Ska köpa westernhäst!

Sv: Ska köpa westernhäst!

gör det ngt om det är en solid paint lr är det "bättre" att ha en quarter? Vad ska jag titta på ,prova på när jag provrider ? kan ju som sagt inget om westernridning mer än på ett ungefär man håller i tyglarna med två händer på westernvis:o

Ta med någon som kan till provridningen! Och provrid båda två!

Vad gäller quarter eller solid paint så beror det ju lite på vad man tycker...
En quarter är ju värd mer, rent krasst sätt, och det finns fler klasser att tävla på rasshowerna. Å andra sidan är konkurrensen mindre för solida paintar! Och ska man tävla WRAS så spelar det ingen som helst roll. Inte heller i avelssyfte då det är en valack.

Så, om du har tänkt att lära dig på honom, tävla WRAS och prova på lite rasshower så skulle jag nog faktiskt rekomendera att han fick va kvar som paint... om det nu går att välja (fortfarande skeptisk)!

Då slipper du ju strulet och kostnaden (som säkert är ansenlig) med att regga om, fixa nytt pass och allt det där....

Egentligen borde jag ha med mej någon som kan rida western. Har två kompisar som brukar turas om att följa med och titta på häst men de är hoppryttare, sen har jag en kompis som rider western men jag vet inte hur mycket hon kan och hon har inte så mkt tid. Sedan har jag min westerngranne men hon liksom jag har en liten pojk och det blir så himla många barn med när man tittar på häst då =)
Sambon brukar iaf köra bilden då jag är fegis på att köra å så tar han hand om lillpojken som är 4 månader när jag provrider. Så två platser finns ju alltid plats i bilen. Men det är just det att få tag på rätt folk som verkligen kan detta och vill följa med och har tid!

Hola igen,

Jag tycker 40 pengar låter rimligt.

Sedan är jag böjd att tänka som Wrangler, dvs behålla den som Paint. Åtminstone till en början.

mvh Eva

Nu har jag sett bilder på 7-åringen och nja men en del hästar blir ju inte bra på kort, var mest hag kort dessutom. Det bästa är ju att se honom på riktigt och bilda en egen uppfattning.e: Cat Man Dooley
u:Sugar Bar Chex
Han har haft en skada, en spricka i ett bak ben men det läkte fint och det har ej bildats överben eller liknande, sprickan var 2 cm lång bara och han fick den när dom var två Hästar som låg och rullade sig samtidigt. Vet ej när detta hände.

Han är tävlad några d-tävlingar förut av ägaren i Trail, Pleasure, Horsemanship, Westernridning.

Ska du åka till trakterna av Karlstad för att titta på nån häst kan jag hjälpa dig om det inte krockar med nåt annat?

Har läst vad du skrivit om cremellon och jag tycker att du behöver få mer information om den sprickan den har, som nu enl dem läkt ihop... kanske kan du få ägarens tillåtelse att se röntgenplåtarna på det hela?( förutsatt att du gillar hästen och att provridningen gick bra)
Har hästen varit i full kondition och tävlats efter utläkningen, och har den hållt för det?

Det är en massa jobb att leta häst, gjorde det sjäv för några år sedan , tror jag åkte på ett par 3 "turneer" om 100 mil vardera innan jag slog till, ( tittade på över 10 hästar)

Det är mycket som ska passa in:

Priset
Utseendet
Kemi( att du verkligen gillar hästen)
Att den är frisk och hel
Att den är rätt "typ"för dig

Jag nöjde mig inte förrens jag hade "alla rätt" på dessa saker!
Men så blev det en pärla jag fann också!:love:

Lycka till, och hör av dig om nån häst är i närheten så kan jag gärna följa med dig och titta!

Har de inte uppdaterat på några år tro?
Tyckte du skrev att han var 7 år?
Där stod det 4 år....?

Personligen är jag inte såå förtjust i färgen cremello, men det är ju en smaksak;)

Charmigt skrivet, men lite fundersam kan man ju kanske bli om det har varit lite jobbigt periodvist med hästen?
(Tänker på alla skador på ryttaren?)

Har de inte uppdaterat på några år tro?
Tyckte du skrev att han var 7 år?
Där stod det 4 år....?

Personligen är jag inte såå förtjust i färgen cremello, men det är ju en smaksak;)

Charmigt skrivet, men lite fundersam kan man ju kanske bli om det har varit lite jobbigt periodvist med hästen?
(Tänker på alla skador på ryttaren?)

jag bara dök på den sidan när jag sökte och han skulle vara 7år så det är nog en gammal skada. Gillar egentligen inte heller den färgen men tyckte det lät bra först bra ålder,mkh, tävlat lite grann, riden lite av kändisar hehe men sedan kom det med skadan och nu alla hennes sakdor som blivit under ridning.
Undrar om det är ngt att titta på? På den sidan står det att han är quarter, hon säger solid paint, hittat en gammal annons men det gick inte komma in å se vad det stod på den men där var det breedingstock, vad är det?
pappan är ju quarter lr? vad är mamman, hittade inget om henne.

Jo det kan ju vara så som du säger, att den är reggad som Solid Paint pga färgen, men jag ställer mig frågande till om det verkligen går att regga över den som quarter nu? Isåfall bode man ju kunna regga över alla croputs också som tidigare blivit paintar?

Och i övrigt är det intressanta frågeställningar som jag gärna vill veta svaret på av ren nyfikenhet!
Kollade i lite i regelboken och det verkar inte finnas några hinder att registrera vare sig cropouts eller cremellos.
Dock är det DYRT! En häst som hunnit bli äldre än 48 månader kostar 1000 dollar att regga. Lägg därtill kostnader för dna-tester som är ett krav. Därtill nytt pass med Id-kontroll... Så i runda slängar pratar vi om 10.000:- spänn...
Huga vad pengar...
mvh Eva

skadan var för 1 år sedan och han är numera friröntgad så det var en lättnad! får se om det blir ev titt på fredag lr nästa vecka.

Kollade i lite i regelboken och det verkar inte finnas några hinder att registrera vare sig cropouts eller cremellos.
Dock är det DYRT! En häst som hunnit bli äldre än 48 månader kostar 1000 dollar att regga. Lägg därtill kostnader för dna-tester som är ett krav. Därtill nytt pass med Id-kontroll... Så i runda slängar pratar vi om 10.000:- spänn...
Huga vad pengar...
mvh Eva

Nej jag tänkte mest om det gick att byta registratur såhär i eftehand? För dom kan väl inte godkänna att dessa hästar blir dubbelreggade såhär helt plötsligt, då finns det ju drösvis med hästar som går att dubbelregga nu! :eek:

I vilket fall, är det värt det?

Tror ni att hästen är värd att titta på?

På plus sidan finns
* bra ålder
*bra mkh
*westernriden
*tävlad (iaf på D-tävlingar)
*sadel ingår

På minus sidan
* har gett ägaren en massa skador, brutna revben/ben /fötter /tummar m.m.
*varit skadad
*stått i ett halvår

Gillar egentligen inte heller den färgen

På den sidan står det att han är quarter, hon säger solid paint, hittat en gammal annons men det gick inte komma in å se vad det stod på den men där var det breedingstock, vad är det?
pappan är ju quarter lr? vad är mamman, hittade inget om henne.

Färgen är urhäftig. Han lär synas.... Lite jobbig bara om han är en skitgris.

Han är quarter eftersom både pappan och mamman är registrerade quarters. Dock fick han inte registreras som quarter då han var föl eftersom på den tiden så fick inte quarterhästar ha färgen cremello.
Så då var det brukligt att man registrerade hästen som en Paint breedingstock (alltså en paint som saknade fläckar, i ett speciellt sidoregister inom APHA)
2004 ändrades färgreglerna så numera får cremellos registreras som quarters. Rent tekniskt så verkar det inte ligga några hinder i att registrera hästen som quarter, dock skulle det bli väldigt kostsamt (se mitt inlägg högre upp)

mvh Eva

ahh då är han en quarter men är reggad som paint!

ska¨åka och provrida honom på måndag, vad ska jag tänka på?

*KL*
Jag har en allmän fråga till er erfarna, då det har på denna tråden diskuterats det där m "läromästare el unghäst"...

Om man köper sig en läromästare och kan absolut inget om westernridning, fortsätter hemma på gården utan att ha en tränare...kommer hästen då att hamna på ryttarens "nivå", alltså inte kunna utöva det den kan?
Alt:
Om man köper en unghäst och kan inget om westernridning, men påbörjar träning m en bra tränare, så att häst o ryttare hela tiden håller sig på "samma" nivå.....utv tillsammans sas....
Vilket är bäst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka