Ska man eller ska man inte??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linus11
  • Startdatum Startdatum
L

linus11

Har ett halvblods sto på betäckning för tillfället. Hon skulle ha börjat sin brunst den 19e april men har inte börjat brunsta än!!?? Tror hon låste sig i samband med transport och miljöbyte. Hon har haft regelbundna brunster sen i jagnuari. 15-16 dagar exakt mellan varje brunst!! Men nu till frågan.... Funderar på att spruta i gång henne i slutet av veckan om hon inte kommit igång. Vad tror ni om det ni som kan lite om avel. Jag har inte en susning då jag är nybörjare innom området:o.

Sv: Ska man eller ska man inte??

Står hon på en station som har hingst? Ska du använda en hingst som är tillgänglig hela säsongen? Hur länge har hon varit på stationen? Går hon med andra brunstiga ston?

Eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen så hade jag nog väntat på egen brunst.

Står hon på en station som har hingst? Ska du använda en hingst som är tillgänglig hela säsongen? Hur länge har hon varit på stationen? Går hon med andra brunstiga ston?

Eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen så hade jag nog väntat på egen brunst.

Ja hon står på station med hingst som finns hela året. Hon har varit där i 10 dagar. Hon går ihop med brunstiga ston. Ganska dyrt att ha hästen uppstallad på stationen och det finns ju inga garantier för att hon tar sig första gången så det kan bli dyrt i längden om hon nu ska gå kvar tills konstaterad dräktig efter 17 dagar. Då det är långt till hingsten vill jag inte behöva köra fram och tillbaka. Pga att hon lätt blir stressad.

Uppstallningsavgifterna är det lilla i sammanhanget. Det är inte gratis att spruta igång heller och ger ingen garanti för att hon kommer igång med brunst direkt eller att hon för den delen tar sig på den brunsten som kommer.

Jag hade haft lite is i magen och väntat på hennes egen brunst ett tag till. Det är tidigt på säsongen, löser det sig inte av sig själv så kan du spruta igång senare.