Ska köpa transport, behöver lite råd

Kim

Trådstartare
Hej,
har en bil som endast får dra 1300 kg, vill köpa en boggi. Av de transporter jag kollat på är Cheval Liberté den som har den lägsta tjänstevikten av alla jag tittat på (710kg), vilket ju innebär att hästen får väga 590 kg. Vill gärna höra andras synpunkter, åsikter och råd, innan jag lägger ut en massa pengar, alla annonser låter ju såååå bra..... min häst väger 520 men vill ju ha lite "luft" till max taket.
mvh Kim

Sv: Ska köpa transport, behöver lite råd

Egentligen är inte frågan vad transporten har för tjänstevikt på pappret, utan vad den har för faktisk tjänstevikt.

Jag har själv ägt ett Läckösläp boggie, 1300kg totalvikt, och det fick på pappret lasta 620kg (tjänstevikt angavs till 680kg). Jag vägde det aldrig, men misstänker att det egentligen vägde mer.

Hur tyckte du att ditt Läckösläp fungerade? Har kollat lite på det. Fördelar, nackdelar

Nej vill inte ha ett en hästars, bra med utrymme på sidan

Fast om du vill ha ett boogie och har en häst som väger 500 kg +, så får du nog tyvärr byta bil. För på 1300 kg så kommer du ligga så otroligt på gränsen även på de släpen med lägst tjänstevikt att det inte är att rekommendera. Du kommer hela tiden behöva ha snorkoll på vikten på hästen! Du kan inte packa med dig någon utrustning osv. Viktigast av allt är ju också att väga just den transporten du är intresserad av och se vad den faktiska vikten är eftersom det är det som polisen kommer gå efter.

Så vill man ha boogie och en häst i den viktklassen så behöver man en bil som får dra minst runt 1500 kg, allra helst mer.

Jag var jättenöjd med mitt släp. :) Köpte det fabriksnytt -98, och sålde det -06 när jag hade sålt min dåvarande häst och inte skulle ha häst på ett tag. Hade aldrig några problem med mitt släp, (bortsett från att bromsarna fick justeras vid ett par besiktningar, och en punktering ;))
Mina föräldrar (mamma) använde också mitt släp några år, innan de själva skaffade ett likadant, och de har heller inte haft några problem med sitt.

Fördelar:

Ljust, fräscht, luftigt och robust. Ligger stadigt bakom bilen, utan att upplevas som tungdraget.

Nackdelar:

Då jag köpte mitt fanns det inte säkerhetsbommar (men det finns nu, och kan eftermonteras även i äldre släp). Det är faktiskt den enda nackdelen jag kan komma på

Senast ändrad:

Fast om du vill ha ett boogie och har en häst som väger 500 kg +, så får du nog tyvärr byta bil. För på 1300 kg så kommer du ligga så otroligt på gränsen även på de släpen med lägst tjänstevikt att det inte är att rekommendera. Du kommer hela tiden behöva ha snorkoll på vikten på hästen! Du kan inte packa med dig någon utrustning osv. Viktigast av allt är ju också att väga just den transporten du är intresserad av och se vad den faktiska vikten är eftersom det är det som polisen kommer gå efter.

Så vill man ha boogie och en häst i den viktklassen så behöver man en bil som får dra minst runt 1500 kg, allra helst mer.

Fast det var väl ändå att ta i. Mitt BOJ 216 väger 720 kg och att regga det i 1300 kg ger ju att man kan lasta 580 kg.

Å andra sidan tycker jag att det är viktigt att fundera över vad man drar med. Är det att bilen är stor och tung som gör att du inte får dra mer än 1300 kg för att du annars går över 3500 kg eller är det en liten bil. Personligen vill jag ha en någorlunda ordentlig dragbil helt enkelt för att det är säkrare att köra släp med.

Senast ändrad:

Tack för era inlägg!
Har beställt en ny boj, som tillverkaren ska "jaga" kilon på så att tjänstevikten blir max 720, är jättenöjd med mitt beslut, har tittat på en del nu och boj har en stor rymd inne för hästen, sen har jag bara hört gott om bojsläp.
mvh Kim

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Har kikat lite på hästtransport och snöat in mig på en ifor Williams, B403 (deras 1,5 hästars). Men tycker att det är för mycket pengar...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: lulski
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 018
Utrustning Jag överväger att köpa en hästtransport men är helt rudis på detta med transporter och funderar på hur jag ska tänka när jag väljer. De...
2
Svar
23
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat