Ska man eller ska man inte??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linus11
  • Startdatum Startdatum
L

linus11

Har ett halvblods sto på betäckning för tillfället. Hon skulle ha börjat sin brunst den 19e april men har inte börjat brunsta än!!?? Tror hon låste sig i samband med transport och miljöbyte. Hon har haft regelbundna brunster sen i jagnuari. 15-16 dagar exakt mellan varje brunst!! Men nu till frågan.... Funderar på att spruta i gång henne i slutet av veckan om hon inte kommit igång. Vad tror ni om det ni som kan lite om avel. Jag har inte en susning då jag är nybörjare innom området:o.

Sv: Ska man eller ska man inte??

Står hon på en station som har hingst? Ska du använda en hingst som är tillgänglig hela säsongen? Hur länge har hon varit på stationen? Går hon med andra brunstiga ston?

Eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen så hade jag nog väntat på egen brunst.

Står hon på en station som har hingst? Ska du använda en hingst som är tillgänglig hela säsongen? Hur länge har hon varit på stationen? Går hon med andra brunstiga ston?

Eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen så hade jag nog väntat på egen brunst.

Ja hon står på station med hingst som finns hela året. Hon har varit där i 10 dagar. Hon går ihop med brunstiga ston. Ganska dyrt att ha hästen uppstallad på stationen och det finns ju inga garantier för att hon tar sig första gången så det kan bli dyrt i längden om hon nu ska gå kvar tills konstaterad dräktig efter 17 dagar. Då det är långt till hingsten vill jag inte behöva köra fram och tillbaka. Pga att hon lätt blir stressad.

Uppstallningsavgifterna är det lilla i sammanhanget. Det är inte gratis att spruta igång heller och ger ingen garanti för att hon kommer igång med brunst direkt eller att hon för den delen tar sig på den brunsten som kommer.

Jag hade haft lite is i magen och väntat på hennes egen brunst ett tag till. Det är tidigt på säsongen, löser det sig inte av sig själv så kan du spruta igång senare.

Uppstallningsavgifterna är det lilla i sammanhanget. Det är inte gratis att spruta igång heller och ger ingen garanti för att hon kommer igång med brunst direkt eller att hon för den delen tar sig på den brunsten som kommer.

Jag hade haft lite is i magen och väntat på hennes egen brunst ett tag till. Det är tidigt på säsongen, löser det sig inte av sig själv så kan du spruta igång senare.

Tacksam för svar!! Jag har bestämt mig för att ha is i magen och hoppas på att naturan gör sitt :)

Men vad säger de som har stationen?

Förra året gjorde mitt sto som ditt, hon som alltid annars är brunstig (nästan :) ) Då sprutades hon igång. En sån spruta kostar inte så mycket, inte jämfört med flera veckors uppstallning i alla fall. Hon blev sen dräktig på den brunsten.

Men vad säger de som har stationen?

Förra året gjorde mitt sto som ditt, hon som alltid annars är brunstig (nästan :) ) Då sprutades hon igång. En sån spruta kostar inte så mycket, inte jämfört med flera veckors uppstallning i alla fall. Hon blev sen dräktig på den brunsten.

Nu har jag pratat med vetrinär och stationshållaren och båda tycker det är en bra ide att kolla upp och spruta henne :). Så hon UL-as och sprutas igång på fredag om allt ser bra ut :). Hon är som din: Brunstar "alltid". Men inte när hon ska verkar det som :)

Senast ändrad av en moderator:

När vårat sto betäcktes förra året så kom hon oxå av sig , då hon blir stressad vid miljöbyte & åka transport. Så ta hem henne var inte att tänka på.
Det kan bli dyrare att invänta en ny brunst, än att spruta igång henne.Tror det kostade 500:- extra bara.
Tog vid 1:a insemineringen & för 2 veckor sedan fick vi en fölis.

När vårat sto betäcktes förra året så kom hon oxå av sig , då hon blir stressad vid miljöbyte & åka transport. Så ta hem henne var inte att tänka på.
Det kan bli dyrare att invänta en ny brunst, än att spruta igång henne.Tror det kostade 500:- extra bara.
Tog vid 1:a insemineringen & för 2 veckor sedan fick vi en fölis.

Hur lång tid tog det för henne att komma i brunst efter sprutan? Min sprutades i torsdags och inget än :(

500 spänn för att spruta Dinolytic? :eek:

Jösses, jag börjar inse varför jag aldrig blir miljonär på vår seminstation.
Preparatet kostar under 10 kr...

Jag har inte en aning om vad jag får betala... Men garanterat billigare än att vänta ut henne.

Hon BRUNSTAR!! Äntligen!! Den som väntar på något gott :)

Har ett halvblods sto på betäckning för tillfället. Hon skulle ha börjat sin brunst den 19e april men har inte börjat brunsta än!!?? Tror hon låste sig i samband med transport och miljöbyte. Hon har haft regelbundna brunster sen i jagnuari. 15-16 dagar exakt mellan varje brunst!! Men nu till frågan.... Funderar på att spruta i gång henne i slutet av veckan om hon inte kommit igång. Vad tror ni om det ni som kan lite om avel. Jag har inte en susning då jag är nybörjare innom området:o.

Om en veterinär/seminör, har ultra kollat henne, med jämna mellarum, och hon står still, då hade jag sprutat igång henne. Inte annars....

Om en veterinär/seminör, har ultra kollat henne, med jämna mellarum, och hon står still, då hade jag sprutat igång henne. Inte annars....

Hon Ul ades och allt såg bra ut så hon sprutades på torsdagen och kom i brunst på lördagen :)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Vinur
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka