ska jag ta in hästarna på natten? känner mig som en nybörjare!

L

lkn02001

Hej på er,

Det finns säkert nån tråd jag kan läsa mig fram till svar på min fråga i, men jag är på jobbet och har inte tid att surfa just nu.

Har totton tillsammans med en annan häst ute dygnet runt med vindskydd. Har ett stall men det är total oisolerat. Hästarna har när det nu varit så kallt fått stå inne på natten, när jag har frågat den som släpper ut dem på morgonen har hon sagt att det är varmare inne på mornarna. I morse skulle jag släppa ut dem, då har de frost ända upp i öronen. Det måste alltså ligga på en -15 inne i stallet på natten, och de står ju då stilla.

ska jag låta hästarna stå ute hela natten istället? frågan är ju om de rör på sig eller inte när de ute ändå, och inne blåser det ju inte på dem.

Som kanske märks är jag väldigt ambivalent i frågan, just för att de endast har vindskydd och inte riktig lösdrift...

de har fri tillgång på hösilage (väldigt torr) dygnet runt och vi försöker vattna dem så ofta som möjligt, det går dock inte att ha vatten ståend ei hagen när det är så kallt det fryser direkt. Planerar nu självbygga av uppvärmd tunna...

Har ni några råd att ge mig?:confused:

Sv: ska jag ta in hästarna på natten? känner mig som en nybörjare!

Om de har fri tillgång på grovfoder, är vana att vara ute ( dvs har satt tjock päls redan från i höst ) och får vatten 2 gånger om dagen och dricker då så klarar de sig gott ute dygnet runt.

Personligen tror jag det är bättre de är ute och kan röra på sig och/eller äta konstant än att de står inne, stilla, i boxen.

Är vindskyddet godkänt för att ha hästarna där dygnet runt mår dom nog bättre av att vara ute =)

Är dom vana att vara ute så hade jag haft dom ute

Hej från Hambo

Våra hästar går ute dygnet runt upp till 22-23 minus, jag gissar det varit ner på -25 också nån natt säkert innan vi tar in dom i stallet.

Däremot får dom komma in och vila några timmar varje dag om dom går ute dygnet runt. Nu är det dock så kallt och lite andra saker som gör att dom går in på nätterna. I stallet är det nog -13-14 skulle jag tippa... svårt att säga har ingen termometer där

Som kanske märks är jag väldigt ambivalent i frågan, just för att de endast har vindskydd och inte riktig lösdrift...
:

Är det inte godkänt för lösdrift så får du inte ha hästarna gå ute dygnet runt.

Jag skulle tagit in hästarna och gett dem hö inne, det blir alltid varmare där det är helt lä.

Det beror ju lite på hur ditt "vindskydd" ser ut...
Jag har märkt att det i bland talas om vindskydd när man egentligen menar ligghall... och ligghall när man menar vindskydd....

Är det en ligghall ni har så skulle jag låta hästarna gå ute om nätterna. Rejält med grovfoder och se till att de får tillgång till vatten ordentligt.

Mina har ligghall.. De går ute dygnet runt.. utom de nätter då det blåser storm... och nätter med hård vind med mycket nederbörd som kommer på tvären i stället från ovan.

Aneldeningen till att jag tar in dem på stall när det blåser hårt är att jag då vet att de inte söker skydd i lösdriften. Blåser det hårt väljer de att ställa sig på en så öppen plats som möjligt. Ren kyla även om det är rejält kallt innebär inte att de tas in...

Period med i hållande nederbörd fast utan vind brukar också resultera i en eller ett par nätter på stall. Då endast för att de skall få en möjlighet att torka upp i pälsen ordentligt.

Hästar som är vana... och har fått möjlighet att sätta vinterpäls klarar utan problem rejäla köldknäppar....

Om du ska ha hästarna ute på natten MÅSTE du ha en GODKÄND ligghall där alla hästar får plats. Hästarna måste ha ett ströat torrt underlag där de kan ligga ner och vila.

Har du inte det måste du ta in dem. Halma upp boxarna ordentligt och ge mycket grovfoder samt tempererat vatten så klarar de kylan bra.

Senast ändrad:

kan någon förklara skillnade mellan ligghall och vindskydd för mig då?

Jag vet inte om den är godkänd, det vill säga att de har haft någon ute för att inspektera, båda får plats i "vad det nu är" men om de båda ska ligga så får de ligga tätt. Innan min flyttade dit hade de en ponny som sällskap till deras egen och då kunde de ledigt ligga båda två därinne.

JAg skulle väl tippa på att det är kanske -15 i stallet, men hur kul är det att stå helt still inne i -15? även om det är ordentligt upphalmat vilket det är...

vkänns nu som jag vet ännu mindre... :confused:

Om du ska ha hästarna ute på natten MÅSTE du ha en GODKÄND ligghall där alla hästar får plats. Hästarna måste ha ett ströat torrt underlag där de kan ligga ner och vila.

Har du inte det måste du ta in dem. Halma upp boxarna ordentligt och ge mycket grovfoder samt tempererat vatten så klarar de kylan bra.

Enligt min stallkompis som är djurskyddsinspektör måste man inte ha ligghall. Det måste finnas ligghall eller likvärdigt och enligt henne räcker det att det finns tillräckligt med träd/buskar i hagen för att dem ska kunna ta skydd. Så det där är en sanning med modifikation. Och finns ett vindskydd så klarar dem sig bra.

Jag har mina ute dygnet runt, inatt var det -34 grader ute och jag hade min ute trots att han är delvis klippt men med täcke på och fri tillgång på grovfoder och vatten och det klarar dem sig bra med, jag hade hellre haft hästarna ute än i ett svinkallt stall där dem inte kan röra sig för är det -15 i stallet så fryser ju vattnet lika mkt där som ute...

pulkaskurk: precis som jag tänker med uppstallning.

Kan förtydliga att vindskyddet/ligghallen är ca 16 kvm stort, tre väggar plus tak, upphalmat visserligen med jordbotten. Jag tittade på http://www.hammars.com/Horse/Djurskydd.htm och kom fram till att den bör vara minst 12kvm. (hoppas att jag räknade rätt, en C ponny och en liten häst)

Då borde det ju vara okej att ha dem ute, det är ju vattnet som är problemet men om vi erbjuder dem ljummet vatten tre gånger per dag (står ju kvar, låter dem dricka och fyller sedan på igen) så borde det väl fungera? de ha naturligtvis fri tillgång på ensilage.

och vi fodrar inte i denna ligghall/vindskydd utan i höhäck utanför.

Enligt min stallkompis som är djurskyddsinspektör måste man inte ha ligghall. Det måste finnas ligghall eller likvärdigt och enligt henne räcker det att det finns tillräckligt med träd/buskar i hagen för att dem ska kunna ta skydd. Så det där är en sanning med modifikation. Och finns ett vindskydd så klarar dem sig bra.

Jag har mina ute dygnet runt, inatt var det -34 grader ute och jag hade min ute trots att han är delvis klippt men med täcke på och fri tillgång på grovfoder och vatten och det klarar dem sig bra med, jag hade hellre haft hästarna ute än i ett svinkallt stall där dem inte kan röra sig för är det -15 i stallet så fryser ju vattnet lika mkt där som ute...

Då tycker jag din stallkompis ska ta och läsa på vad som gäller lösdriftshästar och vindskydd=ligghall. För hästar som stallas in duger några träd o buskar.

Hur ska jag göra nudå? känns som att mitt vindskydd/ligghall är godkänd.

kollar inläggen nedan, 6 mot 2 till att ha dem kvar ute. Jag tänker såhär, bara för att ligghallen troligtvis är godkänd så betyder inte det att det är tillräckligt för hästarna. Det är väl ett minimikrav?

Men, trots det så tror jag att jag låter dem vara ute i natt...

6 mot 2 att de ska få vara kvar ute.. det blir nog så. jag har ju provat några nätter att ha dem inne, så nu kan jag ju prova några nätter att ha dem ute.;)

Jag skulle vilja påstå att din stallkompis inte följer reglerna. För så här står det i föreskrifterna:

För att djuren ska kunna ligga och vila bekvämt och sova REM-sömn behöver de ha tillgång till en torr och ren liggplats. Vid hårt väder kan de ha behov av att söka skydd och ibland av att torka upp i hårremmen.

Det krävs alltså ligghall enligt lagen.

Jag hade låtit hästarna gå ute! De har ju tillgång till ligghall och har fri tillgång av grovfoder och vattnas ofta, så det är helt lagligt.

Jag skulle ha hästarna ute om jag var du. Enda gången jag tar in mina från lösdriften är om det regnar och blåster mycket under lång tid. Har de bara mat och skydd så klarar de sig. Jag fyller på vattenbaljan med varmvatten på kvällen. På morgonen har de druckit upp det mesta jag fyllt på så jag antar att det håller sig några timmar iallafall. De dricker alltså ungefär den mängd de brukar dricka när vattnet inte är fruset.

Jag skulle vilja påstå att din stallkompis inte följer reglerna. För så här står det i föreskrifterna:

För att djuren ska kunna ligga och vila bekvämt och sova REM-sömn behöver de ha tillgång till en torr och ren liggplats. Vid hårt väder kan de ha behov av att söka skydd och ibland av att torka upp i hårremmen.

Det krävs alltså ligghall enligt lagen.

Himla synd att inte hästarna kan läsa detta ;)

Mina hästar är ALDRIG inne i sin ligghall och sover......de får en stor halmbal då och då som de river och sliter i och när den är utspridd på marken så brukar de lägga sig där och sova, speciellt unghästarna.
De äldre ligger väldigt sällan ner överhuvudtaget....

Om de har fri tillgång på grovfoder, är vana att vara ute ( dvs har satt tjock päls redan från i höst ) och får vatten 2 gånger om dagen och dricker då så klarar de sig gott ute dygnet runt.

Personligen tror jag det är bättre de är ute och kan röra på sig och/eller äta konstant än att de står inne, stilla, i boxen.

Håller med. Det kanske går att sätta upp köldridåer så det inte blåser in?
Ett tips för vattnet:
Jag har nyligen köpt 2 murarbaljor på Biltema. En 90 L och en 65L. Har lagt en träbit i varje hörn av den stora baljan och lagt i isolering i botten och på sidorna. (träbitarna är för att isoleringen i botten inte ska tryckas ihop.)Den mindre baljan ställs sedan bara i den större och blir ganska bra isolerad. Har haft mellan 20 och 27 minusgrader sedan jag ställde den i hagen och vattnet har fått en tunn isskorpa på dagen. (som lätt går bort när jag fyller på med varmt vatten) På natten när hästarna är inne har det blivit tjockare isskorpa, men dock bara en skorpa.
Har bara två hästar i hagen så de är ju inte där och dricker jätteofta, men som sagt, en klar förbättring. Fick tipset här på något forum. Det fungerade bra! jag är jättenöjd.
:)

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 241
Senast: Buck
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 948
Senast: mackan
·
Hästhantering jag sitter och funderar på om jag ska låta hästarna var ute inatt, har sjuk träningsvärk och orkar inte ens laga kvällsmat:banghead...
2
Svar
31
· Visningar
4 491
Senast: Buck
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden