ska jag ta in hästarna på natten? känner mig som en nybörjare!

Sv: ska jag ta in hästarna på natten? känner mig som en nybörjare!

Enligt min stallkompis som är djurskyddsinspektör måste man inte ha ligghall. Det måste finnas ligghall eller likvärdigt och enligt henne räcker det att det finns tillräckligt med träd/buskar i hagen för att dem ska kunna ta skydd. Så det där är en sanning med modifikation. Och finns ett vindskydd så klarar dem sig bra.

Jag jobbade på ett turridningsstall förut (islandshästar) där en av flockarna gick i hage utan skydd, men med den verkligen perfekta skogen! När man skulle hämta dom och det hade snöat kom de flesta utan en endaste snöflinga på ryggen :D Jag brukar vara emot att man inte har ligghall, men denna skogen var som sagt perfekt. Inspektören godkände inte detta dock, utan "stoppade hagen" med omedelbar verkar (enbart på grund av ingen ligghall), så vi fick flytta hästarna till en annan hage på stående fot. Den hagen var liten, okuperad och ligghallen var i behov av renovering, men inspektören tyckte att den var sååå mycket bättre :cool:

Så jag tror kanske reglerna är olika i olika kommuner? Eller så ogillade inspektören stallägaren, hon vore inte den enda :angel:

Himla synd att inte hästarna kan läsa detta ;)

Mina hästar är ALDRIG inne i sin ligghall och sover......de får en stor halmbal då och då som de river och sliter i och när den är utspridd på marken så brukar de lägga sig där och sova, speciellt unghästarna.
De äldre ligger väldigt sällan ner överhuvudtaget....

Då har du snarare en EJ fungerande ligghall där hästarna inte känner sig trygga skulle jag tro. Det kanske beror på att den är för liten, felbyggd, för små felplacerade öppningar mm.

Även vuxna hästar har behov att ligga ner och sova. Gör de aldrig det skulle jag oroa mig för min hästhållning i stället för att påstå att de minsann inte vill eller behöver ligga ner. Inte många hästar vill lägga sig direkt ner på marken i blöta, lera eller 30 gradig kyla....

Har man tillräckligt stora rätt byggda lösdrifter vill hästarna vara där inne. Det har man t om gjort undersökningar på.

Jag bor så att jag ser mina hästar större delen av dygnet eller hela dygnet om jag inte lägger mig och sover... De går ute med ligghall/vindskydd med halm hela sommaren och hösten. Placerade så att hästarna trivs ihop med varandra. De är inne i ligghallen ofta. Alltid på hösten vid regn och blåst då de springer in där direkt. De ligger ALLTID där och sover i halmen. De ligger också ner inne i stallet och sover stora delen av natten under den installade perioden. Jag har vakat med övervakningskamera vid b la flertal fölningar och gör man det så kan man se hur mycket hästarna ligger, även helt utsträckta på sidan för att sova.

Jag tycker det är tråkigt att se all dålig s.k lösdriftshållning av hästar som ökar mer och mer. Dåliga små leriga hagar utan träd med små skjul, t om med presseningar till tak utan torra platser för hästarna att vistas på eller lägga sig och vila på. Hästarna får inte plats,vill eller törs inte söka skydd där ens i ihållande regn och blåst. Har ett exempel här i närheten där hästarna hålls ute med felaktigt för litet s.k vindskydd och för många hästar. De hade häromdagen alla trängt ihop sig och lagt sig i snön på lite kvarvarande hösilage i hagen i 25 gradig kyla.

Att ha hästarna på en väl skött lösdrift kräver lika mycket krav på miljö, tillräckligt stora hagmarker, skötsel, arbetsinsats som att ha en installad häst i vårt land. Det måste dessutom finnas tillgång till sjukbox att ta in sjuka hästar i. Behöver veterinär tillkallas för behandling måste ju detta kunna ske på ett någortlunda "varmt " ställe där det åtminstone är någon plusgrad. Hovslagare måste ju också ha en vettig arbetsmiljö. Jag skulle aldrig acceptera att stå utomhus i flera minusgrader och sko om jag var hovslagare.

Jag tyckert dessutom att man får se till att ordna frostfritt vatten om man ska ha hästarna ute dygnet runt Det finns t ex termobar och det finns eluppvärmda vattenkoppar.

En väl fungerande lösdrift är jättebra men har man inte möjlighet att ordna det under vintern så är man skyldig att i stället ordna ett bra stall till sin häst i tid!

Till TS: De mått som anges i djurskyddslagen för ligghallar är minimimått. Använd det sunda förnuftet. Räcker dessa mått i just min ligghall? Vill hästarna gå in där? Lägger de sig ner för att vila någon gång? Har jag möjlighet att se till att hästarna får ej fruset vatten tillräckligt ofta? Passar hagen att ha som lösdriftshage? etc... Om inte kanske ditt kallstall ändå är bättre nattetid då hästarna ändå ges möjlighet till vila där.

Senast ändrad:

:bow::bow:
Nu har jag ingen lösdrift, men har hästar som gör som dina- gillar att vara inne vid pissväder.

den ena har öppet ut när det inte är svinkallt o den går in o lägger sig. Uppe med Tuppen dock.

Har oxå kamera i stallet.
Ser uppstallade hästar som är ute mkt mindre tid o ändå lägger sig ner i lera:confused:
Det skulle mina bara göra om de var väldigt sjuka- nä inte då heller.
En sjuk häst lägger sig ogärna eftersom de vet att de troligen inte kommer upp- fång o kolik undantaget.

Har man plåttak på ligghallen är det öronbedövande vid hällregn- hästarna står hellre ute.

Vad som är dåligt väder för dom vet vi inte egentligen. Vissa hästar står ute i regn och rusk men står inne när solen skiner. Och det finns plats för alla.

Kanske just p g a det är plåttak!! Det blir lika varmt i ett plåtskjul om sommaren som råkallt på vintern.
Jo jag vet vad mina anser vara dåligt väder. Sommarregn tar de, men inte kallt regn o vind.
Att kunna fly in för insekterna är samma sak

Det är så pjörligt med dessa hästar! Vi behandlar våra hästar som om d var gjorda utav porslin.

Hästar klarar kyla utmärkt, det är regn & blåst det klarar sämre.

Jag skulle ta in hästarna i går fullblod/halvblod/arab/angola, det var 17 minus ute stjänklar himmel & någorlunda vindstilla. Vid regn lera & blåst står d vid gringhålet & vill in. Men i vid dagar som igår kväll 2030 står d mitt i hagen, och inte alls spec intresserade utav at gå in.

Varför vi inte har d ute?

Pga av att 90% av alla hästmänniskor behandlar sina hästar som om d vore gjorda utav porslin!

Självklart ska d finnas en ordentlig ligghall + vindskydd med vatten & grovfoder, om d ska gå ute.

Dva = hästarna mår bättre utav att vara ute, det tar inte stryk utav d, det blir bara tåligare hästar.

-15 grader i stallet säger ju sig själv.

kan meddela att jag mötte glada och pigga hästar i hagen i morse. Ingen rimfrost i pälsen som de haft när de var inne, fast det var ju inte lika kallt i morse.

Inspekterade ligghallen ordentligt och tycker nog att vi bör bygga ut den lite till våren, vi får se vad stallägaren säger när jag för det på tal...

Kanske just p g a det är plåttak!! Det blir lika varmt i ett plåtskjul om sommaren som råkallt på vintern.
Jo jag vet vad mina anser vara dåligt väder. Sommarregn tar de, men inte kallt regn o vind.
Att kunna fly in för insekterna är samma sak

Vi har inte vindskygg=ligghall på sommaren. Då får dom gå in i boxarna.

kan meddela att jag mötte glada och pigga hästar i hagen i morse. Ingen rimfrost i pälsen som de haft när de var inne, fast det var ju inte lika kallt i morse.

Men att hästarna har rimfrost eller is utanpå pälsen ser jag bara som ett tecken på att de har en päls som är välisolerad och håller dem varma, d.v.s. släpper inte ut värme.

När det gäller ligghall så måste man ju se till att den är stor nog så att alla hästarna verkligen vågar gå in och lägga sig. Är den så liten att de måste lägga sig väldigt tätt är det inte säkert att de gör det.

Vår ligghall är 75 kvm och används av 4 hästar.

Hej hej

Att det hade frost i pälsen när de var inne kan ju också bero på att det var lite dålig ventilation. Alltså att fukten inte försvinner utan den lägger sig i pälsen o på rutorna och så och frostar sig...

Men jag tror också att de har det bäst ute. :)

Ida

Då har du snarare en EJ fungerande ligghall där hästarna inte känner sig trygga skulle jag tro. Det kanske beror på att den är för liten, felbyggd, för små felplacerade öppningar mm.

Ligghallen ligger i direkt anslutning till stallet, där är 3 öppningar på en långsidan så det finns alltid en väg ut och den bör räcka enligt föreskrifterna. Sen vet jag att föreskrifterna är minimimått men inte alla har möjlighet/plats att bygga superstort bara för att det är bäst....Bättre minimimått än inget eller ?

Även vuxna hästar har behov att ligga ner och sova. Gör de aldrig det skulle jag oroa mig för min hästhållning i stället för att påstå att de minsann inte vill eller behöver ligga ner. Inte många hästar vill lägga sig direkt ner på marken i blöta, lera eller 30 gradig kyla....

Jag har aldrig påstått att de inte VILL eller BEHÖVER lägga sig ner, bara att de inte gör det....orsaken vet inte jag.
Naturligtvis ligger de ner, kanske 1-2 gånger om dygnet men inte lika mycket som fölen och unghästarna gör.
Som jag skrev så har de en tjock hamlmbädd ute att ligga i och de verkar som att hellre ligger där än att går in i ligghallen.

Har man tillräckligt stora rätt byggda lösdrifter vill hästarna vara där inne. Det har man t om gjort undersökningar på.

Min dröm är att ha ligghall i vinterhagen på höjden med öppningen mot söder...Då tror jag de hade nyttjat den mycket bättre.
Men det har jag inte möjlighet till, tyvärr.

Jag bor så att jag ser mina hästar större delen av dygnet eller hela dygnet om jag inte lägger mig och sover... De går ute med ligghall/vindskydd med halm hela sommaren och hösten. Placerade så att hästarna trivs ihop med varandra. De är inne i ligghallen ofta. Alltid på hösten vid regn och blåst då de springer in där direkt. De ligger ALLTID där och sover i halmen. De ligger också ner inne i stallet och sover stora delen av natten under den installade perioden. Jag har vakat med övervakningskamera vid b la flertal fölningar och gör man det så kan man se hur mycket hästarna ligger, även helt utsträckta på sidan för att sova.

Jag tycker det är tråkigt att se all dålig s.k lösdriftshållning av hästar som ökar mer och mer. Dåliga små leriga hagar utan träd med små skjul, t om med presseningar till tak utan torra platser för hästarna att vistas på eller lägga sig och vila på.

Min vinterhage är drygt 1,5 hektar stor, borde vara större men det är vad som finns. Den är kuperad med slutande skog och en sluttande äng. I skogen finns många torra platser att ligga på och mycket träd att ställa sig under.

Hästarna får inte plats,vill eller törs inte söka skydd där ens i ihållande regn och blåst. Har ett exempel här i närheten där hästarna hålls ute med felaktigt för litet s.k vindskydd och för många hästar. De hade häromdagen alla trängt ihop sig och lagt sig i snön på lite kvarvarande hösilage i hagen i 25 gradig kyla.

Att ha hästarna på en väl skött lösdrift kräver lika mycket krav på miljö, tillräckligt stora hagmarker, skötsel, arbetsinsats som att ha en installad häst i vårt land. Det måste dessutom finnas tillgång till sjukbox att ta in sjuka hästar i. Behöver veterinär tillkallas för behandling måste ju detta kunna ske på ett någortlunda "varmt " ställe där det åtminstone är någon plusgrad. Hovslagare måste ju också ha en vettig arbetsmiljö. Jag skulle aldrig acceptera att stå utomhus i flera minusgrader och sko om jag var hovslagare.

Detta är ju en självklarhet, menar du att det finns stall med lösdriftshållning som inte har sjukbox och utrymme för veterinär och hovslagare ??

Jag tyckert dessutom att man får se till att ordna frostfritt vatten om man ska ha hästarna ute dygnet runt Det finns t ex termobar och det finns eluppvärmda vattenkoppar.

Om inte annat så sparar det ju så enormt mycket arbete för en själv, att ha vatten frostfritt så att man bara behöver fylla på en gång om dagen istället för 3-4 som kan krävas vid mycket låga grader.
Jag har ThermoBar och har haft i 5 år, skulle aldrig klara mig utan den idag :)

En väl fungerande lösdrift är jättebra men har man inte möjlighet att ordna det under vintern så är man skyldig att i stället ordna ett bra stall till sin häst i tid!

Till TS: De mått som anges i djurskyddslagen för ligghallar är minimimått. Använd det sunda förnuftet. Räcker dessa mått i just min ligghall? Vill hästarna gå in där? Lägger de sig ner för att vila någon gång? Har jag möjlighet att se till att hästarna får ej fruset vatten tillräckligt ofta? Passar hagen att ha som lösdriftshage? etc... Om inte kanske ditt kallstall ändå är bättre nattetid då hästarna ändå ges möjlighet till vila där.

Jag bor oxå så att jag ser mina hästar dygnet runt, såvida jag inte hade behövt att sova.
Enda gången hästarna är i ligghallen är när det vankas något gott, när någon tas in för extra fodring tex eller när de dricker vatten då vattnet står på utsidan ligghallen.
Mina hästar är islandshästar, vet inte om det kan vara så att de inte tycker om att vara inne i en ligghall mera än andra raser.....Har faktiskt ingen aning, det kan mycket väl vara så att de inte är i den för att den ligger fel, är för liten ( fats den skall alltså räcka enligt föreskrifterna ) eller något annat ....
Sen har de maten ute på ängen och jag tror oxå att det är en orsak till att de inte går hela vägen till ligghallen bara för att lägga sig ner....det är mest bekvämt att stanna nära maten, vatten dricker de 1-2 gånger om dygnet och då gör de bara det sen går de tillbaka till maten.

Nån enstaka gång har de fått mat i och runt ligghallen, då står de naturligtvis där och äter.....

men ser du hästarna 24 timmar om dygnet? :)

Hade jag inte haft behov av att sova så hade jag haft koll på dem hela dygnet ja, eftersom jag har egen gård och har dem nära huset.
Eftersom jag har torvbädd så tror jag att jag hade märkt ifall de hade legat därinne, de hade synts på pälsen.

kl

Jag har mina hästar på lösdrift med två stycken ligghallar. Desutom har jag ett kallstall. (araber)

På vår höst när det regnar mycket och hagarna är blöta/leriga är ligghallarna svåra att hålla frächa och torra. De drar in lera och står där och trampar större delen av dygnet. När det är som värst stallar vi in dom nattetid.

Nu när det är kallt (här har vi mellan -15 till -25) så använder de knappt ligghallarna alls. Av någon anledning verkar det vara skönare ute och mina unghästar ligger gärna i det utspilda höt framför ensilagebalen. Trots att ligghallarna är mycket frächare än under höst och vår.

Vi vattnar hästarna med varmt vatten 3ggr per dag.

kopierat från jordbrukets hemsida:

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Utrymme per häst i ligghall utan utfodring i hallen Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Om du har ligghall med utfodring
Har du ligghall med utfodringsanordning gäller samma mått som för ligghallar utan utfodring. Du får alltså inte räkna med utfodringsytan när du räknar ut arean. Utfodrar du istället dina hästar lösa inne i ligghallen gäller samma utrymmeskrav som för gruppbox.

Utrymmeskraven gäller även för utevistelse
Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna vistas ute.

Hej på er,

Det finns säkert nån tråd jag kan läsa mig fram till svar på min fråga i, men jag är på jobbet och har inte tid att surfa just nu.

Har totton tillsammans med en annan häst ute dygnet runt med vindskydd. Har ett stall men det är total oisolerat. Hästarna har när det nu varit så kallt fått stå inne på natten, när jag har frågat den som släpper ut dem på morgonen har hon sagt att det är varmare inne på mornarna. I morse skulle jag släppa ut dem, då har de frost ända upp i öronen. Det måste alltså ligga på en -15 inne i stallet på natten, och de står ju då stilla.

ska jag låta hästarna stå ute hela natten istället? frågan är ju om de rör på sig eller inte när de ute ändå, och inne blåser det ju inte på dem.

Som kanske märks är jag väldigt ambivalent i frågan, just för att de endast har vindskydd och inte riktig lösdrift...

de har fri tillgång på hösilage (väldigt torr) dygnet runt och vi försöker vattna dem så ofta som möjligt, det går dock inte att ha vatten ståend ei hagen när det är så kallt det fryser direkt. Planerar nu självbygga av uppvärmd tunna...

Har ni några råd att ge mig?:confused:

Hästarna måste ju ha tillgång till en torr och dragfri (ströad) plats att ligga ner på någon gång under dygnet. Att det är kallt inne är ingen fara, det är ligga ner de behöver. Men givetvis skall de ha tillgång till rejält med grovfoder när de står inne med så att de kan hålla värmen.

Hästen måste sova med huvudet nedlagt - i djupsömn - varje dygn. Får den inte det så lägger den sig till slut ändå där den finns, i snön t.o.m. Kände en som tyckte hästarna hade det så bra och inte frös alls (ute utan tak eller skydd hela vintern) för de låg ju där och sov så gott i snön.

Hälsning Maja

kopierat från jordbrukets hemsida:

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Utrymme per häst i ligghall utan utfodring i hallen Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Om du har ligghall med utfodring
Har du ligghall med utfodringsanordning gäller samma mått som för ligghallar utan utfodring. Du får alltså inte räkna med utfodringsytan när du räknar ut arean. Utfodrar du istället dina hästar lösa inne i ligghallen gäller samma utrymmeskrav som för gruppbox.

Utrymmeskraven gäller även för utevistelse
Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna vistas ute.

Ja, om hästen är ute mer än 16 timmar per dygn så skall den ha tillgång till ligghall som skydd för väder och vind och en torr och ren liggplats.....

Och det har säkert de flesta som har sina hästar ute så mycket.....

Men man kan inte tvinga hästarna att vara därinne och ligga där om de inte vill....eller ok, om de inte verkar vilja, dvs de använder den inte i den utsträckning som Jordbruksverket kanske hade tänkt sig ;)

Anledningen till att vissa hästar inte använder sina ligghallar kan man ju bara spekulera om ( såvida det inte för ögat är synligt varför, tex blöt bädd, massa skit, inget strö osv )........

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 241
Senast: Buck
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 948
Senast: mackan
·
Hästhantering jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead...
2
Svar
31
· Visningar
4 491
Senast: Buck
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka