Ska man göra rent i öronen?

R

Rigoletto

När jag köpte min hund sa uppfödaren att jag skulle tvätta rent i öronen ibland. Jag skulle köpa öronrens på apoteket och ta lite på en bomullstuss och göra rent lite försiktigt.(Det är en spaniel med långa öron). Uppfödaren har fött upp rasen i över tjugo år, och borde veta tycker jag, MEN så var jag hos veterinären och vaccinerade. Då sa hon att man ABSOLUT INTE ska vara och riva i hundens öron. Om det är så att hunden är smutsig i öronen så är det alltid öroninflammation, sa hon, och då måste man åka till vet. och få antibiotika.
Vilket är rätt? Göra rent eller inte?

Sv: Ska man göra rent i öronen?

OM yttre delen av hörselgången är kladdig, så skadar det inte att rengjöra öronen, men absolut inte med bomull, då detta kan "ludda av sig"!! Ta heller lite gasbinda/tygbit på fingret och rengör med = ingen risk att du skadar örat/ att det inte åker in bomullsludd i örat.. Inte alla gånger det är öroninflamationer, som gör att örat blir kladdigt, men om hunden "vinker" med huvudet/skakar huvudet mycket och ffa om det Luktar pyton i örat, så har den med all säkerhet en öroninflammation/ på G.

Ryck håren i öronen(beroende på vilken ras det är) och raka gärna insidan av öronen lite grann, så att det blir luftigare. På det viset minimerar du risken för öroninflamationer.

Senast ändrad:

Smuts i öronen behöver inte vara inflammation.
När det gäller kroniska öronhundar ger jag numera rådet att använda Epi-Otic 1-2 ggr per vecka, vid forsömring prova en gång per dag i en vecka om detta ej hjälper skall de kontakta vet. Den här behandlingsregimen har klart reducerat antibiotikaanvändningen på dessa hundar.
PL

vad är det för ämne i det???

Själv har jag fått rekomendationen att använda öronpulver till min hund med kroniska öronproblem. Dock vet jag att pulvret är svårt att få tag på.

//E

Med öronpulver antar jag att du menar nebacitin o det är antibiotika vilket är vad jag vill minska användningen av.
Epi Otic är vaxlösande o surgörade ingående ämnen vet jag inte o kan inte kolla här.
PL

jag har en pudel som får stora tussar av hår ganska långt nere i ytterörat, detta får jag plocka ut med pincett och jag topsar bort smuts som jag ser (hunden ligger snällt och stilla och jag vinklar topsen ner-ut för att verkligen inte komma åt inre örongången..)

hunden älskar att få öronen plockade..

Nej, det är nån sorts öronpuder gjort av nån slags lera som min veterinär tillverkar själv. Idéen är från nån veterinär i Norge har jag för mig. Vet inte vad som ingår i det exakt, men det är inte
antibiotika.

Det torkar upp i örongången och neutraliserar.

//E

Enligt innehållsförteckningen:
water, propylene glycol, lactic acid, spherulites, docusate sodium, salicylic acid, PCMX, dimethicone, fragnance and FD&C blue #1. Lactic acid and salicyclic acid are present in enapsulated (spherulites) and free forms. Chitosanide is present in encapsulated form.

Rigoletto skrev:
Jag skulle köpa öronrens på apoteket och ta lite på en bomullstuss och göra rent lite försiktigt.

Jag gör såhär:angel: :

Lägger hunden på sidan och fyller örat med öronrens tills det svämmar över. Masserar med öronlappen en stund och låter honom sedan resa sig och skaka ur sig medlet. Sedan nästa öra...
Efter det torkar jag försiktigt (men noga) ur öronen med bomull eller kompresser, tills det är hyfsat torrt i ytteröronen.

Har en riktig "öronhund". Han har haft åtskilliga inflammationer och bakterieangrepp. Samma visa varje gång - in till veterinären och få droppar (Surolan, Otromax mfl). Tills de ville göra en odling, och det visade på Streptococker.:crazy:

Så mitt tips är - begär en odling om problemen fortsätter. Det kostar lite extra men kan vara värt det eftersom du minskar risken att få fel sorts antibiotika.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 251
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar