinsägare själv?

Om ungen är så svag att man tror att den kommer att dö då tar man väl bort den på en gång. Varför invänta?
Jag är marsvinsägare.

Tja, de kan ju mot all förmodan överleva. Mamma hade en sådan hona en gång den blev stödmatad och sen när den var vuxen blev den en toppen avelshona...

Så du menar att man ska ta livet av marsvinsungen där hemma? Dränkning, nackvridning eller likn?

Har jag skrivit det? Jag skrev inte hur man ska göra. Det är upp till en själv om man åker till en veterinär eller gör det själv. Huvudsaken för mig är att djuret inte lider i onödan.

För dej som aldrig varit till veterinären och avlivat ett marsvin kan jag berätta hur det går till...veterinären sticker en spruta långt in i marsvinets mage, vilket jag kan tänka mej gör otroligt ont! Har varit med om det några gånger och jag tycker det är verkligen synd om marsvinet. Själv låter jag hellre min granne som är jägare att ta bort djuret, det går snabbt och det behöver iallafall inte lida.

Jag har varit till veterinären och tagit bort både marsvin och hundar så jag vet mycket väl hur det går till. Jag skrev inte att man var tvungen att gå till veterinären för att göra det, jag skrev att man får välja om man gör det, gör det själv eller låter någon annan göra det.

Glömde skriva att veterinärerna jag har varit till aldrig har stuckit in en spruta långt in i magen på djuren utan har gett dem den i nacken.

Då har du haft tur, eller rättare sagt ditt marsvin har haft tur! Ingen jag pratat med, som avlivat hos veterinär, har sett sprutan sättas i nacken....

Menar du att de sprutar direkt i hjärtat? har hört att många veterinären gör så med råttor. De jag har pratar med föredrar iaf spruta i nacken, och sen i hjärtat för säkerhets skull. Borde ju vara bättre på marsvin också, lär ju göra väldigt ont...

Veterinärerna jag har varit hos har satt sprutan i nacken och ingen annanstans. Hur andra veterinärer gör vet jag inte men jag vet hur de som jag har varit hos har gjort.

Familjen hade ett marsvin en gång som vi var tvungna att avliva, och han fick en spruta i nacken (jag var med). Att de sticker långt in i magen låter ju hemskt! :eek:

Har heller aldrig varit med om att dom börjar med att spruta i magen. Först så avlivar man ju djuret som med alla andra djur med en vanlig spruta. Sen man man sticka i hjärtat eller vad det nu är som sticker i som en sista säkerhetsåtgärd, men då är ju djuret redan dött. Tycker du ska byta veterinär om din vet sticker direkt i magen på det stackars djuret. (detta var inte ett svar till dig vargdotter)

Vetrinärer är i allmänhet itne bra på marsvin så det spelar nog ingen större roll om man byter vet eftersom de flesta är lika dåliga...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.