ska jag släppa ut tävlingshäst i flock?

Sv: ska jag släppa ut tävlingshäst i flock?

e de e så stor hage e inte skaderisken alls så stor som när man släpper ihop två e de betydligt mindre hagar..jag hade tagit tre valium och släppt

Det går bra på alla sätt! jag är jätteglad att jag släppte henne!

Du och ingen annan har rätt att plåga en häst för att den ska prestera bra på tävlingsbanorna eller för att den kostat en mycket.

Min häst är ingen som slåss eller så utan kommer nog att springa undan om någon jagar henne.
Bra, där har du ju en fördel.

En av valackerna är rätt ranghög och kommer nog att vilja sätta de andra på plats. Men han sparkar inte och är oskodd utan bits nog i så fall. Men han är inte så att han jagar runt runt utan sätter nog på plats och låter sedan vara.
Återigen positivt. Dessutom sparkar hästar sällan PÅ varandra.

Vad tror ni om detta? Skulle ni göra det? Alternativet är en ganska liten rätt lerig hage och en kompis som hon går med nu och som är sur mot henne rätt ofta. Min tvekan är skaderisken- är jag överkänslig?
Utan hästkompisar - garanterat skadad häst. Mentalt skadad. Precis som vi människor behöver hästar ha kontakt med andra hästar. De har ett mycket stort behov av att leva i flock och det är upprepade gånger bevisat att de mår dåligt av att inte få dela hage med andra hästar. Att hindra dem från en sån grundsak, en sån självklar grej som att få ha en annan häst nära. Det borde ligga i människans natur att välja hästens välbefinnande och känslomässiga liv före ens egna intressen.

Hej!

Och oj vad den åtgärden hjälpte min i somras när den oskodda hästen sparkade av en bit av hennes hasben (calcaneus) och dessutom lyckades göra sår hela vägen in till benet, med 2 månader på stall som följd.. Mitt under sommarbetet..

/ lavinia, som lärt sej att även oskodda hästar kan göra stor skada

Visst händer det, men inte varje dag. Verkligt otur för din häst... Tycker ändå att en stor hage och oskodda hästar är ett bra alternativ.

Du och ingen annan har rätt att plåga en häst för att den ska prestera bra på tävlingsbanorna eller för att den kostat en mycket.

Bra, där har du ju en fördel.

Återigen positivt. Dessutom sparkar hästar sällan PÅ varandra.

Utan hästkompisar - garanterat skadad häst. Mentalt skadad. Precis som vi människor behöver hästar ha kontakt med andra hästar. De har ett mycket stort behov av att leva i flock och det är upprepade gånger bevisat att de mår dåligt av att inte få dela hage med andra hästar. Att hindra dem från en sån grundsak, en sån självklar grej som att få ha en annan häst nära. Det borde ligga i människans natur att välja hästens välbefinnande och känslomässiga liv före ens egna intressen.

Eh, jag plågar inte min häst. Hon har/hade hästkompisar i stallet, en i hagen och flera i hagarna runt om. Ganska stor hage ändå men lerig.

Skulle man vara hästplågare för att man inte vill att ens häst ska bli skadad i hagen?
Jag tycker som de flesta här att hästarna ska få tillgång till kompisar och hage(gärna en stor sådan). Men jag förstår också tävlingsryttare som försöker undvika fysiska skador på sina hästar genom att låta dem gå ensamma.

Och, det finns ju faktiskt hästar som inte ens tycker att vara i hagen, utan föredrar att stå inne i stallet.....

:cry: Ledsen idag. Upptäckte i måndags kväll en liten ärtstor bula på ryggen. Tänkte att jaja det kan hända. Igår fler typ 4 på kroppen. Fanken också, hästen har reagerat på foderomställningen det blev att byta hage!! Har inte märkt sådan tidigare, men hon får liknande knutor av insekter också. Så nu får hon gå med sin gamla kompis med bara pyttegräs att äta. Så får jag börja om och vänja henne långsamt med den nya stora gräshagen. Typiskt... Bara problem alltid känns det som ibland. Ingen av de andra hästarna har reagerat ju!

Beror oftast på att de flesta tävlingshästar inte går att försäkra till sitt värde.
Och oftast inte ens till sitt inköpsvärde...
Därför går mina en och en eller två och två. Kanske är sorgligt på ett sätt men jag har tyvärr inte råd att riskera skador.
Fast ingen av mina hästar ser särskilt lidande ut. De vet att de är kungar och drottningar och jag är bara deras lilla slav som ska passa upp dem...;)

Det vet jag ju iofs inte om jag kan hålla med dig om.
Och jag tycker att alla hästar ska få vara ute så mycket som möjligt.
Men, jag vet hästar som hellre står inne, och som det inte är något fel på.

jag tycker det låter som en bra idé att släppa henne i den hagen. Klart du är rädd om din fina tävlingshäst, det förstår jag, men jag tror hon mår ännu bättre av att gå där. Vilket kanske gör att prestationerna blir ännu bättre? ;)

Nejnej, det finns faktiskt sådana. Har haft en själv. Inte var det ngt fel på honom inte. Han trivdes bara bättre inne.

Jag skulle definitivt ha gjort det. Din häst kanske blir så glad av det att den mår bättre, och presterar mer. Skaderisk finns ju alltid, även om den går ensam i plan hage, fastän den är lite större i flock kanske.

Go for it! :)

:cry: Ledsen idag. Upptäckte i måndags kväll en liten ärtstor bula på ryggen. Tänkte att jaja det kan hända. Igår fler typ 4 på kroppen. Fanken också, hästen har reagerat på foderomställningen det blev att byta hage!! Har inte märkt sådan tidigare, men hon får liknande knutor av insekter också. Så nu får hon gå med sin gamla kompis med bara pyttegräs att äta. Så får jag börja om och vänja henne långsamt med den nya stora gräshagen. Typiskt... Bara problem alltid känns det som ibland. Ingen av de andra hästarna har reagerat ju!
Nu läste jag klart tråden :o Vad tråkigt för er! Jaja, det var ju ett bra försök iaf... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 927
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka